First ride - 2012 Triumph Tiger Explorer

8. října 2012 v 11:22

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

Nestává se často, že by si někdo vzal do pusy mocný uberbike v podobě BMW GS Adventure. A my teď máme před sebou fungl nový Triumph Tiger Explorer, o kterém se sám výrobce nestydí prohlásit, že GS je jeho hlavním soupeřem a že prestižní souboj o krále cestovatelů prohraje. Zajímalo nás, co je na tom pravdy, proto si nového Explorera půjčili a řádně ho protáhli. A tohle si o něm myslíme. ...

"Ten je ale vážně obrovskej," to je první věc, která mě napadla, když nám ho v Modřanech přistavili před krám. Zprvu mě maličko vyděsila šířka motorky v oblasti nádrže, protože pocitově je tady strašně moc hmoty a bál jsem se, aby to nebylo za jízdy znát. Samozřejmě, strachoval jsem se zbytečně, ale o tom až si povíme až později.

O technice jsme věděli, takže jenom v zkratce - v jeho útrobách se ukrývá řadový tříválec o objemu 1215 cm3, který se chlubí výkonem 137 koní a točivým momentem 121 Nm. To vše na slušných 259 kilogramů suché hmotnosti.

Je tady i spousta fičur, se kterými si za jízdy můžete hrát. Nechybí nastavitelná kontrola trakce, vypínatelné ABS a na dlouhých štrekách potěší (mě obzvlášť) tempomat. O jezdcův komfort se postará rozměrná kapotáž, pohodlné sedlo umístěné v 860 mm (volitelně možno i 810 mm, na které jsem si ho nechal dát) nebo nastavitelná řídítka.

Ani za podvozek se nemusí Explorer stydět, přední otočená vidlice Kayaba působí velmi bytelně (46 mm, zdvih 190 mm) a suplovat mu bude zadní monoshock stejného výrobce. Brzdy dodal Nissin, dvojici 305 mm kotoučů na předku brzdí standardní čtyřpístek, zadní 282 mm má dvoupístek. ABS se dá vypnout, zaplať pánbůh...

Už nastartování prozradí, že tohle je docela unikátní motor. Řadovej tříválec má nádherně chraplavej zvuk - při každým prohrábnutí plynu zakašle jako vysloužilej rockovej zpěvák a taky je v něm ukryto opravdu dost síly. Jede naprosto linerálně a použitelný otáčky jsou už těsně nad volnoběhem. Kolem třech tisíc zabírá a nejvíc šťavnatý pásmo je kolem šesti - tam 260 kilo těžká motorka řádně upaluje za doprovodu neobvyklýho zvuku, za kterým se hodně lidí otočí. Líbila se mi převodovka, která je sice docela hlučná, ale ocenil jsem její přesnost. Úplná pohádka je potom vyladění vstřikování, které s motorkou neškubne ani při agresivním otevření plynu v nízkých otáčkách, který jde opravdu hodně zlehka.

Teď asi to nejdůležitější - pohodlí. No, je tady opravdu štědrý místo a strádat nebudou ani postavy s tělesnou výškou nad 190 cm. Prostor pro nohy je výbornej, sedlo kvalitně polstrovaný a je tak ho neprosedíte. Pomalu se tak dostáváme k, z mýho pohledu, největší slabině novýho Explorera. Tou jsou řídítka, respektivě jejich tvar a šířka. Jsou zkrátka moc široký, takže máte při jízdě úplně napnutý ruce. Myslel jsem si, že si na to zvyknu, ale ani po dnu ježdění mi to nesedělo. Nutí vás to mít úplně rovný záda, což je bezesporu zdravý, ale na motorce je potřeba se i občas maličko "nahrbit", což tady nejde. Při jízdě ve stupačkách ale tvar řídítek oceníte, protože jsou přesně tam, kde mají být a máte nad motorkou pocit absolutní kontroly.

Za jízdy je pořád s čím si hrát. Všechno se dá pohodlně ovládat z řídítek a na motorce se toho dá hodně nastavit, aniž byste k tomu museli do ruky vzít šroubovák. On-board menu obsahuje třístupňovou kontrolu trakce, vypnutí ABS, automatické vypínání blikrů nebo jednotky, ve kterých chcete budíky zobrazovat. Menu je přehledné a po chvilce budete vědět, kam a jak sáhnout. Trochu mě mrzí, že když si vypnete ABS nebo kontrolu trakce, po vypnutí klíčku motorka "spadne" do defaultního nastavení, takže se opět aktivuje. Ale co si stěžuju, hlavně, že máte možnost volby - některé dnešní motorky ji v případě ABS nemají a to považuju za ohromnou škodu... Praktickou věcí je tempomat, který se na dlouhých přesunech hodí. Maličko mě ale zklamalo, že mu chvilku trvá, než se ustálí na zvolené rychlosti.

Z podvozku mám pocit absolutní jistoty. Explorer je sice těžší než BMW, ale zatáčí neutrálně, rychle a přesně. Je stejná radost posílat ho plynule do série zatáček, jako se díky velkému rejdu otáčet na úzké polňačce. Tlumiče si toho poberou hodně a jízda je naprosto "plyšová". Vidlice se zbytečně nepotápí a motorka si "kecne" na přední kolo pouze při krizových brzdách.

U motorek by se moc nemělo koukat na spotřebu paliva, ale Explorer je cestovatelská motorka, u které se počítá s nájezdem desetitisíců kilometrů, takže tady má smysl ji zmínit. Náš průměr byl 6,2 l/100 km, což vypadá rozumně. Při "opatrnějším" používání nebude Triumph zbytečně rozežraný a v pohodě bude jezdit kolem pěti litrů, což dává reálný dojezd přes 300 km na nádrž.

Mají se teda v Německu bát? Těžko říct, ale jedno je jasný. Triumph se nebude prodávat líp než BMW GS - na to má Bavorák moc dobré postavení a je stále oblíbený (za rok navíc přijde vodník). Může mu ale hodně zákazníků sebrat, protože Explorer je vážně moc dobrá a promyšlená motorka. Do třídy velkých cestovních endur se najednou hrne celá řada výrobců - v poslední době nová Yamaha World Crosser nebo Honda Crosstourer a teď naskočil i Triumph. Začíná přituhovat, a to je jedině dobře!


Motor

Typ:
kapalinou chlazený řadový tříválec, DOHC
Objem:
1 215 cm³
Vrtání/zdvih:
85,0 x 71,4 mm
Výkon:
137 koní @ 9 000 ot./min
Točivý moment:
121 Nm @ 6 400 ot. min
Počet rychlostí:
6
Plnění:
elektronické vstřikování

 

Podvozek

Rám:
trubkový příhradový ocelový
Přední odpružení:
USD Kayaba, 46 mm
Zadní odpružení:
monoshock Kayaba
Přední brzdy:
2x kotouč 305 mm, čtyřpístky Nissin, ABS
Zadní brzda:
kotouč 282 mm, dvoupístek, ABS
Pneu přední:
110/80 R19
Pneu zadní:
150/70 R17

 

Rozměry / Hmotnost

Výška sedla:
840-860 mm
Rozvor:
1 530 mm
Objem nádrže:
20 litrů
Pohot. hmotnost:
259 kg
Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 6 komentářů

žolík 23. května 2012, 23:04 | 1 0

ale
Bylo by dobré si vzpomenout, že v Hinckley přišli s jedním z prvních opravdu silných "cestovních endur", takže se bavíme o nyní již dvacetileté praxi....kdo měl tehdy uhrančivých 85 hřebců na terénních drátech? Tříválec je podmanivý a dosti jedinečný a Angličané jsou národ, který motorkaření spustil, takže mimo mísu nebudou ...byť tím možná neosloví radikální vrtuláky, kteří "by nikdy nic jiného nechtěli".

Tony 22. května 2012, 14:44 | 0 0


Ad ty blinkry. Na Harleyi to funguje tak, že motorka "kouká", co děláte s plynem a jak řadíte - a podle toho odhadne, že už jste za křižovatkou. Funguje to překvapivě dobře. I když se mi do dneška (jezdím Sportstera třetí sezonu) stává, že se s automatikou občas nedomluvím - mám pocit, že mi blinkr už nevypne a vypnu si ho sám přesně v momentě, kdy ho vypne i automatika - a protože se oboje dělá stejným knoflíkem, tak ho vlastně znova zapnu.

Stane se mi to třeba tak jednou za dvě vyjížďky - takže nic hroznýho.

Osobně mi to příjde jako super machrovinka, ale kdybych si mohl vybrat, tak bych bral klasiku - když si nejsem jistej, jestli blikám nebo ne, tak nemusím koukat na palubku, ale prostě zmáčknu vypínač a vím, že už neblikám.

Je to ale asi spíš nešťastná kombinace ovládání a automatickýho vypínání u Harleye. Triumph má ovládání klasický, takže tam to může být v pohodě.

MGP 22. května 2012, 14:37 | 0 1

nádrž
Ta nádrž je opravdu směšná. Pod 25l nemá cenu...

Seikos 22. května 2012, 14:00 | 0 0

Hm
259 kilo je provozní hmotnost téhle očesané verze bez mlhovek, bástrů s malým plexi a plastem pod motorem? Kolik váží plně vybavený model i s kufry? Abych měl porovnání s Guzzi Stelvio NTX s kufry (a 32 litry benzínu)

Karel Táborský 22. května 2012, 13:43 | 2 0

tiger
@ peterk0: lze si nastavit time-out, po kterým se blinkr automaticky vypne. Nezávisle na poloze řídítek. Není to nic neobvyklýho, něco podobnýho mají třeba Harleje nebo i BMW S 1000 RR.

peterk0 22. května 2012, 13:07 | 0 0

blinkry
Jak funguje automatické vypínání blikrů na motorce? Nejak jsi to neumim predstavit...


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist