Přemýšleli jste někdy nad tím, na co lidé opravdu koukají, když vybírají motorku? My jsme si toto téma probrali s celou řadou českých prodejců motorek a tady je několik základních poznatků. Možná se budete divit, možná se bude smát. Ale realita už je taková…

 

 

*1) DVOUVÁLEC vs. ČTYŘVÁLEC

Scénář, který znáte snad všichni. Maník se naučí jezdit na motorce a hned jak to je možné, koupí větší mašinu. V drtivé většině je to nějaké čtyřválcové zařízení, s největší pravděpodobností za hodně přijatelnou cenu. Poslušný, spolehlivý, rychlý stroj, který nadšeného majitele povozí do sytosti.

Jenže uplynou tak dva roky a v hlavě motorkářově začne hlodat červíček pokušení. Nebude nakonec to brutální cukání dvouhrnku přeci jen zábavnější? Nechtělo by to něco drsnějšího ražení?

Většinou se pak na scénu dostává nějaká ta KTM, Ducati či Aprilia. To jsou podle všeho motocykly „druhé volby“. A pak je potřeba počkat ještě jeden rok – nazvěme si to třeba „na rozkoukání“. Ne každému je totiž souzeno sžít se plně s dvouválcem (i když by si třeba i moc přál). Kdo nevydrží, ten prodá a vrátí se na in-line.

„Ano,“ zní nekompromisní pravda prověřená léty a prodejci, „teprve až při nákupu třetí motorky většinou zákazníci doopravdy vědí, co doopravdy chtějí!“


 

 

*2) CHARISMA

Důležitý aspekt, velice úzce související s předchozím bodem. Z jistého (a pochopitelného) důvodu jsou mezi lidmi stroje menších výrobců považovány za víc charismatické, hodné většího ocenění.

Což je svým způsobem pravda. Motorky jsou podtržením majitelovi individuality a stroje hrnuté na trh po desetitisích, takovou ideu jen stěší vyplní. A když už si tedy kvůli charisma pořídíte nějaké to švihadlo například rudé barvy, budete s největší pravděpodobností i k nepřehlédnutí -a to se počítá!


 

 

*3) KONĚ

Výkon, výkon, výkon – tohle je odrhovačka vytrubovaná do světa vlastně všemi výrobci. Jenže dneska už jsou motorkáři (a zvlášť ti posedlí okruhy) o chloupek chytřejší. Vědí, že daleko důležitější je ovladatelnost, podvozek a zvladatelnost motorky. Rychlé časy dělá symbióza, ne brutální rozjezdy.


 

 

*4) POŘÁDNEJ LAUF

Ale…! Abyste nezůstali zcela před branami poznání, věřte, že dobrý výfuk na motorce je absolutní nutností. A to vůbec ne kvůli těm třem koním navrch, co dá, ale kvůli ZVUKU!!! Protože právě tohle dělá motorku motorkou. Někdo má rád uječenou píšťalu supersportu, jiný nevrlé podupávání a dusot na chopperu. A o tom to je, výfuk dělá osobitost a bezesporu i svým způsobem vypovídá něco o majiteli. A pozor – ve finále je to i bezpečnostní přínos. Jsem slyšet, ví se o mně, je to pro mě na silnici bezpečnější.


 

 *5) BARVA

Bezpochyby. Motorka se vybírá podle barvy a nikdo nechce žádnou šedivou myš. Hezká metalíza na stylových klasikách, ostřejší barevné kombinace na sportovnějších kouscích.

Moc žádaná je i karbonová kultura, vkusně obohacovaná o nezbytně bílé a nebo chromované detaily. Ano, motorku dělá i dobře zvolený lak ráfků (stejně jako u auťáků) – a tady dáváme zcela za vzor všem sexy bílé ráfky supersportů Suzuki. Je to sice pakárna je čistit, ale parády to udělá fůru.


  

*6) KOMPROMIS

Jistě, je to poseroutkovský, ale asi jsme se s tím setkali všichni. Špekulujeme, jakou motorku pořídit ‒ tak, abychom se s ní vešli alespoň do dvou kategorií (okruh + dovolená – offroad + každodenní cesta práce).

Je to logické, ale není to správně. Motorka by měla být ostrá jako břitva a tupit to nějakými kompromisy, to je vždycky špatně. Řešení? Existuje jen jedno. Začít pořádně vydělávat a koupit si motorek víc – což je mimochodem jedna z nejzákladnějších motorkářských pouček: „Každý z nás by měl mít doma motorky alespoň čtyři – choppera pro chvilky uklidnění, okruhovku na plastech pro chvilky vyblbnutí, motokrosku na odbourávání strachu ze smyku a něco s malou kapotou a váhou na každodenní cestu za prací.“

Ano, uznáváme, to se lehce napíše ‒ sami máme doma taky každý jen po jedné. Ale pravda to je.


 

*7) PRO SPOLUJEZDKYNI

Koupím motorku a sbalím na to nějakou buchtu. Hmmmm. Jeden obrovský omyl okouzlených nováčků. Buchty patří do pekáče a holky radši koukají po frajerech, co mají nějaký pořádný fáro. Oni potřebují kufřík na šminky a ne se tlouct na rantlu tvojí motorky. Chápeš…

A ne abyste někomu dělali blbce!!!  A proč tohle pravidlo ženeme takhle do drsna? Také jednoduchá odpověď. On se totiž člověk stejně nejlíp sveze, když jede sám. A na to si taky přijdete až časem.


  

*8) CESTOVÁNÍ

Cestování na motorce je to nejkrásnější, co můžete zažít. Všechno to, co voní, chutná a pálí, to před vámi totiž auto na cestě schová. Kdežto motorka to do vás vpálí a vy budete jen blaženě nasávat. Uvidíte mnohem víc, dostanete se mnohem dál.

Při výběru motorky na podobné použití pak snad nekoukejte ani tolik na pohodlí jako na spolehlivost a dostupnost servisování dané mašiny – to vám totiž 3000 kiláků od baráku (například na jihu Španělska) pomůže ke spokojenosti daleko víc než všechny ty drahý a tolik využívaný serepetičky, který znáte z reklam.

A mimochodem. Koho pobouřil bod „7“, tak vězte, že sem se vám naopak spolujezdkyně náramně hodí… a společná dovolená na motorce může být (a většinou také je) víc než báječná.

 


  

*9) SRDCE

Motorka je srdeční záležitostí a lidé si ji kupují právě v tom okamžiku, kdy zahoří. Kupte si tedy ten stroj, který vám hnul srdíčkem hned napoprvé. Nešpekulujte, nic nevymýšlejte, neustupujte, nic moc neřešte. Máte si udělat radost, tak si ji udělejte – všechno ostatní je až druhořadé. První noc v garáži s vysněnou mašinou, to je víc, než co byste doufali.

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno