Dvoutaktní bestie Suter MMX500

30. září 2015 v 20:30

Autor: Jan "Somik" Somerauer
Fotografie: Suter Racing Technology

Velikost textu: smaller normal bigger

Že je dvoutakt mrtvý a v závodění dvounásob? Švýcar Eskil Suter a jeho tým by s tím asi nesouhlasili. Už jen proto, že představili tuto šílenost – 195 koní na 127 kg suché hmotnosti ...

Za těch deset let, co Carlose znám jsem ho neviděl použít smajlík se srdíčkama, nebo nějakou podobnou pitomost. Dneska se ovšem chlapec neudržel a poslal ho tam, když jsem mu poslal odkaz na stránky projektu MMX500 švýcarského týmu Suter Racing Technology (web zde). A vůbec se mu nedivím, tohle je opravdu technický skvost.

 

Čtyřválcové dvoutaktní véčko vyvíjejí u Suter Racing Technology už od roku 2011 a zkušeností se závoděním mají víc, než dost. Jejich motorky jsme viděli nejen v MotoGP (Suter-BMW CRT v roce 2012 a 2013), ale i v nižších objemových kategoriích. Zároveň dodávají komponenty pro řadu týmů v seriálech MS. Ale zpět k projektu MMX. Motor o objemu 576 cm3 (56 x 58,5 mm) ve vybaven nejmodernějšími komponenty, jako jsou karbonové ventily, dvojité elektronicky řízené klapky a samozřejmě elektronické vstřikování. Výsledkem je potom fantastických 195 koní v 13 tisících otáček.

 

Už to samo o sobě je dost fascinující, ale tím rozhodně nekončíme. U Suteru si sami vyrobili kazetovou šestistupňovou převodovku a suchou spojku. Sekundární převod samozřejmě řetěz a dle jeho nastavení dokáže MMX pelášit rychlostí až 310 km/h. Ohromující je suchá hmotnost stroje 127 kg. Jak toho dosáhli? Odpovědí je hliník, ze kterého je vyfrézována nejen kyvná vidlice, ale také rám, který navíc dovoluje nastavení úhlu hlavy řízení, rozvoru, jízdní pozice a světlé výšky. Kola hořčíková (OZ Racing), nádrž a karoserie z karbonu. A co si u Suteru nevyrobili sami, to koupili od těch nejlepších. Konkrétně mluvíme o podvozku Öhlins a brzdové soustavě Brembo.

 

Budoucím majitelům je zaručena exkluzivita v podobě výroby pouhých 99 kusů a nejen za ni si nechají u Suteru dobře zaplatit. To znamená 120 tisíc švýcarských franků, tedy nějaké tři miliony korun. A pro koho že taková motorka je? Podle Eskila Sutera cílí MMX na dvě skupiny zákazníků, sběratele a závodníky, kteří se chtějí vrátit k úchvatným rokům dvoutaktních GP motorek a třeba si zazávodit v sérii World GP Bike Legends. Carlos, co druhá hypotéka?


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: 6 komentářů

J.N. 15. června 2016, 12:58 | 0 0

nakano@email.cz
Vzhledem na to že má větší zdvih než vrtání musí mít neuvěřitelný nárust kroutícího momentu krotit to bude muset elektronika nízká váha výkon zvládnutelnost jen pro pár jedinců nízká váha je hlavní faktor ovladatelnosti samo zřejmě tlumiče a.t.d....

Zbyěk K 1. října 2015, 12:20 | 0 0

muje bubínky se cítí natěšeně :)
Bude to bigbang nebo screamer?

Honza Zuch 1. října 2015, 8:43 | 0 0

Starý dobrý časy
Jen mi u toho popisu nesedí, karbonový ventily:-) Asi tiskařský šotek. 2T máppřece jenom jazýčkové ventily. Takže máte na mysli ty?

zverzak 1. října 2015, 8:12 | 0 0

Sen
Toto ochutnat, splneny sen !!!

Max 30. září 2015, 17:01 | 0 0

2T
Ten zvuk, Ten zvuk, Ten zvuk


Chci to slyšet!

Jounas 30. září 2015, 16:29 | 1 0

Právě jsem se
pomočil...:)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist