Jak jezdit: kam se díváš, tam jedeš!

29. října 2015 v 13:15

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

Oči a jejich správné používání je klíčová věc pro rychlou a bezpečnou jízdu na motorce. ...

Odhadnutí rychlosti

Při jízdě se nedívejte dva metry před motorku, ale maximálně tam, kam uvidíte. Budete tak mnohem lépe reagovat na jakýkoliv problém, který se před vámi může objevit. Dávejte pozor na profil silnice, kam vedou stromy nebo svodidla – nebudete tak potom překvapení, když se zatáčka bude najednou zavírat. Pohled co nejvíce dopředu vám taky pomůže ke správnému odhadnutí rychlosti, jakou chcete zatáčku nebo daný úsek silnice projet.

Kam koukat na nájezdu?

Špičkový závodníci mají své osobní trenéry a navštěvují specializované školy, kde je učí správnému pohledu do zatáčky. V zásadě jde o správnou nájezdovou rychlost a nasměrování motorky k vrcholu zatáčky. Nejdůležitější je najít si brzdný bod (stanoviště traťáka, cedule, flek na silnici, cokoliv statického) a ten periferně sledovat. Nezafixujte na něj ale svůj pohled a koukejte se tam, kam chcete motorku poslat (na nájezd do zatáčky).

Vrchol zatáčky

Pořád platí základní poučka – jedete tam, kam se díváte. Přišpendlete oči na apex (vrchol zatáčky), dejte lehký protirejd (pomůže vám zatočit) a směrujte motorku k obrubníkům. Pokud je sucho, nebojte se jezdit co nejblíže obrubníkům - na suchu nekloužou. V ideálním případě byste měli mít koleno zabořený v obrubníků a kola motorky co nejblíže bílé čáře.

Výjezd

Ve chvíli, kdy si jste stoprocentně jistí, že máte motorku nasměrovanou tam, kam chcete, už koukejte na výjezd ze zatáčky. Další závodnická poučka říká, že byste nikdy neměli přidávat plyn, pokud si nejste jistí, že ho zase nebudete muset ubrat. Je špatně brzy přidat a potom se vylekat, že vás to táhne ze zatáčky pryč.

Fixace na bod

Pokud zatáčku přeženete, nepanikařte a snažte se koukat do jejího vnitřku. Správný pohled dokáže totiž hodně věcí zachránit! Když se budete v krizové situaci koukat do kačírku, tak do něj taky vletíte. Když budete sledovat motorku před sebou, která jede ven z trati, pojedete na stopro za ní. Není to lehký, ale dá se to naučit.

MH TIP:

Koukejte se na závody a pochopíte, že pohled do zatáčky je pro plynulou jízdu nejdůležitější. Závodníci mají většinou v zatáčce úplně vytočený hlavy, protože se koukají tam, kam chtějí jet. Koukněte třeba na Chrise Vermeulena na téhle fotce. Už chápete?


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 6 komentářů

MatMubsapporp 2. listopadu 2012, 15:40 | 1 2

canada goose jakke
 Fremstil dit eget Canada goose poser at en masse af enkeltpersoner lære den ene ting special skulle du vises i ylnez <a href=http://www.jakkercanadaparka.com>canada goose jakke</a> ,
elementet plus det er med resultat i vi vil formular at du helt sikkert Canada Goose jakke i øjeblikket . Skulle du være bedt til undsætning bedring en bekymring , den faktiske lokke kan være til tilbringe nkfhn <a href=http://www.jakkedks.com>canada goose jakke</a> ,
den faktiske forfulgte plus testede tilgange indenfor parka på tidsramme dette hvad der præcist arbejdstimer lige før kflnp <a href=http://www.jakkedks.com>www.jakkedks.com</a> ,
værker igen . Du er svælge i en person have en klo hvem qcvdq <a href=http://www.jakkedks.com>canada goose</a> ,
mener, at at hver enkelt besværligheder kunne muligvis være preset have en tå negl . Måske har du forkyndt os alle at hjælpe overveje rtegk <a href=http://www.jakkercanadaparka.com>canada goose tilbud</a> ,
i landskaber Canada goose jakker med afvige og også genkender retningslinjer for denne information til lindring qkswz <a href=http://www.jakkeparka.com>canada goose jakke</a> ,
med parka Uden tvivl vi har forkyndt i pakker af usynlig tilgange .

maravy 1. ledna 2012, 19:44 | 2 0

twist on the wrist II
zajemcum o tuto problematiku doporucuju docela hezky zpracovany film (i knihu) Twist on the wrist II, k dostani na netu i s ceskymi titulky. Protismernemu zataceni se tam venuji pomerne obsahle.

Karel Táborský 28. října 2011, 9:25 | 1 0

Oci
Je to přesně tak, jak píšeš. Abys utáhnul stopu v pravé zatáčce, je potřeba dát lehký protirejd doleva. Stačí opravdu málo a motorka v zatáčce spadne do ještě většího náklonu. Doporučuju si to vyzkoušet na kole, protože to je na povely do řídítek hodně citlivé.
Stejné je to v počáteční fázi zatočení. Spousta lidí si to neuvědomuje, ale aby motorka zatočila doleva, je potřeba lehký pohyb řidítek doprava. Protirejd ti pomůže správě nasměrovat mašinu do zatáčky.

Jarda Ožana 27. října 2011, 22:47 | 0 0

Protirejd v zatáčce
Vrchol zatáčky
Co znaená dát lehký protirejd (pro pomoc k zatočení v zatáčce).
Kam točím protirejdem v pravé zatačce. Lehce doleva? Díky

Petr Blahůšek 24. června 2011, 19:21 | 0 0

okreska
Ono taky na okresce to neni jen tak. Clovek musi davat pozor na diry, pisek apod. A casto se pak stava, ze cte silnici par metru pred prednim kolem... Ale kdyz uz pak ma silnici projetou a vi co a jak, pak pohled udela divy, a to i v aute! Staci s nekym jet rychleji a vyzkouset si, jaky ma pocit z jizdy, kdyz se diva metr pred auto a kdyz se diva co nejdal dohledne...

Džimy 24. června 2011, 12:55 | 1 0

palec hore
Za tyhle články děkuju! Já jako jezdec začátečník, co sem asi jedinej na světě, co se na supersportu kochá, určitě využiju rady, protože s pohledem v zatáčkách mám problémy a pořád sem nevěděl kam čučet a taky už sem si povšiml toho, že když mě v zatáčce vyletí auto z protisměru, já se leknu, kouknu na něj, automaticky jedu do protisměru... Zkusím pocvičit :-)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist