Je to už víc než dvacet pět let, co Yamaha přestavila první Ténéré. A je tady pořád a stále má co nabídnout. Povede se jí časem stát vůbec nejdéle vyráběným seriovým modelem?

Ténéré na to jde jednoduše a drží se zavedeného receptu. Velkej jednoválec, kapalinou chlazený, čtyřtaktní jednoválec SOHC se čtyřmi ventily, pořádná nádrž (23 litrů), slušná světlá výška, velké zdvihy pérování a možnost nastrojení do cestovních kufrů a topcasu.

Její motor je starej známej jednobuch, kterej už nějakou tu motorku viděl. Tenhle pardál vrčí třeba v Aprilii Pegaso, Derbi Mulhacén nebo XTčkách a MT-03. Za ty roky se zbavil cukavého plynu a občasného chcípání.

Ténéré běží opravdu příjemně a zrychluje čistě z volnoběhu až do nějakých pěti tisíc otáček. Pak už nastupují docela nepříjemné vibrace. Tenhle motor je taky známý pro svoji pověstnou spolehlivost a malou spotřebu paliva. Když se budete krotit, Yamaha si neřekne o víc než čtyři litry naturalu na sto.

 

Je tak akorát

Oproti XT660R má ale Ténéré poněkud měkčí nástup výkonu, takže se v terénu líp kontroluje prokluz kola, a tím pádem k ní získáte rychleji důvěru. A to je dobrá věc. Pětirychlostní převodovka řadí jemně a je dobře odstupňovaná.

Nízké kvalty jsou na nezpevněném povrchu příjemné a naopak delší pětka na dálnici motor zbytečně nepřetáčí. I přes relativně vyšší hmotnost a vysoké sedlo se motorka opravdu dobře ovládá. Řidítka jsou akurátní a i v pomalé rychlosti dávají dost důvěry. Opravdové offroaďáky potěší přední 21palcové kolo. Jako u spousty motorek, které umí terén i silnici, je i tady podvozek měkčí.

Předek se při tvrdém brzdění dost potopí, ale podobně se chovají všechny endura. Péra s velkými zdvihy si poradí i s opravdu drsným terénem a zvládnou i občasné skoky. Podvozek se dá i lehce štelovat, i když jenom pomocí předpětí pružin.

 
Tankovat nemusíte

Líbila se nám 23litrová nádrž, se kterou si motorka vystačí na 400 km, a v neposlední řadě se nám zamlouval i lak. Tahle modrá vypadá fakt sexy a oproti hnědé udělá z Ténéré doopravdy hezkou motorku. Potěší i takový detail jako žluté obšití sedla.

Ténéré je opravdu všestranná motorka. Dost rychlá na okreskách, neunavuje na dálnici, díky dobrým gumám Metzeler Tourance zvládne i terén a ve městě budete díky vysokému posezu králem. Ovladatelnost je parádní, posez pohodlný a s modrým lakem vypadá cool. Časem bychom uvítali možná trochu silnější motor, ale to je jenom náš dojem. Ténéré je dobrá motorka, která se i dobře prodává. Nedivíme se, nám se taky líbila.

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno