Každý měsíc se do vás snažíme nahustit informace o tom, jak být lepším řidičem. Teď máte před sebou naše tipy, které jsme nikdy nevyčetli, ale zakládající se na našich dlouholetých zkušenostech v řízení motorek. Tohle má cenu číst!


I. rada: Rozhodují oči a instinkt…

 

Z okruhu na silnici
Je to už pár let, co jsem poznal, že jezdit na silnici stejně jako na okruhu je nejlepší cesta k tomu, jak se rozbít. Motoškoly v Brně a stovky najetých kol na okruhu ze mě udělaly lepšího a bezpečnějšího řidiče na silnici. A povím vám proč – můžou za to oči. Ještě doteď se snažím učit se správně používat pohled a kolikrát se přistihnu, že koukám na něco, na co bych neměl.

Pamatujte si, že je vždy lepší přemýšlet o tom, jak být na silnici v bezpečí, než to, abyste se nervovali tím, co se před vámi může objevit: je to jenom pár měsíců, co přede mnou na okruhu upadla motorka. Všechno se odehrálo v periferním vidění a moje oči se soustředili na místo na trati, kde bylo volno. Já jel v pohodě dál, zatímco kluk za mnou soustředil svůj pohled na padající motorku a samozřejmě ji následoval do kačírku.

 

Tohle je základní pravidlo – koukejte se tam, kam chcete jet! A co pro moje silniční ježdění udělal okruh? Daleko líp dokážu odhadovat situaci, jedu plynuleji, svižněji a s větší pohodou. Moje oči toho vidí víc a instinkty mě vedou od nebezpečí místo toho, aby mě vedly k němu.


 

II. rada: Rychle jen tam, kdy vím,
co je na mě nastraženo…

 

Jak na špatnou silnici
Špatných silnic máme u nás víc než dost. Jsou to kombinace nekvalitního asfaltu, děr, propadlin, štěrku, písku a hoven z koní. Nejzákladnější radou je ubrat plyn, což udělá 90 % lidí. Není ale bezpodmínečně nutný špatnou silnici rovnou odepsat, když víte, jak na ni. Nepotřebujete motorku konkrétního typu.

Bude stačit cokoliv, co má dobré gumy, fungující podvozek, komunikativní řízení a jemné ovládání (spojku, brzdy, převodovku). Nezáleží na tom, co máte, ale jak to použijete. Není zas tak těžký protáhnout třeba 20 let starou ZXR750 po okruhu slušnou rychlostí, ale zkuste to udělat na rozbité okresce za barákem…

 

Špatná silnice vyžaduje větší koncentraci, a hlavně zvýšenou interakci mezi vámi a motorkou. Je nutný myslet na to, jak se motorka chová a co vám tím říká. Dobře si rozmyslete, jakou rychlostí pojedete a plánujte dlouho dopředu. Poskakující motorka na hrbolech není nic příjemnýho, takže buďte citlivější než kdy jindy.

 

 

Z našich zkušeností se dá užít i jízda na špatné silnici, ale bude to vyžadovat trénink a spoustu hodin v sedle. Je potřeba rychle reagovat a soustředit se, proto je jízda na špatné silnici tak vysilující. A nemyslíme tím fyzicky, jako spíš psychicky. Při normálním režimu spotřebuje mozek asi 30 % tělesné energie, ale při větší zátěži se tohle číslo může až zdvojnásobit. Proto se můžete po dobré jízdě cítit naprosto vyšťavení.


III. rada: Nervózní řidič,
to je polovina neštěstí…

 

Sledujte dopravu, situaci na silnici, počasí. Není divný, že na krajnici uprostřed vesnice stojí modrá Fabie? Nebuďte paranoidní, nesmíte vidět nebezpečí všude, jinak se z vás stane nervózní řidič a jízdu si nikdy neužijete. Celé je to o tom, že musíte dobře řídit a být sám k sobě disciplinovaný. Není lepší si užít rychlost na okruhu, než mezi vesnicemi lítat dvě stě a víc? Samozřejmě, může se stát, že nás časem taky vyberou, ale dobrá technika jízdy, přemýšlení, plánování a rozum by nás z toho měl dostat. Zatím to fungovalo, ťuk ťuk na dřevo!

 

 

Foto: redakce MH

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno