KTM tvrdí, že Duke 690 je z 90% úplně nová motorka. Už vzhled napoví, že tady proběhla vážně malá revoluce. Raději jsme si ale odskočili na Kanárské ostrovy, abychom si odvážný tvrzení fabriky vyzkoušeli na vlastní kůži

Starý Duke byla hodně vyhraněná motorka. Ostrý supermotard s parádním designem a vyjímečně dobrým motorem, který podporoval sportovní podvozek. Na nedělní řádění kolem baráku byste asi marně hledali vhodnější motorku. Jenže – i zastupci továrny nám potichu potvrdili, že tahle vyhraněnost měla svoji cenu. A tou byly prodejní neúspěchy…

A proto je tady nový Duke 690, který chce být první KTM pro obyčejné lidi. Ne, nezbláznil jsem se. Firma, která od svého počátku staví svoji image na sportovních motorkách pro šílence, najednou postavila něco, co má oslovit široké publikum motorkářů. Nechci použít slovo „všestranná“, protože v bajkerské terminologii to může znamenat obrovský průser.

Přiznám se, že jsem měl po prezentaci takový divný pocit v žaludku. Univerzální motorky přeci dělají jiní, KTM ať se drží „svýho kopyta“, sakra! A proto jsem vážně rád, že můžu s rukou na srdci napsat, že to nepodělali.

Nový Duke už sice není tím, čím býval, ale řeknu vám, že má něco do sebe. Můžeme se přít o jeho designu, ale rozhodně nemá cenu pochybovat o jeho schopnostech. Tohle je pořád ostrý jednoválec, který na zadní kolo posílá 70 koní při váze 150 kg. Ano, tahle mašina má koule – a pořádný! Stačí jednou prohrábnout plyn a víte, že to bude sakra dobrý.

Co na tom, že točení vašeho zápěstí hlídá chytrá elektronika – klasické lanko je nadobro pryč a malý Duke má ovládání plynu systémem ride-by-wire. Z předchozích zkušeností vím, že ne vždycky je tohle dobré řešení. Může se totiž stát, že pocit z přídání plynu je odtažitý a nikdy přesně nevíte, kolik síly jde na zadní kolo. Tady je to ale naprosto v pohodě, až se mi nechtělo věřit, že jedu na jednoválci LC4. Tenhle motor totiž necuká ani v nízkých otáčkách a dá se efektivně používat už nad 2500 otáček. Průběh je vyrovnaný a v horní polovině otáčkoměru cítíte všech sedmdesát rozdováděných koní.

K motoru nemůžu říct ani popel a když jsem viděl, za kolik se malý Duke bude prodávat, tak nad omezeně nastavitelným podvozkem přimhouřím jedno oko. Tlumiče jsou citlivé, i když zadek by si zasloužil lehce přitvrdit. Maličko mě děsil jeden přední kotouč s axiální brzdovou pumpou, ale ani na brzdy si nemůžu stěžovat. Jasně, nejsou ani zdaleka tak silné a citlivé jako na dražších modelech KTM, ale pro běžné piloty mají síly až až. Nové ABS zasahuje až na opravdu poslední chvilku, ani tady není problém.

Duke 690 chce být levnou a dostupnou motorkou, takže je jasné, že se muselo šetřit. A musím říct, že na jízdních vlastnostech to rozhodně nepoznáte. Honba za co nejmenší cenou se projevila na detailech. Ovladače na řídítkách jsou, no, prostě ošklivé a působí levně. Stejně tak stojánek. Nebýt těchto drobností, nebylo by si na co stěžovat. Problém je v tom, že u KTM jsem si zvyknul na absolutní špičku ve zpracování a použitých komponentech. Jsou to sice prkotiny, které 99% zákazníků nebude vůbec řešit, ale zamrzí.

Nová 690ka mě ale mile překvapila. Pořád je pašák, který je kdykoliv připraven na blbnutí, ale teď vyhoví více lidem. Nevím, jestli je to dobře, nebo ne, ale faktem je, že tahle KTM se bude dobře prodávat a o to jde především.

A je taky pěkně drzá – vletěla totiž do společnosti takových bestsellerů jako je třeba Kawasaki ER-6n, nebo Ducati Monster 696. Kačena má ale jednu obrovskou výhodu – je o skoro 40 kilogramů lehčí než cokoliv jiného v její kategorii a jestli máte motorky doopravdy rádi, asi mi potvrdíte, že nízká váha je klíčem k radosti z jízdy. A tu malý Duke opravdu má!

Na konci týdne se těšte na on-board video z absolutně neuvěřitelných silnic na Gran Canaria.

Foto: Francesc Montero

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno