Jak jezdit: rychle a bezpečně na silnici

19. listopadu 2016 v 23:30

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Motohouse

Velikost textu: smaller normal bigger

Dnes se podíváme na základní pravidla, která jsou pro rychlý a bezpečný pohyb na silnici nejdůležitější. Pokud se jimi budete řídit, pojedete svižně a s přehledem. ...

Opatrně s plynem

Pokud nejedete na opravdu široké silnici s minimem provozu, je lepší na silné motorce dřív řadit a nevytáčet všechny kvalty až k červenému poli. To platí hlavně pro litry. Dnešní motorky mají tak velký točivý moment, že máte pořád k dispozici opravdu velkou akceleraci i na vyšší kvalt a hlavně – nástup výkonu je v nižších otáčkách plynulejší a bezpečnější.

Opatrně s plynem podruhé

Říká se tomu, že „čekáte na plyn“. Tohle se děje, když otočíte plynem a čekáte, než otáčky motoru vystoupají do pozice, ve které se plyn právě nachází. Na suchu je v pohodě, ale na mokré silnici to může být problém – hlavně na silných motorkách s velkým motorem.

Pokud jedete ze zatáčky na vyšší kvalt, přidáte asi půl plynu okolo – řekněme – pěti tisíc otáček a zadek se utrhne, motor se bude dál točit, i když plyn rychle zavřete (tohle se hodně děje i při jízdě v terénu). Moderní motorky si totiž berou otáčky tak rychle, že vás to může vykopnout ze sedla dřív, než máte šanci reagovat a zavřít plyn. Chce to plynulost a rozvahu.

Opatrně s plynem potřetí

Tvrdá akcelerace by vždy měla probíhat ve chvíli, kdy máte motorku co nejvíce napřímenou, což vás zajistí co možná největší styčnou plochu gumy se silnicí. Tahle poučka platí mnohem víc, když jedete na mokru. Narovnaná motorka je klíčem k bezpečné jízdě.

Brzdění

Na silnici platí to samé jako na okruhu, i když nedoporučujeme viset na brzdách hluboko do zatáčky. Silnice obecně neposkytují tak dobrou přilnavost jako závodní trať, takže je tady zvýšené riziko pádu. Vždy je lepší mačkat brzdu postupně, což vám dá šanci včas zareagovat, pokud přední kolo půjde do smyku. Plynulost a cit je klíč – zajistí vám to správné rozložení váhy na obě kola a tím pádem ideální přilnavost.

Pneumatiky

Tady se láme chleba, protože ty dvě černé věci jsou tím, co vás drží na silnici. Můžete mít tu nejlepší motorku na světě s tlumičema od Öhlinsu, ale pokud budete mít obuté špatné gumy (nebo špatně nafoukané), bude z vaší motorky neovladatelný šrot. Vždy vycházejte z tlaků, které na vaši motorku doporučuje výrobce gum, které máte obuté.

Správné nafoukání kontrolujete za studena a dělejte to často. Gumy na silnici zásadně nepodfoukávejte. Pamatujte na to, že motorkové pneumatiky se musí trochu ohřát, než mají optimální grip. První kilometry proto jeďte opatrně a s rozvahou. Pro jízdu na silnici nedávejte na motorku čistě závodní gumy - často nemají homologaci pro běžný provoz a na silnici je nemáte šanci zahřát na teplotu, při které mají fungovat!

Předvídejte

Jezděte tak, jako by vás každý účastník provozu chtěl dostat. Křižovatky, důchodci, blondýny ve velkých SUVčkách, radary, počasí, bordel na silnici – tohle všechno je váš nepřítel, proto předvídejte.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 7 komentářů

Luboš 30. října 2016, 13:44 | 0 0

Doplnění
Dobrý den, pěkný článek, doplnil bych ještě, že bezpečnou jízdu zajišťují i dobré kvalitní gumy a jejich pravidelní údržba. V tomto ohledu vždycky sleduji testy a kupuji osvědčené značky. Už několikrát jsem kupoval u https://www.pneuok.cz/, kde jsem byl s nákupem velmi spokojen - rychlé dodání a příznivé ceny!

MP 3. srpna 2012, 15:40 | 2 0

Jak jezdit: rychle a bezpečně na silnici - Přidat nový komentář
take zkousim S20 a po 1700km mam skoro 50% pryc..Jinak guma Super! jak na okruhu tak i na vode.

R2D2 1. srpna 2012, 8:34 | 3 0

v Brně
Byl jsem včera na brněnské motoškole. To, co tam Karel předváděl na BMW, sem vůbec nepochopil. Předjížděl mě na výjezdu z tribuny A a takovou černou čáru za jeho zadním kolem jsem ještě nikdy neviděl! Pro mě to byl výbornej zážitek a motivace do dalšího ježdění. Fakt jste borci!

Jirka 31. července 2012, 20:35 | 2 0

S20
Ahoj, mám S20 na Hornetu 600. Jezdim pohodu a fakt dobrý ale mám na nich 5000km a jsou pryč. Na konci jejich života jsem byl i na okruhu a byly vynikající. Přišel jsem s nimi o stupačky.
Gumy fakt dobrý ale cena vs. výdrž bohužel špatný.

Honza 31. července 2012, 11:18 | 0 0

--
na to bmw+S20 sem taky dost zvědavej, dejte pak info =)

Bibos 31. července 2012, 10:46 | 1 0

rady
Vidim Bridgě S20 obutý na bavoráku. Sem zvědavej, co na ně budete říkat? Já je mám na K9 a sem spokojenej. Na silnici jsou opravdu citlivý, na okruhu sem zatím nebyl

Mojmír 31. července 2012, 9:53 | 7 0

kniha
Já bych z toho fakt udělal knížku, tyhle rady jsou ohromně důležitý. Dík za ně!!!


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

12/2016 Archiv

TOPlist