Několik poznámek k testu nové Hondy CBF650. Malý naháč střední třídy, který nadchnul všechny přítomné svou jednoduchostí a šikovností. Celý test můžete číst v aktuálním Motohouse 5/2014, který je právě v prodeji
Co bych řekl takhle „z první“, těsně po absolvování prvního dne ježdění rájem nikde nekončících horských zatáček a serpentin? Baví mě, ano, ta malá CB650F mě baví, pocitově je lehoučká, po silnici ji vedeš jako jízdní kolo, dá se velice lehce zkrotit, zároveň si ale nechala líbit i trošku tvrdší zacházení a navíc umí ochotně po celý den vyhlazovat mé kupící se lehčí jezdecké kiksy.
Představování začneme motorem. Ten je nový, nově konstruovaný, oproti poslednímu modelu Hornetu má o čtyři milimetry vyšší zdvih, tj. 46 mm (vrtání 67 mm zůstalo stejné), nové jsou i použité písty, jejichž asymetrické spodní části minimalizují tření, a snižují tak v motoru teplotní namáhání.
Hlava válců s rozvodem DOHC se 16 ventily využívá přímý pohon vaček a systém časování, kteréžto všechno v sumáři dává vytušit to hlavní – tady se nehrálo na absolutní výkon, nýbrž na co nejčistší a nejefektivnější využití točivé síly.
CB650F má rám ocelový z elipsovitých profilů 64 mm x 30 mm, přičemž pozornost byla, podle jeho konstruktérů, při navrhování věnována hlavně tuhosti, flexibilitě v oblasti podélných prvků a přímému pocitu kontaktu jezdce s vozovkou.
Co to znamená v reálu? Odpovím popravdě, když na tom sedíte, rozdíl necítíte. Motorka se nijak nekroutí, nikam se nepne, je pevná, stabilní, stehna máte podložená protiskluzovou podložkou a sedíte jistě. Stejně masivní jsou stupačky potažené gumou, navržené v naprosto přirozené ergonomické poloze.
Přední teleskop o průměru 41 mm to celé udrží v poslušnosti naprosto v pohodě, přeci jen s touhle motorkou nepojedete nikdy MotoGP. Zadní hliníkovou kyvnou vidlici tlumí centrální tlumič o 7 stupních nastavení předpětí, jenž je propojen napřímo s kyvným ramenem. Jako by tu šlo o co nejelementárnější jednoduchost, kterou také zároveň pociťujete při samotné jízdě.
Příjemně nás překvapilo sedlo, dlouhodobě sice v MH preferujeme dělené dvoudílné sedáky, ale architekti pro CB650F vymysleli hodně viditelný schod mezi sedačkou jezdce a spolujezdce, což znamená, že je o co se zapřít, když je zapotřebí, a to je dobře.
Honda zapomněla na slovo Hornet zcela záměrně, nový hondí nahatý čtyřválec je zkrátka jiný a nemá smysl si tedy pojmy plést. Honda udělala motorku pro všední použití s velikým vnitřním zápalem. Motorku vstřícnou, použitelnou, ale i rychlou. Budete s ní hbití ve městě, budete umět svižně jezdit zatáčkami, ale také se příjemně odvezete do práce. Potenciál bych klidně viděl i na několikadenní výlet.
Je to motorka pro mladé, kteří potřebují schopné nářadí k tomu, aby se naučili dobře jezdit, ale je to možná velice vhodná motorka i pro ty z vás, kteří se chtějí k motorkám vrátit po nějakém čase a chtěli by ochutnat něco opravdové šikovnosti.
Celý test v aktuálním Motohouse 5/2014 …ZDE
…a včera jsme podle všeho docela zaujali s výběrem písničky k testu. 😉 I pro Hondu CB650F tedy vybíráme rovněž, myslím, že tohle se k sobě bude hodit docela slušně – POSLOUCHEJTE ZDE 🙂
Foto: Zep Gori & spol.