BESIP: „Děláš to taky!“ – připoutejte se, prosím….

22. září 2015 v 9:32

Autor: Tz, Honza Karásek
Fotografie: archiv

Velikost textu: smaller normal bigger

Začalo to v padesátých letech minulého století, kdy se ve vozidlech poprvé objevily první bezpečnostní pásy. Od té doby tento převratný bezpečnostní prvek v automobilech zachránil hodně přes milion životů. Nejen z denní praxe, ale i ze statistických čísel vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů ...


Fyzikální zákony platí bez rozdílu

Co se děje s nepřipoutaným člověkem v případě nárazu? Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg = 5,4 tuny. Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na tři tuny. A představa, že se opřete o volant a udržíte se na svém místě, je opravdu mylná. Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu, přesto - zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí.

 Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec.

 Účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %. Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14x častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají 6x častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají 4x častěji než ti připoutaní.



 „Policisté služby pořádkové a dopravní policie v rámci celoevropské dopravně bezpečnostní akce během předminulého týdne zkontrolovali celkem 26 132 vozidel. Akce byla prioritně zaměřena na kontrolu dodržování povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem. Bylo odhaleno 1 195 přestupků, souvisejících s nepoužitím bezpečnostních pásů. Dalších 45 řidičů neumístilo převážené děti do vhodného zádržného systému. Jak ukazují i výsledky této akce, na pozemních komunikacích se stále pohybuje poměrně velké množství řidičů, kteří si ne zcela uvědomují svou vlastní bezpečnost, případně bezpečnost převážených dětí. Použití bezpečnostního pásu, respektive dětské autosedačky, by přitom mělo být naprostou samozřejmostí. Nezabrání vzniku dopravní nehody, výrazně však může předejít vážným následkům na životě a zdraví při vzniklých dopravních nehodách, včetně těch nejtragičtějších,“ uvádí ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch a Martin Farář z BESIP doplňuje: „Statistika je neúprosná. Loni na 67 746 nezraněných připoutaných řidičů v osobních autech připadalo 140 mrtvých. V případě nepřipoutaných to ale bylo na pouhých 2 245 nezraněných 78 mrtvých! To znamená, že při nehodách zemřel každý 483. připoutaný, ale v případě nepřipoutání to byl každý 28mý!!!
 

Airbag jen se zapnutými pásy

Řada motoristů se zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je však pravdou. Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Bez připoutání může být airbag ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

 

Dítě pouze v dětské sedačce

Pokud vezete v automobilu dítě, přepravujte je vždy jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku. Autosedačky plní podobnou funkci jako bezpečnostní pás - pevně podrží dítě v sedačce. Dítě v ní ale musí být vždy řádně připoutáno.

 

Co říká zákon č. 361:
§ 6

(1) Řidič motorového vozidla je kromě povinností uvedených v § 4 a 5 dále povinen
a) být za jízdy připoután na sedadle bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno podle zvláštního právního předpisu2),

 

Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu
-          
bloková pokuta na místě: do 2 000 Kč
-          
správní řízení 1 500 – 2 500 Kč
-          
3 body do karty řidiče

 


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: Žádný komentář

Žádné příspěvky. Buďte první!

Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist