Nejoblíbenější evropský skútr v objemové kategorii 125 cm3 od sezóny 2016 plní emisní normu EURO4. S dojezdem 375 kilometrů (díky mimořádně úspornému motoru s technologií Idling Stop a se spotřebou 2,1 l/100 km), prémiovými LED světly, variabilitou a komfortem se jedná o atraktivní stroj, jenž oslovil zákazníky v celé Evropě.

Model PCX125 je od roku 2013 každoročně nejprodávanějším evropským skútrem. Za jeho úspěchem stojí recept, který značka Honda zdokonaluje již řadu let. Svým výrazným a moderním designem elegantně zapadne do náročného životního městského stylu, zatímco díky svým kompaktním rozměrům si najde cestu v rušném provozu a umožní vždy snadné zaparkování. Pohodlná poloha za řídítky, schránka pro uložení integrální přilby pod sedlem a špičková kvalita zpracování přispívají k eXtrémní úrovni osobního komfortu (Personal Comfort), z nějž název PCX vychází.      

V roce 2010 se stal model PCX prvním jednostopým vozidlem vybaveným technologií Idling Stop; o dva roky později se stal prvním skútrem v Evropě vybaveným mimořádně úsporným motorem Honda eSP („enhanced Smart Power“). Jedním z důvodů popularity PCX je i vysoká hodnota za vynaložené prostředky, a to jak při koupi, tak po celou dobu provozu.  

DESIGN

Dynamický vzhled modelu PCX125 odráží moderní technologie, které byly při jeho výrobě použity. Přináší také řadu detailů, které zvyšují jeho užitnou hodnotu a komfort. Elegantní a kompaktní rozměry umožňují jezdci snadno se proplést městským provozem, zatímco jeho poloha s nohama „uvnitř“ stroje zvyšuje komfort a přispívá k pocitu bezpečí. Kompaktní duální LED světlomety dodávají skútru sportovní charakter a poskytují distribuci světla v uspořádání tlumená – dálková – tlumená. Ukazatele směru, zadní světlo a osvětlení registrační značky jsou rovněž složeny z LED diod, které svým menším proudovým odběrem snižují zatížení motoru. Výstražná světla jsou součástí standardní výbavy.

Objemná schránka v levé části kapotáže bez problému pojme láhev s vodou nebo plechovku s nápojem. Nachází se v ní také 12V zásuvka pro nabíjení mobilního telefonu. Pod sedlem je umístěna odkládací schránka pro integrální přilbu a stupňovité sedlo je opatřeno úchytem s pružinou, díky které zůstane po otevření držet ve zvolené poloze.

Výška sedla dosahuje velmi příznivých 760 mm, zatímco výška potřebná pro obkročení stroje je pouhých 540 mm. Jak sedlo, tak víčko palivové nádrže lze jednoduše otevřít tlačítky, otvor pro klíč zapalování je pro vyšší bezpečnost vybaven závěrkou.

Všechny údaje na přístrojovém panelu jsou zobrazovány v úhledném a promyšleném formátu. Jako ukazatel rychlosti slouží podsvícená ručička pohybující se kolem LCD panelu, v němž se nachází otáčkoměr, počítadlo ujetých kilometrů, ukazatel stavu paliva, ukazatel spotřeby a hodiny.

MOTOR

Lehký a kompaktní kapalinou chlazený dvouventilový motor SOHC se zdvihovým objemem 125 cm3, který model PCX125 pohání, se vyznačuje odolností, vynikajícím výkonem i akcelerací (0-50 km/h za pouhých 5,4 s) a v neposlední řadě také tichým, hladkým chodem a nízkými emisemi CO2.

Důležitá je samozřejmě především působivá spotřeba dosahující i bez použití systému Idling Stop pouhých 2,1 l/100 km (v režimu WMTC). Dojezd stroje tak díky osmilitrové nádrži činí plných 375 km.

Koncepce motoru je založena na škále technologií s nízkým třením, které se navzájem doplňují. Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. Kompaktní spalovací komora spolu s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI optimalizují účinnost spalování i chladicí výkon a upravují charakteristiku točivého momentu v závislosti na otáčkách motoru typických pro jezdce na 125cm3 skútru.

Optimalizované časování zapalování společně s efektivním chlazením spalovacího prostoru pomáhá zlepšit odolnost motoru vůči klepání. Katalyzátor se 400 komorami je umístěn ve výfuku. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření. Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco malá a lehká válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny.

Kompaktní chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich

Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.

Volitelná funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém Idling Stop nabízí funkci sledování stavu baterie, která umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven výkonnou baterií YTZ8V s dlouhou životností.

PŘÍSLUŠENSTVÍ

K dispozici bude celá řada příslušenství, včetně zámku s alarmem Honda, štítu, zadního nosiče, 26litrového horního boxu, plotny pro horní box, U-zámku, venkovní krycí plachty, lišty na výfuk či samolepek na kola.

Foto: Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno