Jak jezdit: Jízda se spolujezdcem

11. března 2016 v 4:54

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Karel Taborský

Velikost textu: smaller normal bigger

Naložit si na motorku spolujezdce může být buď docela zábava, nebo tady pěkná pruda. My vám poradíme pár fíglů, jak si to bezpečně užít… ...

Základem dobrého svezení se spolujezdcem je zjištění vaší situace. Znáte toho kluka/holku? Je to jeho první jízda na motorce, nebo má na druhé sedačce objeto půl zeměkoule? Pokud nevezete jenom holku na koupák, je dobré mít informace o tom, koho povezete.

Oblečení

Viděl a zažil to snad úplně každý. Vy na motorce jezdíte, takže je předpoklad k tomu, že budete mít taky odpovídající oblečení. U spolujezdců to často bývá právě naopak.

Borec v kombinéze na GSX-R a holka v plavkách je v našich krajinách docela častý jev. Myslete na to, že váš spolujezdec nemusí mít vůbec představu o tom, co se může stát při bouračce. Takže je na pilotovi, aby druhému vysvětlil nutnost ochrany na motorce.

Ve chvíli, kdy se brousíte o asfalt, je už pozdě něco vymýšlet...

 

Nastupování

Správný postup nasedání spolujezdce je důležitá věc. Nejednou jsme viděli pády v nulový rychlosti jenom kvůli tomu, že holka lezla na motorku jako na koně (i když je to podobný). Jezdec by měl mít motorku rovně, držet řidítka a zmáčknutou přední brzdu. Nohy roztáhnout co nejvíc do strany pro lepší stabilitu. Spolujezdec by měl nastupovat z levé strany, aby se nespálil o výfuk. Levou nohu položit na stupačku, levou rukou se opřít o rameno pilota. Pravou nohu pak přehodit přes motorku s lehkým propružením levé nohy.

Držení

Existují různé způsoby, jak se mohou spolujezdci na motorce držet včetně několika doplňkových držáků na nádrž nebo pásu, kterým se spolujezdec připne k řidiči. Sportovní motorky nejsou stavěny s ohledem na spolujezdce, takže mají malé sedačky v ohromné výšce. Samozřejmě chybí madla. Nám se osvědčilo, když se holka drží jednou rukou za pas a druhou se opírá o nádrž kvůli opoře na brzdách.

Pokud má motorka madla, je to v pohodě. Vysvětlete ale „baťůžku“, že i obyčejná levná pětistovka (např. CB, GPZ, GS) má takovou sílu, že při akceleraci klidně může spadnout dozadu. Když už se budete držet pouze za madla, při zrychlování své tělo nakloňte dopředu a opřete se o záda pilota.

Jízda

Pamatujte na to, že i padesátikilová holka bude mít zásadní vliv na chování vaší motorky. Vysvětlete jí, že se nesmí zbytečně vrtět a dělat nepředvídatelný pohyby. V zatáčce není nutný, aby vysedávala, stačí držet tělo zároveň s motorkou a hlavu lehce posunout přes rameno pilota do vnitřku zatáčky. Tímhle minimalizujete zatížení podvozku a tím pádem i zlepšíte chování vaší motorky.

Snažte se jet co nejvíc plynule. Pokud jezdíte ve dvou často, s přibývajícími kilometry si zvykne i spolujezdec a půjde vám to spolu líp. S tím souvisí i tzv. datlování, kdy spolujezdec soustavně ťuká do helmy pilota na každých brzdách nebo při přeřazení. Není nutný, aby spolujezdec seděl úplně nalepený na pilotovi, i když z pohledu jízdních vlastností motorky a jejího těžiště je to nejvýhodnější. Tohle se opravdu naučíte až s přibývajícími kilometry.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 6 komentářů

J.Ruml 12. září 2013, 10:13 | 10 0

motorky jsou zábava
Asi nejezdím takovou hranu jako většina přítomných, takže pro mě jízda ve dvou není problém spíš naopak. Rád jezdím ve dvou, když někde zastavíme, mám si s kým dát kafe, projít se, pokecat... Myslím že to k tomu patří. Vlastním Hondu Deaville a vlastně jsem ji kupoval už s tím, že bude pohodlná i pro přítelkyni, od té doby máme naježděno hodně tisíc kilometrů po Evropě a všechno v naprosté pohodě. Nejde mi o to být někde první, ale pořádně se projet, užít si to a co nejvíc vidět, to se ve dvou zvládá daleko snáz!!!!

Gejb L. 12. září 2013, 9:53 | 5 0

Lone wolf
já jezdím od začátku vždy 100 % vždy úplně sám.

Sj 12. září 2013, 9:33 | 7 4

jezdim sám
Nezlobte se, ale čím sem starší, tím radši jezdím úplně sám. Bez spolujezdce, ale i bez dalších motorek. Nastavím si rychlost, jaká mi vyhovuje, nemusím se na nikoho ohlížet, svezu se a jedu zase domů. A když něco pos..ru, tak si za to můžu sám. Eliminuju tím 99% kravin, co lidi dělají, když jich jede víc pohromadě:-(

Gerry 16. června 2011, 12:17 | 4 0

Gerry
Kájo budem se za tři týdny pakovat 2 lidi na KTM Adventure Dakar na 10 dní. Vč. stanů atd....můžu pak pomoci třeba.

Karel Táborský 16. června 2011, 9:24 | 0 0

Somik
Speciál o pakování motorky připraví náš nejpovolanější - Somik :))

A srovnávák mašin z pohledu spolujezdců? To není vůbec blbej nápad... OK, dík

tony 16. června 2011, 8:17 | 4 0

test motorek
Ahoj,
mozna by nebyl spatnej napad udelat nekdy srovnavaci test motorek z pohledu pohodli spolujezdce. Dost lidi jezdi treba na dovolenou do Alp a vetsinou tam berou polovicky - takze pri vyberu motorky je pak zajima, jak na tom spolujezdec bude. Nekdy se to da odhadnout, ale jestli treba pali vyfuk spolujezdce do zatku nebo do boty, vetsinou poznate, az se svezete ...


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

12/2016 Archiv

TOPlist