Shrnuli jsme pro vás praktické zkušenosti z dvou let našeho dlouhodobého testu. Pokud tedy zrovna pošilháváte po motorce se zcela charakteristickým zvukem Big-Bangu, tady jsou ty nejdůležitější niterné informace

Když jsme ji tenkrát poprvé natočili, roztřásla se nám kolena. Pryč byl klasický vysavačový zvuk řadového čtyřválce a před námi stála motorka, kterou byste si podle soundtracku bez mrknutí oka spletli s tehdejší závodní M1.

Jo, je to přímá linka k motorce, se kterou Valentino tehdá sekal konkurenci na nudličky. Její zvuk byl a dodneška je naprosto jedinečný a jasně ukazuje na to, že uvnitř motoru se skrývá něco speciálního. Technologie přetočených ojničních čepů byl pořádný hit, ale hlavně – díky tomuhle systému se z nového agregátu vyklubal jeden z nejlepších silničních motorů současnosti.

Výkon v maximálních otáčkách (ruku na srdce, kdo z nás ho využije) vystřídala použitelnost, a to byla velká odvaha. Víme to a dokázali jsme to ocenit – a to právě proto, že jsme sami měli možnost za řidítky R1 strávit dva doopravdy zábavné roky. Jestliže vám bude někdo tvrdit, že čtyřválce nemají dostatek charakteru a charismatu, nevěřte mu! Natočte erjednici a zaposlouchejte se do toho rachotu.

Yamaha R1 dlouhodobý test Motohouse

 

Něco na ní je

Pojďme si jenom v krátkosti připomenout, kvůli čemu se nám R1 tolik líbí. O jedinečném zvuku už jsme vám říkali, ale je toho mnohem víc. Erjedna má nejkratší zdvih ze všech produkčních litrů, což by z jejího motoru mělo dělat monstrum, které se bude točit do bezvědomí.

Nová kliková hřídel a jiný zapalovací cyklus se ale postaraly o to, že v nízkých a středních otáčkách je teď mnohem potentnější a v reálném provozu jsou to přesně ty otáčky, které skutečně používáte. Vážně, zkuste si přepnout jízdní režim na A a uvidíte, co tahle mrška dokáže. Plyn se teď do první poloviny jeho chodu otevírá o 30% rychleji a to je dost na to, aby vám R1 vykouzlila úsměv na rtu a přední kolo namířila do nebe.

Návykové? Určitě. Rychlé? To si piště! Nás ale nejvíc bavila ta použitelnost, kdy nemusíte podkopávat kvalt ani na vyšší rychlosti, abyste někoho bezpečně (rozumějte rychle) předjeli.

Yamaha R1 dlouhodobý test MotohouseYamaha R1 dlouhodobý test Motohouse

Výborný pocit jde z podvozku, který zůstává sice sportovní, ale i pohodlný na běžné jezdění. Samozřejmostí je jeho plná nastavitelnost včetně rychlé a pomalé komprese. Boxík s naším doporučeným setupem najdete na konci článku, tak na něj mrkněte.

Lehké zklamání nám připravily brzdy, které jsou sice silné, ale chybí jim trochu kousavosti v počátku záběru, což máme v redakci rádi. Dá se to sice vyřešit jinými destičkami, ale potom zase lehce ztratíte brzdný účinek na mokru. Celkově jsou nejlepší originální desky, hlavně pokud motorku hodláte používat v běžném provozu. Jestli se z ní chystáte udělat závoďáka, pak vám doporučíme desky od EBC. O brzdách se dozvíte více dole.

 

Pohodlí

Co se nám na R1 hodně líbilo, je pohodlí a každodenní praktičnost, kterou bychom od takhle ostré motorky nečekali. Dokonce i dvoumetrový Somik se na ní celkem poskládal, i když se to samozřejmě neobešlo bez remcání, že litrové GSX-R je ještě o kousek větší.

Motorka se dobře pakuje. Na zadní sedlo v pohodě přikurtujete pavoukem i větší bágl. Nádrž je z poloviny plechová a to stačí na pohodový vození tankbagu. Řidítka jsou široký, což zlepšuje ovládatelnost a stupačky mají dokonce stavitelnou výšku. Ochrana proti větru a dešti je nadprůměrná, hlavně díky šířce přední kapoty, která slušně chrání ruce a tělo. Dát na R1 denně přes 500 km není problém, i když samozřejmě nebudeme tvrdit, že je pohodlná jako Renault Laguna.

Yamaha R1 dlouhodobý test Motohouse

Pokud chcete vzít spolujezdce, počítejte s tím, že bude nadávat na plastové kryty výfuků, které jsou moc vystouplé a řežou tak do lýtek – tohle šlo asi vymyslet líp a my jsme to vyřešili montáží laděných koncovek. Spotřeba paliva se při normální jízdě pohybuje kolem sedmi litrů, na okruhu při závodním tempu počítejte s dvojnásobkem. Po rozsvícení rezervy ujede přesně 37,9 km – to máme taky vyzkoušené 🙂 V noci oceníte velmi silné světlo a to i díky tomu, že při tlumených svítí obě čočky.

 

Závoďák jak víno

Asi jste to taky slyšeli. Občas si někdo stěžoval, že nová R1 nemá dost síly ve vysokých otáčkách, což je na závodní trati znatelný hendikep, ale teď mě dobře poslouchejte. Jsou to jenom řeči a hned vám taky řeknu proč. Podívejte se, jaký má v závodnickým světě Yamaha výsledky. Ben Spies na ní urval mistra světa Superbiků hned ve svém prvním roce, R1 má na kontě i vítězství v šampionátu Endurance. A těch titulů v domácích soutěžích – Velká Británie, USA, Německo, Francie nebo Španělsko.

Ještě si pořád myslíte, že R1 není kvalitní závodní náčiní? Pche, naprostej nesmysl. Možná ji ve špičkových otáčkách pár koníků chybí, ale to s přehledem dotáhne kvalitním podvozkem a už zmíněným systémem přetočených ojničních čepů, který taky mimo jiné zlepšuje trakci zadního kola a dobře se stará o pneumatiky. Máme to sami vyzkoušené – pocit z gripu zadní gumy je opravdu lepší než na ostatních mašinách.

Yamaha R1 dlouhodobý test MotohouseYamaha R1 dlouhodobý test Motohouse

 

Měli bychom si jí vážit

Tahle R1 ale není jenom opravdu dobrá motorka. Představuje totiž jednu z posledních příležitostí svézt se na mašině „ze staré školy“. Není tady žádné elektronické ABS ani kontrola trakce (model 2012 a výš už ji má). Jste tady jenom vy a vaše pravé zápěstí, které má na povel přes 180 koní. Co na tom, že jiné motorky jsou o fous lehčí nebo mají vyšší výkon? R1 je pořád R1 a to přeci není málo. Užijte si ten pocit, asi dlouho nevydrží. A ten zvuk je prostě boží!



Dlouhodobý test Yamahy R1 v číslech

–  Spotřeba v provozu 7,2 l/100km

  Spotřeba na okruhu 1 litr/kolo

–  Najeli jsme 23 456 km

  Rozervali pět sad gum

  Obrousili troje brzdové destičky 

  Čtyřikrát měnili olej

  Jednou měnili spojkové lamely

  Projeli čtyři země Evropy

  Nejlepší čas v Brně (2.14s  sériové obutí)

  Nejlepší čas ¼ míle (9.98s – série)

  Doporučené obutí silnice/okruh: Metzeler Sportec M5, Bridgestone S20

  Doporučené obutí okruh: Pirelli SuperCorsa, Metzeler Racetec K3


Jaké gumy vybrat?

Sériové obutí Michelin Pilot Power není úplně vhodný. I když má dobrej kilometrovej nájezd, R1 si zaslouží gumy s lepší přilnavostí a vlastnostmi. My jsme používali především Metzeler Sportec M3, v druhém roce testu pak model M5. Motorka s nimi získala mnohem lepší grip a začala i ochotněji zatáčet. Naprosto nás odvařila jejich výdrž. Najeli jsme na nich přes osm tisíc kilometrů, znichž víc než dva tisíce byly na okruhu. Jezdili jsme o trochu menší tlaky než doporučuje výrobce (2,3 – 2,3). Pokud hodláte R1 používat jenom na okruhu, potom neuděláte chybu se SuperCorsami nebo Racetecem K3. Počítejte ale se znatelně menší výdrží než u Sportec M5, i když mají logicky o fous menší přilnavost.

Yamaha R1 dlouhodobý test Motohouse

 

Kauza brzdy

R1 má sice výborně vypadající radiální šestipístky, ale čekali jsme od nich trochu větší zákus. Ten jsme se snažili vylepšit jinými brzdovými destičkami a upřímně musíme říct, že se nám to moc nepovedlo. Nejlíp brzdili EBC HH, kdy se hodně zlepšila prvotní reakce na páčce, ale brzy přišly o svoje vlastnosti. Vyzkoušeli jsme si i DP Brakes, které nebyly špatné a měly slušnou výdrž. Zklamaly nás Bremba, které naprosto nefungovaly na vodě. Z celkového pohledu tak jsou nejlepší volbou sériové desky.

 

MH tip

Na R1 můžete řazení díky chytře vymyšlené tyčce pohodlně otočit a vyzkoušet si tak pocit, jaký mají závodníci. Jedničku nahoru, všechno ostatní dolů. Stačí k tomu povolit jeden šroubek a otočit tyčku řazení na tisícihranu. My to samozřejmě vyzkoušeli a funguje to bezvadně. Jenom je potřeba „přednastavit“ mozek na jiný chod, což bude někomu asi dělat maličko problém. Ten pocit za to ale stojí a hlavně – na okruhu to v levých zatáčkách fakticky oceníte. Vyšší kvalty tam budete moct jenom „sklepávat“ a to se v plném náklonu hodí.

Yamaha R1 dlouhodobý test Motohouse


 

Doporučené nastavení podvozku R1

(měřeno ze série)

Předek: Předpětí pružiny – viditelné čtyři linky, odskok – 14 kliknutí z plného, komprese – 26 kliknutí z plného

Zadek: předpětí pružiny – 8 otáček z plného, odskok – 14 kliknutí z plného, vysokorychlostní komprese – 3 otáčky z plného, nízkorychlostní komprese – 14 kliknutí z plného


 
Několik vět z našich jízdních testů R1:

–   Somik: „Bože můj, ten zvuk je vážně jako pětilitrový osmiválec z nějaký americký káry. Vůbec se mi nechce věřit, že tohle postavili v Japonsku“

   Kuba: „Hodně dobře se mašina posílala do zatáček, antihoppingová spojka funguje bezvadně a dovolí přesně takový prokluz, který se dá bezpečně kontrolovat“

   Víťas: „Jak ses s ní mohl dostat na tak malou spotřebu? Nedostal jsem se pod osm litrů a to to nebyla žádná palba. Buď mám nějakou těžkou ruku, nebo to počítadlo kecá“

   Kadel: „Mám ji, holku, rád. Každý ráno jsem se na ni usmál a to se rozhodně každý nepoštěstí. Dobře vypadá, umí jet rychle a je pohodlná. Víc nepotřebuju“

   Honza: „Jede to jako splašený. Na „áčko“ je schopná rozervat dlažební kostky“

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno