Cestování od A-Z, aneb abeceda rad, které vám ještě nikdo nedal…

11. srpna 2016 v 14:48

Autor: Honza Karásek
Fotografie: archiv

Velikost textu: smaller normal bigger

Doba letních motorkářských putování pomalu klepe na vrátka. Je čas začít se chystat. Níže naleznete všechen „selský rozum“, co jsme posbírali – z vlastních zkušeností a od našich kamarádů ...

Znáte to. Podobné články jsou většinou sepsané ve stylu: „Kupte si to nejvíc funkční, nepromokavé, nenasákavé, neprofouknutelné oblečení, tu nejdražší výbavu a nejchytřejší navigaci. Pak se vypravte na expedici, klidně až za okraj planety a samozřejmě na to mějte tu nejvíc adventure motorku…“ Což je samozřejmě super. O tom žádná. A nic proti tomu. Ale ne úplně každý po takové cestě touží. A ne úplně každý (popravdě) si ji taky může dovolit.

A tak jsme do toho šli z druhé strany. Posbírali jsme dobré rady ze všech stran a připravili takový malý slabikář pro všechny ty, kteří se vůbec odváží opustit své domácí pohodlí a na motorce skutečně někam vyrazí. Nemyslete si, i to chce kus odvahy. Stále totiž to největší procento motorkářů nedokáže překousnout pocit, že by on nespal v teplé posteli a jeho miláček motorka doma ve své garáži…

 

A – AKORÁT jde o to, se doopravdy odvážit a vyrazit. Dovolená na motorce znamená, že si odpustíte trochu zažitého pohodlí, zato si však dopřejete zcela unikátní zážitky. A protože je to dobrý, proto je to taky návykový - tedy proto to tak rádi děláme!

B – BOTY se všeobecně na motorku pakují ze všeho nejhůř. Jedny motocyklové stačí, máte je stejně celý dny na nohou, a do báglu jedny žabky nebo kecky navečer na přezutí (abyste nohám trochu ulevili). Rada, která se tu ještě asi několikrát zopakuje: Čím míň toho s sebou vlečeš, tím líp!

C – CÉČKO je docela dobrej vitamín. Hoďte si do báglu jedno balení. Zlepší to vaši pozornost, povznese imunitu a budete mít v přilbě po ránu i něco sladkého na cucání. Z dalších prášků asi ještě něco na běhavku, ta se taky většinou dostaví.

D – DOTANKOVÁNÍ. Pokud jedete ve větší skupině, naberte si v jeden moment všichni benzin „do plný“, budete pak zastavovat na benzinkách pravidelně společně, a ne neustále po každých 40 kilometrech, když zrovna někomu „dochází“. Nelezete pak ostatním na nervy.

 

E – EMPATIE. Důležité slovo. Musíte ji mít a vycházet si navzájem vstříc, pochopit potřeby ostatních ve skupině a taky se jim podřídit. Tady platí jedna stará pravda, velká formace motorek je efektní, ale nejvíc si svobodu cestování užiješ sám anebo nanejvýš ve dvou.

F – FORMACE je skupina motorek pohybujících se jedním směrem. Člověk v čele takové skupiny by se měl těšit všeobecné vážnosti, protože jednak se musí učit cestu, jednak má za úkol vás nevystavit nějakému zbytečnému nebezpečí. A ještě jedno pravidlo: Pomalé motorky (jezdci) by měly být na čele skupiny, ti rychlejší dojedou případné „roztrhnutí se“ snáz.

G – GAŤKY. Co je opravdu nejdůležitější mít v bagáži? Sadu spodního prádla, ponožek a jednu komplet sadu civilního suchého oblečení na převlečení, kdybyste doopravdy hodně promokli. Všechno ostatní se dá nějak ustát. Dvě nebo tři dovolené a pochopíte, že 1/3 věcí vozíte pokaždé naprosto zbytečně.

H – HOTELY. Panečku, to je dilema. Stanování má svou poetiku, ale pokud podesáté ráno balíte komplet stan a víte, že ho večer na konci cesty budete opět zase rozbalovat – tak to prostě přestane jednoho bavit. A tak se hotelům nebráníme a rádi doporučujeme hlavně po propršeném dni na uschnutí.

 

CH – CHYBY. Chybou může být pevně nalinkovaný program cesty. Pokud si z dovelené uděláte vojenské cvičení, že přesně v tolik a tolik máte být tam a tam, zabijete kompletně ten pocit svobody. Proto jsme v předchozím punktu mluvili o stanu. Tam se nezbavujete té možnosti uvelebit se na noc kdykoli a kdekoli…

I – ITINERÁŘ. Zcela na blind někam jet je ovšem taky hloupost, protože člověk mine spoustu zajímavých míst. Dobré je mít alespoň přibližný přehled o tom, co se v projížděné oblasti nachází. Současná doba moderních technologií tohle sice značně ulehčuje, ale přeci jen – mít přehled „proč a kam“ jet je zkrátka dobrý.

J – JENOM A JENOM ROVNĚ. Přesun kamkoli po Evropě se děje povětšinou po dálnici, tedy dlouze a víceméně rovně. Ať už máte jakýkoli typ motorky, počítejte s tím, že tady za dovolenou obvykle „uděláte“ gumy (zplacatění uprostřed). To se bohužel nedá nic dělat a má to vliv na ovládání motorky.

K – KUFRY. Další podstatná věc pro ovladatelnost motorky je bagáž, nejvíce pak napakované kufry. Mění těžiště, zatěžují zadek, dokážou na dálnici i pěkně rozhodit. Hlavní takové nebezpečné místo – větrná facka před a za jedoucími kamiony. A malá rada: Těžké věci vždycky pakujte dospod kvůli těžišti.

 

L – LEDOVKA. Že sem tohle slovo nepatří? Nepleťte se. Na motorce se jezdí většinou do hor, protože tam jsou zatáčky. A mějte na paměti, že i v létě mají silnice ráno zcela jinou přilnavost, než měly na stejném úseku večer, kdy ohřáté držely jak žvýkačky.

M – MOŘE. A sakra, kloužou i silnice poblíž moře a hlavně ty na pobřeží. Drobný píseček, sůl a asfalt, to je nejistá kombinace za sucha, natož pak, když za prší. Pár kilometrů s plně naloženou motorkou a spolujezdcem může být najednou docela svízelných.

N – NEPROMOKY. Naše stará rada. Klasická pogumovaná kombinéza je pak na delší cestu povinností. Lepší je ta motorkářská s bezpečnostními reflexními prvky (stojí okolo tisícovky), v nouzi ale pomůže i ta obyčejná pracovní z Baumaxu za dvě stovky! Nouzově si můžete pomoct i natažením igelitových tašek na boty a jednorázovek ze stojanu benzinky na ruce do rukavic.

O – OTVÍRÁK. Pořádný nůž, otvírák na cokoli, malý šroubovák, možná i nějaký klíč na dotažení, taky potřebný věci. Tohle s sebou musíte mít, i když jste nešikovní a doma máte problém v kuchyni namazat si rohlík.

 

P – PITOMOST. Nejezděte na dlouhou cestu v nevyzkoušených nových věcech. Boty, přilba, oblečení – to musí být všechno zažitý a vyzkoušený. Deset dní nonstop v nevymačkané přilbě a neprošlápnutých botách se může proměnit v jedno velké mučení. Nákup nových nechte až Ježíškovi a na větu „ještě si koupím nový rukavice, než vyrazím“ opravdu radši zapomeňte.

R – RADA DO DEŠTĚ. A ještě jedna taková selská rada stran oblečení. Týká se kůže jako takové. Pokud se ochladí a začne pršet, snažte se vyvarovat následující chyby: Pokud v takové chvíli narvete pod bundu co nejvíc oblečení, můžete si být jisti, že se mokrá kůže vytáhne a nikdy se už do původního tvaru nevrátí. Vám pak na bundě zbude i po vysušení vytažené břicho, boule na hrudi, a boky jak blatníky. Není to pak už prostě tak pěkný, jako když jste ji koupili, a to je škoda.

S – SPEED. Každý se chce trochu svézt a hlavně třeba v Alpách si trochu užít zatáčky. Měli byste si ale uvědomit, že plně naložená motorka s kufry, bagáží a třeba se spolujezdkyní v takovém režimu nefunguje tak, jak jste běžně zvyklí. Proto radíme, radši si pobyt prodlužte, někde na penziónku motorku odlehčete a teprve potom si to jeďte užít.

Š – ŠPUNTY DO UŠÍ. Někdo je vozí, ale my je považujeme za poměrně zhýčkanost a možná i trochu risk. Delší cesta s sebou zákonitě přináší po mnoha stovkách kilometrů mírné otupění pozornosti a další „odstřihnutí se“ nemusí být vůbec ku prospěchu věci.

 

T – TAURIN. Asi vám to budou výživoví poradci vymlouvat, ale pijte energetické nápoje a samozřejmě se nebojte ani klasické vody. Přivedli nás k tomu osobní zkušenosti a věřte nám, na delší cestě je mnohem důležitější pravidelně pít než třikrát za den jíst.

U – UVÁZÁNÍ. Nic naplat, kufry jsou hezká věc, ale pokud budete věci na motorku uvazovat gumicuky (popř. pavouky), poberete toho zkrátka víc. Tady jen taková rada: Naučte se to před odjezdem vázat pořádně, zapletenej spacák v zadním kole v Německu na dálnici není zrovna sranda. Víme, o čem mluvíme.

V – VRSTVY. Vrstvy svrchního oblečení na sebe skládáme tak, aby měla kam odtékat voda. Rukavice tedy nepatří pod rukávy a nohavice by měly jít přes boty. Promoknout je snadné, usušit se pak horší.

W – WC. Neeklujte se. Ať chcete, nebo ne, při dlouhém cestování se právě tohle místo stane vaším opěrným bodem. Naučte se jej využívat. Na velkých dálničních benzinkách se lze i vysprchovat či umýt nebo si pomoct s údržbou oblečení. Neocenitelná je i možnost doplnění vody.

 

X – X RING. Je zbytečné, aby všichni v partě vezli svůj sprej na řetěz. Naopak je chytré vézt jen jeden a navzájem se podělit. Čas ušetří i společné mazání, kdy si pomůžete při „šibování“ motorek.

Z – ZÁMEK, ZAMYKÁNÍ. Tady platí to samé jako například u mazání na řetěz. Vyplatí se dopředu dohodnout, kdo poveze co, a nevozit takovouto výbavu všichni. Motorky vážeme k sobě, nejlíp ještě k nějakému pevnému místu. Možná to je trochu ustrašený, ale nedělejte si iluze, mašiny se kradou všude, i na západ od našich hranic.

Ž – ŽABAŘ V PARTĚ. Ještě jedna rada stran hromadnosti motodovolených. Vždycky uvažujte, s kým jedete. Schopnosti jezdců a potenciál motorek by měly být cca tak nějak vyrovnaný. Pokud si partička zkušených rychlíků vezme do balíku jednoho začínajícího čopraře, asi odhadnete, jak to skončí. Stejně tak, když s sebou vezmete někoho, kdo má v bordelu motorku a každý druhý den bude otravovat s tím, že potřebuje někde najít servis! Dojet pak domů v kompletní sestavě tak, jak jste vyjeli, je mnohdy umění.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: 1 komentář

Tommy-TDM 13. dubna 2016, 12:29 | 1 0

Rukavice pod bundu?
Mel bych neco k rukavicim pod bundu chlapi, loni kdyz jsme se presouvali z CR do Rakouska chytnul nas na dalnici 3hodinovej slejvak jak krava. Obleceni, boty i rukavice mam goretexovy. Ale podle rad sem vozil rukavice pres bundu a kolega je mel zastrceny v bunde... Kdyz prestalo lejt a zastavilijsme u benzinky, kolega byl bez problemu, ja mel nacucany rukavice zevnitr (pri 3 stupnich opravdu nic prijemnyho). Takze osobni rada rukavice pod bundu, pak vam do nich nebude chcat voda, ktera vam steka z rukavu :))


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist