Z hlediska Zákona o silničním provozu je na tom cyklista úplně stejně jako jakýkoliv jiný řidič. Cyklisté si ale pravděpodobně tento fakt neuvědomují, a před tím, než sednou na kolo, si občas nějaké to pivko nebo dvojku vína dají.

Na kolo ani s malým pivem

Z hlediska Zákona o silničním provozu je na tom cyklista úplně stejně jako jakýkoliv jiný řidič. Cyklisté si ale pravděpodobně tento fakt neuvědomují, a před tím, než sednou na kolo, si občas nějaké to pivko nebo dvojku vína dají.  Přitom už po jednom malém pivu hrozí cyklistovi dvojnásobné riziko, že z kola spadne. Alkohol totiž snižuje rychlost reakcí a, jak známo, člověk pod vlivem alkoholu má problémy se stabilitou.

 „Pokud v loňském roce zavinil nehodu cyklista, bylo to téměř ve třetině případů s asistencí alkoholu v krvi. To je nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. V poslední době se objevují snahy povolit cyklistům 0,5 promile alkoholu a prolomit tím hranici nulové tolerance. „Zákon dnes jasně říká, že jakýkoliv řidič tedy i cyklista, za jízdu pod vlivem alkoholu zaplatí pokutu až 25 000 korun. Jede-li ve stavu vylučujícím způsobilost, což je běžně brána hranice 1 promile, pak je pokuta od 25 000 do 50 000 korun. Jediný rozdíl mezi cyklistou a řidičem motorového vozidla je v tom, že cyklista nedostane zákaz řízení. Jsme zásadně proti prolomení nulové tolerance alkoholu, a to i u cyklistů. Chápeme, že například v okolí cyklostezek, typicky na jižní Moravě, si cyklisté dají rádi nějakou tu skleničku. Nemáme nic proti tomu, aby si ji dali například k obědu, ale pak než opět sednou na kolo, by měli počkat, až alkohol vyprchá. A jestliže jim víno zachutnalo, ať si jej koupí a vypijí v klidu doma po cyklovýletu. Nejsou na cyklostezkách sami, potkávají se s ostatními střízlivými, často jde o rodiny s dětmi a ohrožují nejen sebe, ale i je. Česká společnost není připravena na prolomení nulové tolerance. Nemáme dostatečnou sebekázeň, a povolení jedné skleničky by vedlo k tomu, že řada lidí mávne rukou a vypije podstatně více s tím, že je to vlastně povoleno.“



 

V roce 2014 bylo Policií ČR evidováno 4 637 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Z těchto nehod jich cyklisté zavinili 17 %. Alarmující je, že celých 84 procent těchto nehod spáchali cyklisté, kteří měli v krvi hladinu alkoholu od jednoho promile výš.

Podle zjištění jedné z amerických univerzit se při hladině alkoholu v krvi 0,8 promile zvyšuje u cyklisty riziko zavinění nehody až 20x. Po vypití, už zmíněného, jednoho piva, což je zhruba 0,2 promile v krvi, roste riziko nehody se zraněním šestinásobně.

 

„Negativním trendem, který u cyklistů pozorujeme, je především jízda pod vlivem alkoholu a následné dopravní nehody, které cyklisté pod vlivem alkoholu způsobí. Nezřídka mají vážné následky na jejich zdraví či přímo končí smrtí. V loňském roce způsobili cyklisté celkem 2 591 dopravních nehod, kdy 786 z nich bylo pod vlivem alkoholu. Vloni také zemřelo na našich silnicích vlivem dopravních nehod celkem 57 cyklistů; 29 smrtelných dopravních nehod cyklistů si zavinili sami cyklisté. Letošní statistiky tento negativní trend a to, že si cyklisté ne vždy zcela uvědomují vlastní bezpečnost, jen potvrzují. V období letních prázdnin jsme zaznamenali hned několik tragických dopravních nehod, které, jak se později ukázalo, způsobil cyklista sám svou nezodpovědnou jízdou pod vlivem alkoholu. Policie ČR si je této problematiky vědoma a dopravní policisté se problematice dohledu nad bezpečností silničního provozu ve vztahu k cyklistům věnují během běžného výkonu služby, a to i ve spolupráci s policisty pořádkové policie,“ dodává ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

 

Nejen silnice jsou nebezpečné

Nehody se cyklistům nevyhýbají ani při jízdě mimo pozemní komunikace. Stále častěji dochází k vážným nehodám i na stezkách pro cyklisty, a také ve volném terénu. Horská služba například během loňské letní sezony zasahovala u téměř sedmi stovek převážně vážných úrazů. I zde negativní roli velmi často sehrává alkohol. Z nedávné doby je znám případ z Moravy, kdy došlo po vzájemné srážce k nehodě tří cyklistů po nezvládnutí průjezdu zatáčkou ve velmi vysoké rychlosti. Následky této nehody – dva těžce zranění a jeden mrtvý cyklista. Podle posledních informací i zde svou roli sehrál alkohol…

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno