Jak jezdit: základy jízdy v terénu

18. dubna 2016 v 13:10

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Motohouse

Velikost textu: smaller normal bigger

Možná, že už třeba máte nějaké silniční zkušenosti. Pokud ano, můžete na většinu z nich honem rychle zapomenout. Uložte si je někam na flashku, zazálohujte a připojte se k jinýmu levelu. Off-road jízda totiž vyžaduje zcela odlišný přístup… ...

Všechno je jinak

Nejlepší je začít s úplnými základy. Dokonce i takové maličkosti, jako jsou nastupování a slézání z motorky, je potřeba přehodnotit, pokud je budete dělat na různých površích. Tohle je podle nás nejbezpečnější způsob: nechte zařazenou jedničku, postavte se na levou stranu motorky, zvedněte ji do svislé polohy, pravou nohou sklopte stojánek a lehkým švihem přehoďte nohu přes sedlo.

Není ani potřeba mít obě nohy na zemi (některá endura jsou opravdu vysoká), jedna bude ke stabilitě stačit. Když zastavíte, udělejte přesný opak – levá noha dolů, vypněte motor, nechte tam kvalt. Dejte řídítka do plného pravého rejdu, shoďte pravou nohu ze sedla a sklopte stojánek. Možná si říkáte, že vás tady učíme znovu chodit, ale díky téhle technice zvládnete i velká cestovní endura, která budou tak nějak lehčí v ruce.

 

Dejte sbohem sedačce

Jízda ve stupačkách může být při prvních pokusech docela podivná a unavující, ale dává to smysl. Budete tak mít nad motorkou lepší kontrolu, ulehčíte podvozku, který nebude muset absorbovat tolik váhy, a budete mít lepší rozhled na cestu před vámi. Klíčem k úspěchu je poloha těla.

Stupačky by se měly pevně zaříznout do vykousnutí vašich bot, neměli byste stát na patách. Také zapomeňte na to, že budete na stupačky tlačit pomocí špiček. Teď už se stačí pouze postavit. Kolena by měla být lehce pokrčená, ne úplně natažená. Neměli byste se zbytečně naklánět přes řídítka, ruce by měly být rovně a netvořit podporu pro tělo. Dobré je si tuhle polohu vyzkoušet na stojánku.

Při jízdě si správnou polohu těla ve stupačkách můžete jednoduše ověřit – měli byste být schopni sundat jednu, nebo dokonce obě ruce z řídítek bez toho, abyste se převrátili dopředu.

 

Štěstí přeje připraveným

Není žádná hanba, pokud zastavíte a půjdete se podívat, co vás čeká. Na silnici se něco takového nikdy nedělá, ale pokud si nejste jistí, při jízdě v terénu to klidně udělejte. I když si myslíte, že cestu dobře znáte, počasí v minulých dnech ji mohlo výrazně poškodit. Nikdy rychle nevjíždějte do kaluží, o kterých nevíte, jak jsou hluboké. Může to být pár centimetrů, nebo taky metr. A potom by to mohlo bolet...

 

Ono to klouže!

Jedna z největších psychologických překážek, které musí řidič překonat, je strach ze ztráty přilnavosti. Na čisté silnici je přilnavost všude – pokud ji nemáte 100% na předku nebo zadku, máte problém. Tohle ale v terénu nefunguje. Tedy pokud se chcete alespoň trochu bavit.

Vyzkoušejte si, jaké to je, když se vám zablokuje kolo. Zkuste si to individuálně na předku i zadku. Jeďte rovně, vymáčkněte spojku a šlápněte na zadní brzdu. Nelekejte se a držte motorku v přímém směru. Vidíte, smyky jsou v pohodě. Teď to zkuste z vyšší rychlosti do doby, než úplně zastavíte. Zablokovat předek už taková sranda není. Začněte v malé rychlosti, nechte spojku na pokoji a lehce a progresivně zmáčkněte přední brzdu, aniž byste zavřeli plyn.

Napoprvé pusťte brzdu hned, jak se kolo přestane točit. Tahle technika vám pomůže poznat, kde je limit před zablokováním kola, a pokud se vám to stane, nebudete zbytečně panikařit.

 

Nahoru a dolů

Při prudkých sjezdech si stoupněte do stupaček a snažte se přenést co nejvíc váhy na zadní kolo. Zařaďte jedničku, zavřete plyn, a pokud to jde, nechte motorku jet dolů pouze použitím brzdné síly motoru. Pokud je to moc rychlé, snažte se zpomalit použitím brzd až na rychlost, kdy bude motor na volnoběhu. Výjezdy mohou být zprvu děsivé, ale je to obrovská sranda.

Obecně se dá říct, že nejlepším způsobem je motorku před kopcem pořádně rozjet a udržet rychlost, která vás vytáhne nahoru s použitím co nejvíc konstantního plynu. Pokud budete při výjezdu agresivně přidávat plyn, může se zadní kolo protočit a tím nejenom ztratíte rychlost, ale motorka půjde do smyku, čímž si všechno zkomplikujete. Důležitá je rychlost a soustředění se na vrchol.

 

 

Rychle, nebo pomalu?

Dá se říct, že pomalu je dobrý, ale rychleji je ještě lepší – alespoň při jízdě v terénu. Na silnici platí, že čím rychleji jedete, tím je ovládání motorky složitější. Paradoxem je, že při off-roadu to platí opačně. Malé překážky je dobré překonat s lehce přizvednutým předním kolem. Většina terénních motorek má dost síly na to, aby se zvedly pouhým přidáním plynu. Pokud se na překážky vydáte moc pomalu nebo během manévru zpomalíte, můžete si jízdu hodně zkomplikovat.

Pustit se do strmého výjezdu pomalu může udělat víc problémů, než kolik jich to vyřeší. Projet hluboký brod je mnohem lehčí, když budete mít dostatečnou rychlost. Naše rada je velmi jednoduchá a dá se říct, že při jízdě v terénu platí ve většině případů – problém se řeší plynem. 90 % pádů je způsobeno tím, že jezdec nemá přidaný plyn.

Takhle se to velmi lehce řekne, ale snažit se jet rychleji tam, kde na vás mozek řve „pomalu!“, není žádná sranda. Chce to trénink a vnitřní klid.

 

Smyky...

Teoreticky je to snadné – přijeďte rychle do zatáčky, vymáčkněte spojku a pomocí zadní brzdy hoďte motorku do smyku. Pokud se budete dívat tam, kam chcete jet (podrobnější článek o správném pohledu najdete ZDE.), mašina se začne hrnout bokem a natočí předek do vnitřku zatáčky. Na vrcholu zatáčky, když skoro zastavíte, ale budete stále v náklonu, pusťte agresivně spojku a vytočte motor.

Cílem je okamžitá ztráta přilnavosti a možnost pokračovat ve smyku. Napoprvé to bude hodně divný pocit a možná se vám bude zdát, že musíte spadnout. Vaše pravá ruka bude chtít zavřít plyn, ale nedělejte to. V této chvíli se žádné prudké pohyby nedoporučují. A jaký to má smysl? Upřímně řečeno, při normální jízdě skoro žádný, ale pokud se vám to povede, je to skvělý pocit! Více o klouzání v našem článku ZDE.

 

Tak jsem dneska zase spadnul...

V terénu každý občas spadne – dokonce i profíci nebo instruktoři v jezdeckých školách. Problém je v tom, že v terénu prostě nemáte takovou přilnavost, kterou poskytují pneumatiky na silnici.

Z pohledu silničního jezdce může pád vypadat jako velký průser, kterému se díky dostatečným zkušenostem a předvídáním můžete prakticky úplně vyhnout. V terénu je pád součástí plánu a ve většině případů motorce nic neuděláte - možná zlomíte páčku, lehce ohnete řídítka nebo promáčknete koleno výfuku. Není to nic, kvůli čemu byste se museli věšet...

Je ale potřeba myslet na několik věcí – tou nejdůležitější je být vždy oblečený do ochranných prvků. Helma, rukavice, pevné boty, chránič zad, hrudníku a loktů jsou absolutním základem.

Až se to stane a upadnete, nesnažte se ihned zběsile zvedat motorku – v téhle chvíli pracuje adrenalin a možná je vám trapně. V klidu se seberte ze země a zvedněte motorku za konec řídítka, čímž budete mít větší páku. Nemá cenu opírat záda o sedlo a snažit se ji postavit. A poslední dobrá rada – vždycky jezděte s někým nebo mějte u sebe alespoň nabitý mobilní telefon. Může se to hodit...

 

5 rychlých tipů!

– V terénu se jezdí ve stupačkách, naučte se to.

– Cesta nemusí být stejná, jako byla včera.

– Když jde motorka do smyku, nezavírejte hned plyn.

– Až spadneš, snaž se uklidnit a nepanikařit. Není to žádná hanba.

– Jezděte tak, abyste tím nesrali ostatní. Chce to trochu vzájemného respektu (tohle téma jsme docela podrobně rozebrali ve FIGHT CLUBU)


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 9 komentářů

Deluxa 4. února 2014, 6:46 | 0 0

....
Rady super len ta fotka s tou KTM hned na zaciatku :P...rozhodne keby som zacinal v terene nepojdem tam s 220kg tazkou adventure to by som si priamo volal o pruser.....Idealna na zaciatok je 2T 125ka na tom sa clovek nauci veci a ked to niekde hodi odnesie to v rukach domov :D Ja som sice zacinal na ostrej 250ke a zo zaciatku som viac lezal ako jazdil. Padov sa netreba bat kto nepada nesnazi sa zrychlovat. Kazdym padom sa naucite nieco nove trebarz ako sa sprava moto v nezvycajnej situacii a pod...

Snuff 30. ledna 2014, 20:15 | 0 0

boží
Boží pánové. Vy mě teda bavíte! :-)

Stano 30. ledna 2014, 9:41 | 0 0

stará pravda
Kdo nepadá, nezrychlí :-)

Karel Táborský 30. ledna 2014, 9:25 | 1 0

@ David 58
Jsou roky, kdy je to špatný, ale i naopak - bez ztráty kytičky.... Třeba 2011 byla úplná katastrofa, spadli jsme v redakci úplně všichni, někteří i víckrát :(

Motorky jsou holt potvory, občas kousnou. V tom množství testovaček se tomu prostě ubránit nejde, navíc když z nich potřebujete vymáčknout maximum...

Ten co ví 30. ledna 2014, 9:20 | 0 0

Enduro jízdy
Když už nic tak je to super trénink přes zimu. Něco o testech díky stykům mezi novináři vím a občas se holt něco rozbije. V tom není nikdo vyjímka. Jsou ovšem redakce, který vyčnívaj. Třeba takovej Motoráj, o těch se povídali úplný legendy.............................

David 58 30. ledna 2014, 9:05 | 0 0

Pády
Pochlubte se borci, kolikrát během sezony upadnete??? Není potřeba se stydět :o)

Karel Táborský 30. ledna 2014, 8:57 | 1 0

@ Zackie
To nebyl zához, ale pouze citlivé odložení ;-) Na Yukině, to byla pěkná držka.

Jo 30. ledna 2014, 8:52 | 1 0

bláto
Super článek kluci, jen tak dál!!!!!!!

Zackie 30. ledna 2014, 8:41 | 0 0

Bum dolů
Hele Kája tam zahodil dvanáctku GéeSo. To je už je Karlův tak dvanáctej zářez počítám :)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist