Počátkem tohoto týdne se k nám donesla nemilá zpráva. Yamaha ukončila výrobu modelu, který byl “tak trochu jiný”, sportovního roadsteru MT-01. Podle mě si zaslouží krátkou vzpomínku, už protože mi jedno MTčko parkuje v garáži.

Všechno to začalo už v roce 1999, kdy Yamaha představila koncept MT-01 na Tokyo Motor Show. Velkolepé představení bylo doprovázeno bubny Kodó, jejichž zvukem se údajně inspirovali tvůrci. O 6 let šel do prodeje produkční model, který se kupodivu skoro vůbec nelišil od konceptu. Sice nabral všechny díly potřebné pro homologaci, ale základní linka zůstala zachovaná, včetně výfuků pod sedlem, tvaru kol nebo motoru.

Základní myšlenka

Když se zamyslíte nad historií Yamahy, určitě si řeknete “To už tady ale bylo, co Bulldog?”. Ne, MT-01 nemá s Bulldogem společného vůbec nic, BT1100 nebyla nikdy úspěšnou motorkou.

Základem a hlavní argumentem MTčka byl, je a navždy bude motor. Mohutný vzduchem chlazený dvouválec původem z Warriora sice neohromí výkonem 90 koní, ale všechno přebije mamutí krouťák 150 Nm. Tady platí zlaté pravidlo “svez se a pak mluv!”. MT-01 není o tabulkových hodnotách, je o zážitku.

  

Sportovní geny

Dostáváme se k důvodu, proč je tak jiná. Ten velký V2 totiž hřmí v hliníkovém litém rámu. Velkou inspirací byla YZF-R1, už od počátku výroby z ní pocházely vidlice, brzdy nebo zadní kyvka. To všechno z MT-01 ale nedělá atleta, pořád se bavíme o 265 kg mokré váhy a to je zkrátka při manipulaci v nízkých rychlostech zdát. Ani ve vyšších se z ní nestane supermoto, ale podvozek vyniká svou přesností. Dejte jí směr a držte, pojede jako po kolejích. Jen nechtějte v zatáčce rychle změnit směr, mohli byste se dostat do problémů :).

Facelift

V roce 2007 přišel menší facelift, dopředu přišly nové radiální 6pístky a USD vidlice z akrutální R1, změnila se zrcátka a byly vyměněny držáky a nádobky na kapaliny, protože ty staré občas praskaly. Paradoxem je, že novější šestipístky brzdily o trochu hůř, než starší čtyřpístky. Navíc se s příchodem roku 2009 objevila verze SP, která měla kompletní podvozek Öhlins a speciální lak.

 

Navždy jiná motorka

Yamaha nabídla díky MT-01 zákazníkům to, co nikdo jiný, kromě Buellu, neuměl. Jízdu na nakedbiku s duněním velkého dvouválce. Motorku, kterou nepotkáte na každém rohu. Je sice zima, ale já se jdu podívat do garáže a chvilku se dívat na spící MTčko, na vyhynulý druh.

Oficiální video z roku 2005


Tip: Přečtěte si náš test Yamahy MT-01 nebo test verze SP!

Foto: Jenda & Jenda, Alda, Yamaha

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno