Jak jsem si koupil: Triumph Scrambler

6. června 2016 v 16:55

Autor: Radek Michna
Fotografie: Jan Somerauer

Velikost textu: smaller normal bigger

Co od začátku chválím: • gentlemanské retro • převodovka – pět kvaltů a plyšově jemný chod • dlouhé převody – motor pracuje v příjemných otáčkách (90 km/h na 3500 otáček) • nízké těžiště motorky • podvozek si nepřipouští vlnění • 45° náklonu žádný problém ...

V určitém okamžiku dospěje člověk do stadia, kdy neví, co chce. Ať už se to týká aut, ženských, nebo motorek, doslova tápe, po čem sáhnout. Krize středního věku se tomu myslím říká… :o) A právě v podobné šlamastyce jsem se ocitl i já, když skončila moje poslední perioda.

Ne, skutečně nemenstruuji, nicméně v tomto věku už si asi musím přiznat, že s největší pravděpodobností trpím specifickou úchylkou, projevující se nutkavou potřebou pořídit si novou (jetou) mašinu co dva, maximálně tři roky. Během prvního roku pro mě bývá taková mašina nejlepší nejen v dané kategorii, ale i na světě. Časem ovšem, jak dny a vyjížďky přibývají, se stále častěji přistihuji, jak se přece jen začínám otáčet i po jiných. A takové chvilky pak s sebou nesou první myšlenky na nevěru. No a než se stačím vzpamatovat, už je tu koncipování inzerátu na prodej „staré“ motorky a výběr nového modelu.

TEST: Triumph Scrambler 

Proč letos

Jenomže na sklonku letošního léta, v době vrcholícího současného cyklu, s hrůzou zjišťuju, že asi neexistuje motorka, kterou bych si mohl (chtěl) koupit! Tím chci říct, že daný adept je pro mou kapsu buď absolutně finančně nedosažitelný, nebo že v mé cenové kategorii jednoduše neexistuje stroj, který by mi zapříčinil onu motorkářskou erekci chloupků na zátylku.

A přitom podmínky „výběrového řízení“ nemám nijak náročné, posuďte sami. Hledám stroj, který zvládne občasný výlet mimo asfalt, abych se mohl zajet pokochat pohledem z nějakého kopce, rád bych taky zůstal u dvouválcové koncepce a především nutně potřebuju, aby mě jízda zase bavila jak při cestách na dovolenou, tak při odpoledním toulání kolem komína.

 TEST: Triumph Scrambler


Rada

Poněkud zoufalý se u oběda svěřuju Somikovi se svým problémem a že po různých FJRech, Afrikách či GSech skutečně nevím, kam dál. Věrný kamarád během setkání přichází s mnoha alternativami, nicméně vždy se v mé hlavě vynoří nějaký protiargument, který nákup vyloučí.

Ať už se jedná o spolehlivost či cenovou dostupnost, nebo rozšířenost stroje, vždy se v mé hlavě rozsvěcí červený semafor křičící STOP. V okamžiku, kdy už nade mnou kamarád láme pomyslnou hůl, jen tak z posledních sil mezi prořídlými fousy utrousí: „A co Triumph? Koukals někde na Scramblera?!“

A náhle, jako bych polkl viagru. Dělá se mi na krku husina hrubá jak plato od vajec! Já hlupák, úplně jsem na tenhle oldschoolový kousek zapomněl… Jak se to mohlo stát?! Vždyť mě chytil za srdce už před lety, když jsem se na něm svezl poprvé. Jenže v té době jsem ještě drandil ve dvou a na to se, chlapec, zrovna nehodil.

Od té doby se toho ovšem hodně změnilo a nyní, kdy díky rodině jezdím vlastně furt sólo, vychází mezi mnou a Scramblerem jasná matematická rovnice. A protože patřím mezi rychle se rozhodující, impulzivní jedince, dva dny na to přebírám v pražském Triumphu klíčky od svého úplně prvního anglického motocyklu.

TEST: Triumph ScramblerTEST: Triumph Scrambler

 

První metry

A jak se mi na gentlemanském retru jede? Paralelní dvouválec s přesazenou klikou o 270 stupňů má stejně distingované chování jako véčko, zatahující od neuvěřitelných 2 tis. otáček za minutu, což i přes relativně chudé stádo koní dokáže Scramblerovi udělit překvapivě svižné zrychlení.

Pochopitelně nemůžete čekat dynamiku litrovýho superbiku, nicméně na svižné předjetí to bohatě stačí. Kapitolou samou o sobě je ovšem převodovka, která kromě klasických pěti kvaltů nabízí pocit přesného a přitom jemného řazení, jaké jsem zatím na žádné jiné motorce nezažil. Průběh řazení totiž nedoprovází žádný kovový či cvakavý pocit, ale naopak mi připadá, jako by řadicí páka přesunovala ozubená kola v medu namísto oleje, tak nádherný to je. Moc mě baví i její dlouhé zpřevodování, kdy na pětku v 90 km/h točí paralelní dvouválec příjemných 3,5 tis. otáček, přičemž 4,5 tis. otáček pak znamenají rychlost téměř 130 km/h.

TEST: Triumph Scrambler

 

Podvozek & sound

Tím pádem i jízda maximální povolenou rychlostí po dálnici nevytváří v člověku dojem, že se motor nadměrně opotřebovává přehnaně vysokými otáčkami. Pozadu nezůstává ani podvozek, který disponuje díky nízkému těžišti ovladatelností připomínající spíše moderního naháče než takovýhle retro, a to i přes decentní nadváhu stroje. Kam se člověk podívá, tam zatočí, ať už jde o ostré zatáčky, nebo naopak oblouky táhlé, ve kterých do cca 130 km/h Triumph nijak netrpí nepříjemným vlněním.

Pohodlně umístěné stupačky dopřávají jezdci uvolněnou pozici bez nohou ohnutých do nezdravých úhlů, což si žádá poněkud nepříjemnou daň v náklonech, ve kterých hlásiče náklonů poněkud protestují divokým jiskřením.

TEST: Triumph Scrambler

Na jejich obhajobu však dodávám, že i přes pyrotechnické efekty dovolí Scramblera položit do přibližně 45stupňového náklonu podobně jako většinu současných motorek. Křivé slovo nemůžu říct ani o brzdách, které, pravda z počátku vyžadují poněkud větší ovládací sílu, nicméně ve finále přinášejí dostatečný brzdný účinek ideálně korespondující se zaměřením stroje a člověk má alespoň pocit, že mašinu určitým způsobem krotí.

Snad jediné, co mi na Scramblerovi poněkud schází, je zvuk, jelikož tiché ševelení udušených eurokoncovek se dá označit za cokoliv, jen ne za hudbu mého srdce. Proto, jen co se vyléčím z finančního výtoku, přijde ke slovu nevyhnutelná investice do otevřených laufů.

TEST: Triumph Scrambler

 

Přidaná hodnota

V čem ovšem tahle mašina exceluje, je dnes již vzácná dovednost, kterou postrádá většina moderních motorek, a tou je skutečná radost z jízdy! Ten skvělý pocit, který máte na mašině nejen v zatáčkách během klopení (nebo předjíždění), ale neustále – a to dokonce i během jinak nudné jízdy rovně.

TEST: Triumph ScramblerA právě Scrambler touto dovedností vládne natolik dobře, že už během prvních metrů vedoucích po přeplněné pražské magistrále mi začíná být přilba nesnesitelně těsná, jak se mi na ciferníku rozzářil obrovský rohlík.

Tak trochu se to dá přirovnat k onomu nepopsatelnému pocitu z jízdy na hodně cenným a vysněným chopperu, kterej ovšem v tomhle případě umí i hodně slušně zatáčet, dobře brzdit a nezalekne se ani lehčího off­roadu. Pro tuto chvíli mě tedy Scrambler dělá dokonale šťastným ve všech úhlech pohledu, nicméně jak píšu v úvodu, uvidíme, jak se vypořádá s mou neblaze slavnou periodou…


 


Motor

Typ:  vzduchem chlazený řadový dvouválec DOHC, zážehový interval 270 stupňů
Objem: 865 cm³
Vrtání x zdvih:   90,0 x 68,0 mm
Výkon:  59 koní @ 6800 ot./min.
Točivý moment:  68 Nm @ 4750 ot./min.
Počet rychlostí: 5
Plnění: vícebodové vstřikování, SAI

Podvozek

Rám:  ocelový kolébkový rám
Přední odpružení: vidlice Kayaba 41 mm, zdvih 120 mm
Zadní odpružení:  dvě jednotky Kayaba s chromovanými pružinami, zdvih 106 mm
Přední brzdy: jednokotoučová, průměr 310 mm, dvoupístkový brzdič Nissin
Zadní brzda: jednokotoučová, průměr 255 mm, dvoupístkový brzdič  Nissin
Pneu přední:  100/90 19
Pneu zadní:   130/80 17

Rozměry / Hmotnost

Výška sedla:  825  mm
Rozvor: 1500  mm
Objem nádrže:  16,0 litru
Pohot. hmotnost:  230  kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 17 komentářů

Karel 22. října 2015, 0:24 | 0 0

Scrambler
Je mi ctyricet , měl jsem dorsoduro , tři roky , a teď jsem šel mírně dolu s koňmi ale vůbec mi to neschází .. Scrambler je cult bike a vždy bude .. Legenda !!

JARO 26. března 2015, 19:56 | 0 0

scrambelrfun
Na margo JJ težká volba, ak si sa rozhodol pre cestné enduro tak potom nechápem?! Čo si myslíš že asi Scrambler je. Okrem prívlastku retro má úplne všetko z čoho moderné cestné enduro vzišlo.
tohto roku začínam 2. sezónu a nedám na scrambler dopustiť
vrelo odporúčam každému , kto má len trocha povahu dobrodružnú nech neváha

JARO 26. března 2015, 19:56 | 0 0

scrambelrfun
Na margo JJ težká volba, ak si sa rozhodol pre cestné enduro tak potom nechápem?! Čo si myslíš že asi Scrambler je. Okrem prívlastku retro má úplne všetko z čoho moderné cestné enduro vzišlo.
tohto roku začínam 2. sezónu a nedám na scrambler dopustiť
vrelo odporúčam každému , kto má len trocha povahu dobrodružnú nech neváha

JJ 9. srpna 2013, 7:55 | 0 0

těžká volba
Před pár lety mě tak ohromila, že jsem fakt spřádal plány, jak to udělat, aby byla doma, nakonec to nevyšlo. Dneska se mi pořád líbí, je to jedna z nejpovedenějších retro motorek, ale už si nejsem tak jistý, že ji opravdu chci. Naše silnice jsou rok od roku horší, takže to příští rok nejspíš vyhraje cestovní enduro.

"GAS" 8. srpna 2013, 7:50 | 1 0

to moron
Těsně, ale vedle :-), je to KTM 990 Adventure. Jen pro úplnost, Scrambler měl v době prodeje po roce provozu na tacho 10500km.

Steve 8. srpna 2013, 0:02 | 0 0

emoce
Mam to štěstí ze mam motorek několik: Skvělý cestak s kapotami pro luxusni cestování ve dvou, enduro do lesa, supersport na okruh a blazneni na silnici. A pro radost jsem si koupil staršího Sportstra. A nakonec jezdím nejvíc na něm. Nejde moc klopit, drnca, ale ten zvuk a zátah od spodu. Tam mam pocit ze opravdu jedu na MOTORCE! To jen k tématu.:-)

moron 7. srpna 2013, 21:56 | 0 0

moron
Další motorku si tipnu na SM-T ? :D

"GAS" 7. srpna 2013, 19:50 | 1 0

SC
Tak svým způsobem je to mašina především o emocích. Jasně, necelých 60 poníků není zrovna oslňující údaj, ovšem nástup krouťáku téměř devítistovky je neoddiskutovatelný. Několikrát se přihodilo, že Scrambler v zatáčkovitém úseku ála Železný Brod prohnal pírka mnohem silnějším bikům (ne nemám na mysli litrový GSXRa ale šestkový Hornety ano).
Taky musím přiznat, že tento text je poněkud, ehm, jak to říct kulantně, postarší a dnes již SC nemám. Ale to souvisí s mou zmíněnou úchylkou střídaní mašin místo ženských… Každopádně prodán byl jen proto, že bych jinak nedosáhl na mašinu pro dva, kterou díky větším dětem, které můžeme odstavit u babiček opět potřebuji.

Scrambler mi však velmi dobře posloužil jako motorka pro jednoho, kdy jsem právě kvůli manželce na mateřský jezdil sólo. V tom směru byl skutečně něco extra. A ty emoce, které umí produkovat už při jízdě tzv. okolo komína mnozí nepochopí, dokud se na něm nesvezou…

Somik 7. srpna 2013, 17:08 | 1 0

To Paleček:
Tak já se teda taky zapojim :) Nemůžu s Tebou totiž souhlasit. Moc to nepojede? Záleží, jak na to pohlížíš, S1000RR to samozřejmě není, ale na hodně slušný svezení to prostě stačí a krom toho s takovýmhle motorem je fakt zábava. Ano, i pro mě je 59 koní hlavní argument, proč jsem do ní nikdy nešel, ale zároveň dobře vím, že je to ode mě pokrytecké. Endurko to neni, je to scrambler, takže šotoliny hodně dobře. Gas na ní na dovolené po Evropě byl, tak nevidim důvod, proč nejet. Ano, pravda, poslední dobou jdou takový motorky do módy, ale to přece neni důvod pomlouvat jejich podstatu :) Dej si tohle video, třeba pochopíš:
http://www.motohouse.cz/motohouse-oldschool-liga-aneb-pravoverni-stale-nev

Paleček 7. srpna 2013, 16:41 | 0 0

no ale...
No ale, ani to nemůže zvrátit můj dojem z téhle motorky. Moc to nepojede, endurko to taky moc není a na dovolenou by se mi na tom taky moc nechtělo. Takže jen taková motorka na parádu před hospodu. ;-D

Paleček 7. srpna 2013, 16:33 | 0 0

jojojojo
Teď nemám doma nic :-(

Wario 7. srpna 2013, 15:45 | 0 0

W
jsou jen dva druhy lidí co si tuhle motorku koupí : jedni co ji mají cca rok a pak zjistí že by chtěli ještě něco co tahá trochu za ruce a ti druzí už si ji nechají až do duchodu někdy i trochu dál .-)

Jakub Novotný 7. srpna 2013, 15:27 | 1 0

dobře GAS
Taky ve mě vyvolala myšlenku na nevěru :)

Ogar 7. srpna 2013, 15:26 | 3 0

Neví
Palečku, Palečku, copak si snídal? Šalamounovo hovno? Pro každého je zábavnost a užitek někde jinde. Já Scramblera jezdil a rozhodně ho nepovažuju za nezábavnej stroj. Jestli pak ty nemáš doma CBF nebo něco podobného? :)

Paleček 7. srpna 2013, 14:40 | 0 0

nenenenene
Zas jedna motorka jen na efekt, užitek na nule, zábavnost taky žádná. Je to móda, ale blbá :-D

nemrava 7. srpna 2013, 13:29 | 1 0

souhlas
Rozhodně jedna z nejhezčích a nejzajímavějších motorek v současné nabídce. Souhlas se vším

Stano 7. srpna 2013, 11:24 | 1 0

scrambler
Jedna z nejhezčích motorek na trhu. Rád bych si taky vyzkoušel svezení, jak moc je to retro a jestli si s tim lze alespoň trochu užít. Možná bych pak i zauvažoval


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist