Určitě jste postřehli změny týkající se řidičského oprávnění skupiny A, respektive jeho získání v autoškole. Co nová vyhláška opravdu změnila?
Dějou se změny, což je rozhodně dobře. Získat papíry na motorku už nebude jen tak se pár hodin projet a pak svézt komisaře kolem parkoviště. Tím nejzásadnějším jsou nové praktické zkoušky, které by měly ukázat schopnost řidiče ovládat motocykl v různých situacích. Mluvíme o novele vyhlášky č. 167/2002 Sb. vyhláškou č. 256/2015 Sb. účinnou ze dne 1.11.2015.
Nemá asi smysl se příliš rozepisovat o jednotlivých změnách, nejlépe se je dočtete ve finální podobě zmiňované vyhlášky, kterou najdete zde. Zajímá nás váš názor, co si o těchto změnách myslíte? My jsme se rozhodli je co nejdřív na vlastní kůži odzkoušet, takže v nejbližších číslech Motohouse (podle počasí) čekejte naše redaktory v praktické i teoretické zkoušce. Snad kvůli tomu nepřijdeme o papíry 🙂
Mimo jiné se nám k této problematice podařilo získat také vyjádření Asociace Autoškol ČR (web) a její připomínky k vyhlášce:
Výkonná rada AAČR dne 13.11.2015 v České Třebové konstatovala, je nutné ze strany Asociace autoškol ČR zaujmout jasný a transparentní postoj k novelizaci vyhlášky 167/2002 Sb. vyhláškou číslo 256/2015 účinnou ze dne 1.11.2015.
Dlouhodobě prosazujeme změnu ve zkoušení i výcviku řidičů motocyklů všech skupin. S obecným rámcem nově požadovaného zkoušení souhlasíme a shodujeme se s MDČR, že se jedná o pozitivní krok, ale nesouhlasíme s postupem realizace, krátkou legisvakancí a s výstupy k této vyhlášce ze strany MDČR.
Dlouhodobě prosazujeme změnu ve zkoušení i výcviku řidičů motocyklů všech skupin. S obecným rámcem nově požadovaného zkoušení souhlasíme a shodujeme se s MDČR, že se jedná o pozitivní krok, ale nesouhlasíme s postupem realizace, krátké účinnosti a s výstupy k této vyhlášce ze strany MDČR.
Kladné stránky novelizované vyhlášky považujeme především tyto:
1) Největší výhodu spatřujeme ve výrazně větší samostatnosti, kvalifikovanosti a odpovědnosti žadatele o řidičské oprávnění jak při výcviku, tak při samotné zkoušce,
2) Odborná připravenost žadatele bude pravděpodobně výrazně větší, než v současné formě zkoušek (za předpokladu, že bude dodržen smysl směrnice 2006/126/ES),
3) Pravděpodobně dojde ke zvýšení specializace provozovatelů autoškol, kteří realizují výcvik řidičů motocyklů, čímž dojde ke zvýšení odbornosti i kvalifikací.
Záporné stránky novelizované vyhlášky:
1) Není vyřešena zodpovědnost žadatele za škodu na majetku a zdravotní následky případných zranění.
2) MDČR podcenilo komunikaci s jednotlivými ORP a Zkušebními komisaři.
3) Většina ORP nemá vyřešenu problematiku cvičných a zkušebních ploch.
4) Nejsou stanoveny přesné parametry cvičných ploch.
5) Nejsou stanoveny metodické podmínky vedení a hlavně vyhodnocování zkoušek (Kolikrát je možno jízdní úkon opakovat, kolikrát je možné shodit kužel, etc.)
6) Jakým způsobem bude žadatel i zkušební komisař vyhodnocovat dodržování stanovených rychlostí. Aktuální stanovení rychlostí je neměřitelné, nepřesné a umožňující zvýšení korupce.
7) Je třeba přesně stanovit výbavu žáka ke zkoušce (navrhujeme pouze zákonem opodstatněné prvky: Helma, ochrana zraku. Další důrazně doporučit)
Doporučení výkonné rady AAČR pro MDČR
AAČR doporučuje vyřešit nejprve všechny výše uvedená negativa a teprve poté zahájit zkoušení žadatelů tímto způsobem.
(Doporučujeme odložit účinnost vyhlášky…)
AAČR důrazně doporučuje MDČR, aby v zimním období intenzivně komunikovala se zástupci ORP o problému zajištění zkušebních ploch na jednotlivých ORP
AAČR důrazně doporučuje MDČR, aby před zahájením zkoušení žadatelů zrealizovala metodické školení všech zkušebních komisařů skupiny A tak, aby zajistila srozumitelný a jednoznačný postup zkoušení na všech ORP
AAČR důrazně požaduje úpravu zákona tak, aby se u motocyklů první a druhá část zkoušky z praktické jízdy hodnotila samostatně a byla i samostatně zpoplatněna
AAČR důrazně požaduje, aby první část zkoušky probíhala v duchu směrnice, co do délky i prověřování dovedností, tedy přehodnocení počtu prověřovaných úkonů
Směrnice požaduje vyzkoušet nejméně 2 pomalé úkony a 2 rychlé úkony a stanoví čas nejméně 10 minut. AAČR navrhuje zkoušet 2 + 2 úkony, které si bude žadatel losovat. Tím nebude nijak dotčena příprava žadatele, protože se bude muset připravit na všechny úkony
AAČR důrazně doporučuje MDČR, aby v jarních měsících roku 2016 zrealizovala několik demonstrativních seminářů pro zkušební komisaře a učitele autoškoly, aby sjednotila postup výuky i zkoušení žadatelů skupiny A.
TAK CO VY NA TO? MÁ NOVÁ VYHLÁŠKA SMYSL?
Foto: archiv