Povězme si na úvod jednu léty ověřenou pravdu: Ne nedůležitou skupinu čtenářů každého motocyklového časopisu tvoří nováčci, neboli lidé, kteří se zrovna rozhodli koupit si motorku, či se o motorky začali před nedávnem teprve zajímat. A právě pro ty je tady Yamaha XJ6 Diversion F.

Tito lidé přirozeně mají potřebu se ptát. Zajímá je všechno – od otázek finančních, přes zvladatelnost, údržbu, spotřebu, výbavu, jízdní praktickou zkušenost či subjektivní posouzení poměru výkon vs. cena. Zajímá je samozřejmě i náš osobní názor, jakou motorku bychom si sami vybrali? A čím nás zaujala…

Odpovídáme na takovéto dotazy opravdu často. A to nejen prostřednictvím časopisu, ale v řadě případů i osobně, prostřednictvím mailů nebo v komentářích na webu či FB.

A tak, když jsem se na jaře vezl na Yamaze XJ6, rozhodl jsem se vše demonstrovat právě na jejím příkladu. To právě ona je totiž podle mě ideální volbou pro všechny ty, které lze označit za nováčky, klidné piloty a jezdce, pro které má motorka hlavně praktický význam.

 


Motor a výkon

Bavit se o výběru motoru pro nováčka můžeme ve dvou rovinách. Tou první, nechť je koncepce. Je milionem motorkářů prověřenou pravdou, že pro otrkání je nejvlídnější chování řadového čtyřválce. Takový motor má lineárnější a pozvolnější nástup výkonu a to nezkušenému pilotovi dopřeje možnost eliminovat chybu. Ano, ač se v poslední době díky elektronice a vstřikování projevy jednoválců a dvouválců notně zcivilizovaly – pořád má ten čtyřhrnek proti nim své opodstatnění.

Na rozjezdu jen lehce podržíte plyn nad hranicí volnoběhu, pomalu popouštíte spojku a on už si vás sám vytáhne. Náš hlavní testovač Carlos kdysi poznamenal: „Určitě máš v tomhle pravdu. Při plynulém zacházení s plynovou rukojetí čtyřválce se nedočkáš žádných kopanců, ničeho, co by tě mohlo nějak vykolejit nebo překvapit. Můžeš se zcela soustředit na jízdu. Dobré je i to, že takový motor má velice nenásilný efekt motorové brzdy při podřizování – a tudíž tady nedojde na nějakému zakuckání nebo smyk. Podřazuješ-li plynule, motorka ochotně zpomaluje a máš nad tím kontrolu – i to se počítá.“

Co se týče otázky papírově deklarovaného výkonu a dilematu kterou „dávku“ považovat za tu ideální.. Tak na toto odpovídám svým známým většinou velice vyhýbavě. Podle mě na tom absolutním numeru totiž až tak moc nezáleží. Vždycky je to hodně o tom, jak dokážete ten potenciál vlastně využít.

Což si třeba demonstrujme opět na Yamaze XJ6. Ta dává papírově 78 koní, což leckdo řekne, že je „jakože“ málo… Jenomže pak se třeba svezete na okruhu, dáváte pořád plnej plyn a poznáte, že to jede – a sakramentsky hodně! – což opět není žádný můj výmysl, toto mi dokumentoval už před lety Pepik Sršeň, který s XJ6 jezdil po jejím představení na okruhu v Brně a když slezl, měl nejenže sedřený stupačky do mrtě, ale taky pěkně hubu od ucha k uchu a lyšáckej škleb. Ano, i jemu to na opravdu zábavný zážitek stačilo, byť papírové má ta motorka výkon tak polovinu toho, o co by si normálně řek.


Podvozek

S čímž souvisí podvozek. Jaké tedy jsou motorky pro nováčky z pohledu podvozku a tlumení? No, povětšinou odladěné tak, aby byly použitelné v každodenním provozu. Proto po zhoupnutí působí na první omak tak trochu mdle a měkce, protože je jich úkolem není kopat, ale poslouchat.

Tady byste se mohli setkat například s porovnáním s řadou moderních supersportů, tam máte po „zhoupnutí se“ na tlumičích pocit, že jsou tvrdé jako kámen. U normálních, každodenních, motorek se na tohle ale nehraje. Proč taky. Už ve fabrice je stanoven mix komfortu a jízdních vlastností – což nám opět bez ostychu věřte, že jim to funguje. „Hlavní předností motorky, jako je XJ6,“ dodává Carlos, „je právě to, jak rychle ti sedne do ruky. Máš ihned pocit, že jí máš pod kontrolou, velice rychle se sžiješ. Stačí pár zatáček a už zcela bez problémů taháš koleno po asfaltu, mnohde v oblouku i rychlejc, než s daleko nabušenějším bikem…“

Co se týče ladění podvozků – u těchto strojů výrobce většinou velice správně předpokládá, že nováčci nemají s úpravou podvozků příliš moc zkušeností, (a nebo se jim prostě ani do žádných štelovaček nechce, byť třeba ze strachu, aby něco nepokazili) takže se celá možnost variability nastavení omezuje na stavení předpětí zadní pružiny – což ale souvisí spíš se zátěží, popřípadě s váhou samotného jezdce.


Ovládání

Začněme od toho nejpodstatnějšího, od zadku. Měkké sedlo není zárukou toho, že motorka bude pohodlná. Lepší je kompromis, na pevnějším sedle se tak rychle „neprosedíte“. Hodně diskutovaná bývá pak další katalogová veličina, takzvaná výška sedla. Ta se udává v centimetrech nad zemí a vykoukáte z ní sice hodně (s ohledem na postavu, jak snadno přehodíte nohu při nastupování), ale toto číslo samo o sobě taky není všemohoucí. Hodně záleží i na tom, jak široká ta motorka je sama o sobě, a jak moc vám roztahuje nohy (nádrží nebo sedlem) – čím tedy bude užší, tím líp z ní dosáhnete na zem – pamatujte si toto pravidlo, i to se vyplatí.

Jedna z věcí, které si musíte před nákupem prakticky vyzkoušet, osahat – jak vám ta motorka vlastně skutečně vyhovuje. Stejně jako další efekt, který se tak často zmiňuje. Zda sedíte uvnitř, a nebo „na“ motorce. Co to znamená? Na mnohých strojích vás vysoké stupačky a sedlo pošlou při posezu tak trochu nad nádrž a vy máte pocit, jakoby jste stroj řídili jakoby shora. Což je dobré spíš pro sportovnější stroje. Vám naopak pro začátek víc poslouží stroj, kde budete mít dojem, že sedíte víc „v něm“, jste víc zapadlí do sedla, máte narovnaná záda a nádrž pevně svíráte na obou stranách kolenem.

S touto kapitolou souvisí i poznámka, že by váha méně zkušeného jezdce neměla být tolik položená na rukách. Jednak je to pohodlnější, ale hlavně – opět je to o tom pocitu zvládnutí motocyklu. Volné ruce položené na řídítkách jsou daleko lépe připravené zareagovat než unavená otlačená pařáta, která po půlhodiny jízdy vlastně omdlívá.


Provozní náklady

Tuto kapitolu za mě napíše jednoduchý selský rozum. Přijatelná spotřeba na malou motorku (což jsou dnes šestistovky) je dnes pod 5 litrů benzínu. Pokud budete jezdit a chovat se k motorce střízlivě, nebude problém na sadu pneumatik najet 15 000 kilometrů. U strojů jako XJ6 pak ještě jednou za 40 000 km připočtěte výměnu řetězové sady – a jsme tak nějak na konci výčtu všech provozních nákladů.

Co se týče údržby jako takové, i tady je nesporná výhoda. U extra-sportovních strojů musíte počítat s tím, že ten stroj trpí tím neustálým vytáčením a prací v nejtvrdších podmínkách. U motorek s poklidnější podstatou je životnost daleko delší a motorka vám vydrží na mnoho desítek tisíc kilometrů, o to se vůbec nemusíte bát.

 

RESUMÉ

Víc už asi není třeba dodávat. Při výběru motorky rozhodne určitě i její vzhled, což si asi v případě XJ6 možno lehko demonstrovat na hezké přední svítilně, moderním lakování a svěže střiženém zadku včetně sedla pro spolujezdce. Tak má vypadat motorka mladší generaci, pro střízlivé uživatele, pro každodenní ježdění do města. Tak si ji užijte…

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno