Je zpátky! Oblíbené malé cestovní endurko se už sice nejmenuje podle původního cíle nejznámější světové rallye, ale jinak je to pořád ten samej hodnej prcek, co vás doveze kamkoliv. Přivítejte nejmenší řady z GS ve verzi Sẽrtao

Někdy prostě nechápu tahy manažerů velkých výrobců. Sem tam se z nabídky vytratí model, o kterém si myslím, že je celosvětově oblíbený a s prodejem rozhodně nemá problémy. A přesně tohle se stalo v roce 2008, kdy se v katalogu BMW neobjevila dvojice jednoválcových GS. Proboha proč, vždyť těch motorek jezdí všude tuna?!

Po třech letech byla díra zalepena. Německý gigant sáhl do archivu, vytáhl plány zmiňovaného motocyklu, lehce upravil jeho vzhled a pustil ho do světa znovu, tentokrát už ale pod označením G 650 GS (první písmeno F si mezitím zabavily dvouválcové řaďáky). Tedy ono to tak jednoduché nebylo, BMW totiž změnilo motor. Do původního malého GS dodával jednoválcové agregáty rakouský Rotax, pro současné modely si motory vyrábí BMW samo ve své továrně na okraji Berlína.

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

 

Offroad verze

Stejně jako u staršího modelu vypustila továrna také v případě nového do světa nejdřív více silniční verzi. Ta se pustila do konkurence v duchu dnešních standardů s litými koly a kratšími zdvihy. Prostě motorka do města a výlety po asfaltu. Jenže pořád nám tu chyběla ta ostřejší verze, kdysi tak oblíbený Dakar s 21″ předním kolem, vyššími zdvihy a drátovými koly. Ale trvalo to naštěstí jenom rok, od začátku letošní sezóny najdete v katalogu BMW také položku G 650 GS Sẽrtao, což je přímý nástupce zmiňovaného Dakara.

Abychom byli konkrétnější, zdvihy se oproti standardnímu GS zvedly o nějakých 40, resp. 45 mm na výsledných 210 milimetrů. K tomu si přidejme přední jedenadvacítku a náhle máme sedlo téměř ve výšce ostrých endur (sériových 860 mm jde dokonce při koupi zvýšit na 900 mm). K tomu si přidejte pár kousků příslušenství, jako jsou kryty rukojetí, prodloužený přední blatník a velký kryt motoru, a máme co dělat s opravdovým adventure bikem. Tedy alespoň co se vzhledu týče. Machruje, nebo to opravdu dokáže?

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

 

Na silnici

První kilometry v sedle Sẽrtaa samozřejmě dávám po asfaltu, konkrétně ucpanou Prahou. A nemůžu jinak, než ho po tomhle zápase pohladit po nádrži a poděkovat. Jeho lehkost, jemný chod motoru a ovladatelnost horského kola jsou do zácpy tím ideálním. Motor si jen tak klidně ševelí, ale když je potřeba rychle se vecpat do díry mezi auty, stačí za to vzít a využít točivý moment, kterého je ve spodních otáčkách dostatek.

Pak nás čekají okresky. Tady se s ním sžívám ještě víc. Podvozek je sice měkota, ale i tak v rychlejších zatáčkách pěkně podrží a s malým GS není problém se pohybovat nad 100 km/h. Navíc parádně vyžehlí každou jámu na mamuty, kterých jsou naše silnice plné. Pořád si v duchu opakuju: „Hodnej, hodnej, hodnej…“

Problém ale nastává na dálnici. Malé GS má poměrně krátké kvalty, a navíc motor začíná kolem pěti tisíc otáček dost vibrovat, a tak je snesitelnou rychlostí nějakých 120 km/h. Není problém roztáhnout ho až někam ke stosedmdesáti, ale tak nějak cítíte, že se to motorce už nelíbí. Nesčetněkrát se mi tedy stalo, že jsem v nějakých devadesáti hledal další kvalt a on už tam nebyl. Na rychlé přesuny to proto podle mého není.

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

 

Trochu adventure

A přesně v tomhle duchu probíhá i začátek výletu, který jsem si naordinoval v doprovodu kamaráda na dvanáctce GS. Vyrážíme na moje oblíbené okresky s dlouhými táhlými zatáčkami a já se trápím. Podvozek sice stíhá, ale motor rozhodně ne. Jasně, chápu, že má dvakrát víc objemu i výkonu, ale já se prostě nebavím.

Pak ale dorážíme na vyhlídku a z ní se rozhodujeme pokračovat dál po polňačkách. A přesně tady to začíná fungovat. Pěkně pohodlně do stupaček, vypnout sériové ABS a pravá zábava je tu. Zadní kolo si lítá ze strany na stranu, předek krásně vede, podvozek žehlí a já si najednou připadám, jako kdybychom byli někde hodně daleko od civilizace. Ne, Sẽrtao není žádné ostré enduro, ale na polňačkách a lesních cestách funguje výborně a hlavně pořád je to ta hodná motorka, kterou se nebojím na pole půjčit ani enduro začátečníkovi. Můj důvod, proč si ho klidně dovedu představit jako člena výpravy někam na daleký východ. A na to je přeci stavěné.

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

Splynutí pokračuje, i když po pár kilometrech sjíždíme zpět na asfalt, ale couráme se úzkými silničkami třetí třídy zapadlými vesničkami. Vypadá to tu jak někde na Ukrajině (nebo alespoň tak, jak si ji představuju já) a GS funguje na 100 %. Nenásilně, v klídku, s lehkým brbláním z levého výfuku (pravej je totiž fake, je v něm ukryta komora katalyzátoru).

MH Test: BMW G 650 GS SẽrtaoMH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

 

Líbí, nelíbí

V redakci se říká, že dnes až na pár výjimek neexistuje špatná motorka a že jde jen o to najít tu správnou polohu mysli, a tím i potencionálního majitele, kterému bude ten daný stroj vyhovovat. Takže, milé malé GS Sẽrtao, ty patříš do ruky vyzrálému jezdci, který nebude potřebovat nikam pospíchat, dálnicím se bude pokud možno vyhýbat a sem tam si rád zablbne na nějaké té polňačce. Bude tě milovat pro tvou jednoduchost, pro ochotu projet čímkoliv, pro možnost jet na druhou stranu světa, pro tvou nežravost (hravě se dostanete pod pět litrů na sto). A správně budeš také pod zadkem začátečníka, který zase ocení tvou hravost a lehkost a hlavně to, že mu odpustíš lecjakou jezdeckou chybu.

Já jsem si tě zamiloval přesně pro tyto vlastnosti a také pro to, že za ne moc peněz z tebe mám pocit kusu motorky, která něco vydrží a bude dobrým společníkem po spoustu let. Nemáš sice žádné kontroly trakce a bůhví co ještě, ale mě bohatě stačí ABS, které jde navíc jednoduše vypnout, a spíš oceňuji třeba vyhřívané hefty, za které není třeba doplácet.

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao

Pokud ti mám něco vytknout, pak to bude asi chybějící šestka, která by z tebe udělala ještě použitelnějšího cesťáka, a taky budíky, které jsou sice přehledné, ale na cestovní enduro mi tam chybí trocha víc informací. Nepožaduju zrovna tlak v gumách nebo teplotu okolního vzduchu, ale vzhledem k určení bych uvítal informaci o stavu nádrže a k jednoválci klidně i zařazený kvalt.  

Ale i tak jsem si tě hodně oblíbil. Jeden dost podobný jednoválec už nějakou dobu v mojí garáži stál, takže teď už bych tím směrem nešel, ale moji drahou polovičku bych ti klidně svěřil a věděl bych, že se o ni postaráš. A to ber jako poctu!

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao


 

Yamaha XT660Z Ténéré

Asi nejpřímější konkurent Sẽrtaa. Stejně jako u BMW jde o jednoválec s dost podobným výkonem, přední 21″ kolo a vysoké zdvihy pak zaručují dobrou funkčnost v terénu. Výhodou Tenerky budiž větší 23litrová nádrž a také možnost pořídit motorku bez ABS se slušnou finanční úsporou.
Motor: jednoválec, 660 cm3, 48 koní, 58 Nm
Hmotnost: 206 kg (mokrá)

 

Honda XL700V Transalp

Malá Honda už je na hranici použitelnosti v terénu, ale s přimhouřeným okem se to dá. Kde mu menší přední kolo a zdvihy ubírají na offroadových schopnostech, přidává mu chytře vymyšlená kapota a hlavně dvouválcové véčko na umění cestovat na delší štreky.
Motor: dvouválec do V, 680 cm3, 60 koní, 60 Nm
Hmotnost: 214 Kg (mokrá)

 

Triumph Tiger 800XC

Loňský nováček z britské produkce přináší do světa cestovních endurek zajímavou záležitost – hladkost tříválcového motoru. Díky mohutné stavbě, slušnému výkonu a skvělé ovladatelnosti se hned stal velmi oblíbeným. Oproti nejmenšímu GS jsme tady ale už ve vyšší cenové relaci.
Motor: řadový tříválec, 800 cm3, 95 koní, 79 Nm
Hmotnost: 210 kg (mokrá)

 

BMW F 800 GS

Velkou konkurenci vyrábí BMW vlastně samo sobě. Osmistovka je sice o podstatnou částku dražší, ale zase je dospělejší motorkou, která je schopnější nejen v terénu, ale hlavně na silnici. I tak je ale jasné, že většina potencionálních kupců Sẽrtaa o ní bude minimálně uvažovat.
Motor: řadový dvouválec, 798 cm3, 85 koní, 83 Nm
Hmotnost: 207 kg (mokrá)

MH Test: BMW G 650 GS Sẽrtao 

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno