Jak jezdit správně zatáčky? Část I. správná stopa

31. srpna 2016 v 18:30

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Jiří jaroš

Velikost textu: smaller normal bigger

Ideální stopa v zatáčce je takový svatý grál všech motorkářů. Není vlastně nic blbějšího, co můžete na motorce udělat, než blbě projetá zatáčka. ...


Správná stopa v zatáčkách určuje jak vaši rychlost, tak i míru bezpečí. Pojďme si tedy projít pár modelových příkladů zatáček, na kterých vám ukážeme, jak a kudy správně zatáčku najet a v jakém oblouku ideálně projíždět. Naše rady se opírají o mnoho let našeho redakčního testování a poznatky zkušených pilotů z několika manuálů správné jízdy.

 

Utahující se zatáčka

Na nákresu je vidět hlavní pravidlo, kterým se projíždí utahující se zatáčka. Neuspěchejte zatočení a nikdy nepřidávejte plyn před tím, než uvidíte na její konec. Tohle je nečastější chyba, kterou lidé dělají při jízdě na neznámé silnici. Často pak končí v protisměru, kde na ně může bafnout rozvášněná Avie.

V tomto případě má zatáčka svůj vrchol až ve své druhé třetině, a k němu je nutné motorku nasměrovat. Pokud jste na okruhu, můžete viset na brzdách až k apexu, ale tady je nutné mít absolutní cit a důvěru v pneumatiky – je tady velké riziko pádu na přední kolo. Při jízdě na silnici byste měli mít před zatáčkou vždy odbrzděno a zařazenou správnou rychlost, kterou pak zatáčku projedete.


 

 

180° zatáčka s konstantním rádiusem

Tohle je názorný příklad, kdy jezdec zvolil dobrou stopu. Neuspěchal zatočení, správně vybral nájezdový bod z levého kraje své stopy a přesně trefil vrchol (apex) zatáčky – z něj se už plynule přidává plyn. Dejte si pozor na obvyklou chybu, kdy se často stává, že přidáte moc brzo a motorka vás vyžene do protisměru (viz. žlutá přerušovaná čára).

V tomto bodu je nutné přidávat plynule bez trhání, jinak má motorka tendenci se stavět. K ideální stopě přistupujte tak, jako byste byli na okruhu – pouze s tím rozdílem, že šířku okruhu berte jako polovinu vašeho jízdního pruhu.

Sledujte okolí!

Jízda po neznámé silnici nemusí být nutně uhrkaná. Stačí se soustředit na to, kam silnice vede. Dobrou nápovědou můžou být stromy podél silnice, které ji většinou lemují. Stejně tak vám mohou pomoci svodidla. Klíček k úspěchu je vnitřní klid a vyrovnanost. Jezděte plynule, nedělejte trhavé pohyby jak plynem, tak řídítky, a hlavně – dívejte se tam, kam chcete jet. To znamená co možná nejdál, kam uvidíte.

 

 


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: 8 komentářů

Daniel 7. ledna 2016, 12:18 | 0 0

to hluska
..když se ponoří přední vidle, tak se vlastně změní geometrie motorky tak, že je úhel řízení strmější vůči vozovce a motka má i o chlup kratší rozvor - motorka se strmým úhlem řízení a krátkým rozvorem je méně stabilní, no snadněji zatáčí.... brzdit hluboko do zatáčky/náklonu je běžné (samozřejmě s ohledem na teplotu a kvalitu pneumatik a asfaltu) Geometrií motorky myslím právě úhel, jaký svírá přední vidlice vůči vozovce. Také dosti záleží na profilu pneumatiky. Nezávodím, no podvozky mých motorek si nastavuji sám a myslím, že mi jezděj celkem pěknou stopou...
https://www.youtube.com/watch?v=2BrKR0cA5MU

hluska 7. ledna 2016, 6:43 | 1 0

Daniel
Ponorena predni vidle usnadnuje zataceni???? Mozna jsem te spatne pochopil, ale mne teda s ponorenou predni vidli moc zatocit nejde. Brzdit hluboko do zatacky??? To uz ses asi vetsinou dlouhej a jedes do skarpy nebo do protismeru ne :-) A geometrie u motorky se mi zda taky trochu divnej pojem, ale asi chapu co jsi tim myslel.

Daniel 6. ledna 2016, 20:43 | 0 1

tady jde o život
to orisky: hochu, hochu, copak to tady píšeš za bludy? ...proč jako bude jízda při opírání se rukou o řidítka trhavá?
jezdit kontra lze doporučit leda fakt střelcům, co chtějí někam přilítnout a v lehkém např. levém náklonu mini pohybem řidítek doprava složit motorku doleva na koleno... ostatní jezdce prudká změna náklonu leda vystraší... naprosto běžně se brzdí hluboko do zatáčky - ponořená přední vidlice usnadňuje zatáčení, no chce to mít strávně udělanou geometrii motorky.
Ano - koukat se tam, kam chceme jet.
...se mi zdá, že jsi pouze viděl to video a osobní zkušenosti postrádáš...

radit by měli ti co vědí, bo mají OSOBNÍ zkušenosti !!!

Marty 5. ledna 2016, 22:01 | 0 2


To je základ. Voči pičo!Aneb kam čumim tam jedu.

kovrcek 13. června 2015, 21:32 | 1 0

blabla
Bacha na autobusy ty umí občas pěkně vyjet karosou až do protisměru. Hlava vs. autobus musí fakt bolet. A někdy taky transití zrcátka jsou přesně v úrovni hlavy, tam je zase dobré to sklopit víc ať je hlava níž. Hlavně na úzkých silnicích je lepší projíždět zatáčky u kraje. Samo každá zatáčka potřebuje individuální přístup, hlavně v ČR, kde v ideální stopě můžou klidně být pěkné hrboly apod. Ale to neříkám žádná moudra, zkušení ví, začátečníkům se to však může hodit.

orisky 7. března 2014, 15:44 | 5 1

Projetí zatáček
Není to z mé hlavy, narazil jsem na video:
https://www.youtube.com/watch?v=tYXoA01dVhs
Je to věda, jak překonat pud sebezáchovy a dostat všechny zásady jízdy do hlavy a nezabít se na silném stroji.Bez zhlédnutí těchto stránek nesedejte na silnou mašinu, nebo navštivte instruktora , co vás protáhne po závodním okruhu

orisky 7. března 2014, 15:24 | 3 2

Klopení do zatáčky
Říditka držet lehce neopírat se do nich, jinak jízda bude trhavá, projetí zatáčky není dáno náklonem těla, ale nepatrné pootočení řídítky na druhou stranu než chceme projet ( levotočivá zatáčka, zatočíme doprava)V zatáčce nebrzdit, jinak se motorka postaví a vjedete do protisměru.V nebezbečí se nedívat na překážku, jinak do ní vrazíte !Kam se díváte tam jedete.

Mr. BESIP 27. července 2012, 9:29 | 12 6

zatáčky
Rád bych jen dodal a poprosil... Pokud tyhle zatáčky pojedeme v opačném směru, držme se na své půlce a to nejenom koly. Je nutné si uvědomit, že naklopená motorka zabírá na šířku téměř 2/3 šířky auta, proto i když jezdec jede koly mašiny za středovou čárou, svým tělem výrazně zasahuje do pruhu protijedoucího a tím si koleduje o střed s protijedoucím autem nebo motorkářem, kterého to vynáší ke středové čáře, ale pořád se drží ve svém pruhu. Silnice skutečně nejsou okruh a tak prosím, jezděme rychle, klopme na ucho, ovšem pouze ve svém pruhu. Děkuji.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist