Highsidery...

15. června 2016 v 13:35

Autor: Karel Táborský
Fotografie: archiv Motohouse

Velikost textu: smaller normal bigger

Tyhle crashe patří k tomu nejhoršímu, co vás může na motorce potkat. Klasickej pohled, kterej je vidět hlavně při závodech. Pilot vyhozenej vysoko ze sedla, motorka zbavující se kapotáže, bolest po dopadu - nic příjemnýho. Jak ale takovej highsider vlastně vznikne a můžu se mu vyvarovat? Odpovědi hledejte v našem článku. ...

Příběhy o highsiderech jsou jako stromy, čím starší, tím větší. To, co v pondělí začíná jako nevinné sklouznutí na přední kolo, může být v pátek problém pro letový provoz. Řekněme, že jsme perfektní highsider ještě neviděli – dokonalý mix rychlosti, naklopení motorky, uklouznutí, smyku a vyhození - takže co můžeme očekávat?

Přesto, že highsidery můžeme rozdělit do dvou druhů, oba začínají stejným způsobem - smykem zadní pneumatiky. Ten nastane, když síla, kterou na zadní kolo posíláte, překročí v tu chvíli dostupnou přilnavost. První varianta je, že zadek sklouzne bokem, rychle se chytne a bude se snažit dostat do stejné lajny jako předek. To vyhodí jezdce ze sedla a když máte kliku, přistanete zpátky na sedačce. Teď by bylo vhodný trochu zpomalit a myslet na varování, který vám zadní guma právě dala.

Druhá a dost bolestivější varianta je, když se zadní kolo dostane do víc extrémního úhlu. Zadek motorky klouže o hodně delší dobu a v nejhorším případě se může dostat až do 90 stupňů ke směru jízdy ještě před tím, než se znovu chytne. Motorka pak vyhodí pilota vysoko do vzduchu a začne po trati lítat „panna-orel“. U tohohle typu tzv. barokního highsideru, je jezdec vystřelen do výšky točivým momentem, který motorka vygeneruje tím, že se začne sama otáčet kolem vlastní osy. Tenhle typ crashe je míň obvyklý – hlavně na silnici – ale skrývá v sobě nejlepší potenciál pro pořádnou výšku.

To, jak vysoko jezdec poletí, záleží na spoustě okolnostech. Jde o rychlost, úhel náklonu, nastavení pérování a charakteristice zadní gumy. I když je nastavení tlumičů a chování pneumatiky důležité, není klíčové. Nejdůležitější je to, jak daleko mimo stopu se zadní kolo při smyku dostalo a další věcí je nastavení odskoku tlumičů. Když motorce pořádně naložíte, poletíte dál a výš ;-)

Naše ideální guma na skvělý highsider má měkkou směs a je hodně přilnavá. Když máte na motorce tvrdou gumu, ztratíte přilnavost mnohem dřív a smyk se líp kontroluje. Navíc, tvrdá guma se tak rychle nechytí, takže se na náš dokonalý highsider nehodí. Na pořádný let budete potřebovat pořádnou rychlost a velký náklon, takže musíte mít obutou měkkou gumu, aby to udržela. Teď už stačí motorce ve velkém náklonu trhaně přidat a máte to tam…

Takže, máme závodní motorku, která je nakloněná na 50° a máme parádní gumu, která tenhle náklon udrží. Jedeme 130 km/h, což znamená, že mašina udělá 36,1 metrů za sekundu.

Dlouhým výzkumem a složitým počítáním všech možných sil, které na jezdce působí, jsme zjistili, že v ideálním případě máme dost síly na to, aby to 70kg pilota vyhodilo do výšky 2,7 metru. Samozřejmě, že v ideálním případě, který asi nikdy nenastane. Ale když uvážíme, že gumy se nechytnou okamžitě, podvozek se nezachová ideálně a jezdec nevyletí nahoru stejnou rychlostí jako motorka, dostaneme stejně slušných 1,75 metru. Hmmm, to není vůbec špatný... Jen pro zajímavost, když přidáme 20 procent k rychlosti, potenciální výška highsideru vzroste o 70 procent, takže na to při jízdě myslete!

Čtyři nejlepší motorky na highsider

Z vlastní zkušenosti víme, že hajsajdnout se dá prakticky všechno (když se budete hodně snažit) ale tyhle čtyři potvůrky se na to prostě hodí nejlíp.

Aprilia Mille

Přebytek krouťáku, výkonu a rychlé reakce na otočení plynem se hodí na perfektní highsider. Starší modely tímhle byly proslulé, ale i novější verze nijak výrazně nezaostávají. Jeden takovej mě potkal na Libichovce ve 160 km/h…moc mi nechybělo, ale nespadnul jsem. Ufff :-)

Yamaha R1

První modely měly obuté Metzelery MEZ3, což mělo za následek, že hodně majitelů vidělo svoji motorku, jak se válí, zbavená všech platových dílů, v kačírku. Měla víc koní než cokoliv jiného, dost živou ovladatelnost a ne zrovna přilnavé gumy… První osazenstvo Motohousu by mohlo vyprávět!

Suzuki Hayabusa

Tahle mašina vás nutí dělat věci, který byste zkrátka dělat neměli. Má tunu výkonu, ne zrovna dobrý výběr obutí a hodně váhy je na předku, což znamená, že je to skvělá motorka na highsider. Když to ale umíte, můžete s ní krásně driftovat, ale to umí málokdo...

Jakákoliv dvoutaktní pětistovka

Wayne Gardner o tom ví svoje. Za nejslavnější highsiderovou fotku, kterou můžete vidět, vděčíme brutálnímu výkonu starých dvoutaktních pětistovek. Škoda, že na scénu přišly čtyřtakty, který jsou sice ještě silnější a rychlejší, ale na dvoubuchy prostě nemají.

Jak se neudělat?

Ztráta přilnavosti není nic, kvůli čemu byste měli panikařit – jenom pokud se to stane nekontrolovatelně. Někteří jezdci umí jezdit bez problému smykem, protože se na to dokážou připravit. Jejich motorka je už na pokraji přilnavosti, ale oni jí ještě trochu přidají. A protože to udělají v klidu a bez stresu, mají spoustu času na kontrolu smyku, který přijde.

Při ideálních podmínkách je celkem těžké hodit mašinu do boku. K překonání přilnavosti gumy potřebujete hodně výkonu a hodně plynu. Když se nad tím zamyslíte, tak i ten nejnešikovnější jouda může gumu utrhnout, ale udělá to obvykle jenom jednou. Jestli to chcete vyzkoušet (ale nepište nám potom, až s tím praštíte), v klidu se na to připravte. Otáčejte plynem opatrně a plynule. Cukatůra se tady nevyplácí. A když už se vám to bude zdát moc, uberte jenom o 7 procent. To podle telemetrie stačí na to, aby se guma opět chytla a vy jste neztratili rychlost. Už tomu rozumíte? :-)


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: 17 komentářů

Nove 22. října 2015, 22:36 | 0 0

Intelektual
Takže 1 cudzie slovko sa zo slovníka cudzích slov intelekt a znova nadávka. Bavím sa.

Jozef 20. října 2015, 18:06 | 0 2

Joe 954
...nepísal si o laňkách, ale o "cca 120km/h" na Šturci....takže tvoj intelekt som odhadol správne...je to verejná komunikácia-chuju...

Joe 16. října 2015, 19:58 | 0 0

954
Zrazil som na motorke aj laň a rovnako nik nezastavil hoci to videlo 7 autíčkarov . Nevadí so zlomeným zápästím sa dá prejsť 30km do njbližšej nemocnice, ale keď sa to nabudúce stane Tebe pán múdry určite Ti po nehode zastavia aby pomohli. Ale egoistov a závistlivcov je stále dosť. Ešte napíš nadávku vždy má poteší.

Joe 16. října 2015, 19:57 | 1 0

954
Zrazil som na motorke aj laň a rovnako nik nezastavil hoci to videlo 7 autíčkarov . Nevadí so zlomeným zápästím sa dá prejsť 30km do njbližšej nemocnice, ale keď sa to nabudúce stane Tebe pán múdry určite Ti po nehode zastavia aby pomohli. Ale egoistov a závistlivcov je stále dosť. Ešte napíš nadávku vždy má poteší.

Joe 954 15. října 2015, 13:32 | 0 2

Jozef
Joe,že máš vôbec odvahu priznať, aký si blbec...svoje umenie ukazuj na okruhu a neohrozuj ostatných ľudí na verejných komunikáciach...tiež by som sa na teba vykašľal, s idiotmi sa inak neda...chuju...

Joe 13. října 2015, 20:09 | 0 3

954rr
Faroš,Šturec október 2007, Michelin Powerrace, polhodinka debaty s párom na ktm gumy vychladli a v 3 zákrute na koleno 6800 otáčok a v cca120kmh ,80% plynu motor zakvílil, najprv som neubral ale keď má otočilo o90stupňov na zvodidlá som ubrať musel. Zadná guma sa zasekla, vykoplo má 1m do vzduchu ale keď som nechcel ísť do zvodidiel stále som držal riaditka motorka ľahla na bok, dopadol som na ňu ale aspoň pokračovala v rovnom smere nie do zvodidiel a ja s ňou najprv na boku motá potom na kolenách potom hlavou a plecom o asfalt a keď sa mi zdalo že môžem skočiť na nohy stále so sa šmýkal 50 km/h a po vyskočení na nohy som hodil krátky deceleračny šprint. Pán v predbiehanej Octavii pre istotu ani nezastal, pán autobusár v protismere nezastal nebude si s motorkárom kaziť čas medzimestskej linky z Banskej Bystrice. A tak mi pomohli motorkari naložili moto ktoré iskrilo 200m ako vianočná prskavka a keďže mi nič nebolo, okrem udretého zápästia som mal pocit závodníka po Highsideri ktorý trval cca1,5 sekundy. A tak pozor je to rýchle bolestivé a drahé.

Jouda 13. října 2015, 15:05 | 3 0

Speed"master"
Souhlasim! Hlavne panicky nezavirat plyn, kdyz uz se zadek sklouzne. Pokud se vam to navic stane u choppera (predkopy), zadelavate si na zajimavou bilanci pokud na vas jeste cela ta vaha upadne. V mym pripade zlamany koleno, osum zeber, rozdrcena lopatka, zlomeny prst i na druhy ruce (to abyste si neutreli ani ...) a pneumotorax levy plice. Takze zaverecne doporuceni: zbytecne nekravit a bezpecne na moto :-)

Kazy 30. července 2011, 16:12 | 0 0

Supermoto highslider and drift
Někdo to ustojí :-)
http://www.youtube.com/watch?v=TqKShV-iN5M&feature=related

MarcuS 27. července 2011, 17:53 | 2 0

drift
Podle těch písmen to vypadá, že driftovat vlastně musí umět každej jouda s litrem... Hoši je to třešnička na dortu silničního baletu! Jestli je koleno na zemi svatym grálem zmrzlinářů(jak tu někde zaznělo), tak drift je z říše nadlidí. Do celého děje vstupuje tolik proměnných, že průměrně zkušenej motoborec by se o něco podobnýho neměl na silnici vůbec pokoušet;o)

Martin Válka 26. července 2011, 22:07 | 0 0

Au...
Klucí, do výběru jste měli zařadit i tu z první fotografie! SUZUKI TL1000S a její nefunkční zadní tlumič byl k tomu přímo předurčen! ;-)

Ales 26. července 2011, 12:18 | 0 0

jorge highsider
http://www.youtube.com/watch?v=s6CNXKM6ifk&feature=related Jorge nám všem ukázal jak se to dělá :) Můžete počítat kolik metrů to bylo :D

Bob R1 26. července 2011, 11:42 | 0 0

O.K.
Tak jsem to měl dobře, jen mě trošku zmátnul konec článku.Díky :-)

Karel Táborský 26. července 2011, 11:17 | 0 0

h
Bob R1: motorku dostaneš do smyku prudkým přidání plynu. Pokud neubereš a nemáš ji ve velkém náklonu, pojedeš krásným powerslidem. Problém vznikne ve chvíli, kdy v tom smyku prudce zavřeš plyn.

Bob R1 26. července 2011, 11:04 | 0 0

dotaz
Karlos chápu to dobře, abych dostal motorku do smyku musím nakládat v zatáčce a pak trošku ubrat??

Karel Táborský 26. července 2011, 10:25 | 0 0

Martin
Martine, pravdu máš. Opravil jsem to. Dík, taková kontrola je vždycky fajn :)

Martin Němeček 26. července 2011, 10:13 | 0 0

Mart.bike
super text takovy tady chybel. PS: pri rychlosti 130km/h jedes 36,1m/s :-P

Bohuš 26. července 2011, 8:27 | 0 1

Hm
Zajímavý téma a úplně se nabízí další článek o kontrole trakce.To bych si rád přečet


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist