Motorky na dovolenou: MOTO GUZZI STELVIO NTX 1200

24. srpna 2015 v 10:12

Autor: Jan Somerauer
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike. Tento srovnávák je o přátelských motorkách HONDA CROSSTOURER, KAWASAKI VERSYS 1000, MOTO GUZZI STELVIO NTX 1200 ...

 

Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike.

Ano, tento test je o přátelských motorkách, o „parťácích“, které si vezmete na dovolenou, oni nebudou zlobit, budou se dobře ovládat a vy se na nich budete cítit dobře. Ale je to jako se vším, i tady se zdání může nakonec roztříštit do tří rozličných stran.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS


 

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

 

Tahle motorka je postavená tak, že si ji musíte buď zamilovat, nebo jít o dům dál. Nám se ale skvěle hodí přesně do tohoto testu, protože dovolená za jejími řídítky je prostě paráda. Ne, nemá cenu ji srovnávat s nejtvrdšími endury nebo se starat o to, kolik koní má ve své výkonové špici, tady jde o to, že jde o cestovní enduro, který má styl a duši...

Přesně ten druh motorky, na kterou se vás budou kolemjdoucí ptát a u které se, coby majitelé, stanete součástí jakéhosi výjimečného společenstva. „Ano, je to pravda, má charisma. Když jsem na ní objížděl Alpy, tak vyvolávala velký zájem. Často se mě na ni někdo ptal. Není moc takových…,“ přiznává překvapivě Carlos, který jinak na tyhle věci nedá ani zbla.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Pozornost ostatně vzbuzuje i na jižní Moravě a já se našich testovačů ptám, jak se jim Stelvio vodí krajem dozrávajícího vína? S odpovědí jako první přichází z Versysu rozdováděný Karel: „Popravdě, jak to teď vidím, tak tenhle nový osmiventil od MG dole prostě nejede, a když od něho chceš trochu síly, musíš až nezvykle moc točit. Čím dýl jedeš, tím víc tě to štve, protože musíš být neustále ve střehu, aby ta motorka pod tebou doslova nezdechla.“

Somik se ovšem podobným povzdechům jen umívá. On Stelviu naopak propadl zcela, a proto se ho rozhodl i bránit. Podle něj se tady o žádný výkonový nedostatek nejedná, ba právě naopak, dvouválec ve spodní části otáčkového spektra funguje velice čistě, necuká a jeho vlastnosti jsou nastaveny přesně tak, aby se řidič mohl na dovolené jízdou kochat, což je styl, který Karel zjevně nikdy nepochopí. Drobný propad výkonové křivky na úrovni cca 4000 otáček však přiznává i on.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Zas na druhou stranu, když to na Stelviu dáváš opravdu hustě, překvapí tě, jak je schopné, ovladatelné. Podvozek se dá velice dobře číst a na to, jak je to těžká motorka, určitě překvapí všechny její vlastnosti,“ pokračuje Carlos a zastírá jednu z častých obav potencionálních majitelů, kteří mají strach z toho, že Stelvio je motorka spíše nemotorná.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Všechno ostatní už je jen o úhlu pohledu. Somik se od první chvíle s terénní Guzzi doslova objímá, miluje její solidnost, poctivost zpracování. „Cítíte, jak působí opravdově?“ dodává. „Oba Japonci vedle ní vypadají, jako by je právě přivezli z hračkárny. I ten ždibec archaičnosti v ní mi vyhovuje, protože za jejími širokými řídítky ihned nabývám dojmu, že tady už jsem někdy byl, že ji dobře znám.“

Další část hodnocení italského cestovního endura pak oba naši jezdci projdou v překvapivě dokonalé shodě. Pět hvězdiček dostává výborné sedlo, jeho tvar i ergonomie posezu. Ani po hodinách jízdy se sedák neprosedí, nikde nic nepřekáží´a za vysokým štítkem (manuální nastavování) máte pohodlí. Ruce na řídítkách chrání blastery – snad jenom zrcátka se na stroji trochu vibrují, ale to nemůžeme připsat ničemu jinému než motoru, dvouválec se bude vždycky trochu klepat.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Další názorový střet obou našich testovačů nastává ve chvíli, kdy se hovor stočí na chování stroje v terénu. „Z téhle trojice je Guzzi jediná, se kterou bych se nebál vyrazit do lesa. Netvrdím, že může konkurovat třeba takové KTM 990 Adventure, ale projela dost a užil jsem si to…,“ tvrdí Somik. Na což Carlos obrací oči v sloup, jeho připomínka zní jasně: „272 kilogramů pohotovostní váhy je moc, navíc dva válce do strany – ani tady bych nechtěl zažít to, kdyby mi to někde spadlo do kaluže nebo bláta.

Ano, na chatu na tom dojedeš, ale není to terénní motorka, to ani náhodou.“ Naše jízdní doporučení bude tedy u Stelvia hodně o samotné váze jezdce. V případě Guzzi asi tak nějak v tom smyslu, že Somik měří 200 cm a má víc než 100 kilogramů (tudíž tu hmotu zvládne) a nepřipadá mu, že by motorka měla takovou převahu, jakou má u Karla (172 cm, 73 kg).

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Vybírejte tedy srdcem. Ale i podle toho, co v pohodě zvládnete. U motorek na dovolenou jde absolutně „až“ v první řadě o pocit jistoty a sžití se s mašinou. Když totiž budete na cestě několik dnů a najedete hodně tisíc kilometrů, přestanete nad ovládáním stroje přemýšlet a každé kilo navíc může pokazit dojem. Už jsme to říkali, není to o absolutně nejlepších papírových vlastnostech, nýbrž daleko víc o pohodě.


Základní technické libůstky:

» Nastavitelná výška sedla pomocí gumových silentbloků
» Mechanicky nastavitelný štítek pomocí křídlových matic v rozsahu 45 mm
» Masivní USD přední vidlice Marzocchi ø 50 mm s radiálním uchycením brzdičů
»Největší nádrž v testu – 32 litrů paliva

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Dál pokračujte v testu:

HONDA CROSSTOURER ...ZDE

KAWASAKI VERSYS 1000 ...ZDE

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

 


Motor

MOTOR MOTO GUZZI „Quattrovalvole“ V2 90° 4-taktní, podélně uložený, chlazený vzduchem, olejový chladič, SOHC-4 ventily na válec, kombinovaný rozvod: řetěz–zdvihátka–paralelní vahadla EURO 3
PALIVO natural 95
VRTÁNÍ x ZDVIH 95 x 81,2 mm
ZDVIHOVÝ OBJEM 1.151 ccm
KOMPRESNÍ POMĚR 11,0 : 1
MAXIMÁLNÍ VÝKON 77,3 kW (105 k) při 7.250 ot./min.
MAXIMÁLNÍ MOMENT 113 Nm při 5.800 ot./min.
MANAGEMENT integrální řídící systém, řídící jednotka Magneti Marelli IAW5A, samostatné škrtící klapky 2x O 50 mm, integrované elektronické vstřikování a digitální zapalování, vstřikovače Weber IWP 189
MAZÁNÍ zásoba oleje v motoru
STARTOVÁNÍ elektrický startér
ALTERNÁTOR 12V – 550W
VÝFUKOVÝ SYSTÉM systém 2-1-1, lambda sonda, EURO 3
SPOJKA suchá jednokotoučová s anti-vibračními pružinami

 

Podvozek

RÁM ocelové trubky z vysoko pevnostní oceli, motor jako integrální součást rámu, nastavitelná výška sedla
PŘEDNÍ ODPRUŽENÍ „Up-side Down“ hydraulická vidlice O 50 mm, plně nastavitelná s regulací předpětí pružiny, komprese a zpětného útlumu, zdvih kola 170 mm
ZADNÍ ODPRUŽENÍ asymetrická jednostranná kyvná vidlice integrovaná s kardanem CA.R.C, hydraulický tlumič s hydraulickou regulací předpětí pružiny a nastavením zpětného útlumu, zdvih kola 155mm
BRZDY přední BREMBO, 2 lehké ocelové plovoucí kotouče O 320 mm, radiální 4-pístkové třmeny, oplétané brzdové hadice
zadní BREMBO, lehký ocelový pevný kotouč O 282 mm, 2-pístkový třmen, oplétaná brzdová hadice
ABS dvoukanálový systém Continental s možností deaktivace
KOLA- ráfky z lehké slitiny přední 2.50 x 19"
zadní 4.25 x 17"
PNEUMATIKY- radiální, bezdušové přední 110/80 R19
zadní 150/70 R17
ROZMĚRY, HMOSTNOSTI, OBJEMY délka 2.250 mm
šířka 1.050 mm (řidítka)
výška 1.550 mm (přístrojová deska)
rozvor 1.535 mm
výška sedla stavitelná 820 - 840 mm
stopa řízení 125 mm
úhel řízení 27,0°
suchá hmotnost 264 kg
provozní hmotnost 288 kg
palivová nádrž 32 ltr.
Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 13 komentářů

Miro. 5. srpna 2014, 18:02 | 1 1

DOVOLENKA! ! !
Tak len pre skalných endurákov. Nie každý si pod pojmom "dovolenka",lebo podstatou článku bolo nájsť najmoto na dovolenku, predstaví mesiac v sedle niekde v lesoch Transilvánie. Niekto skrátka uprednostní asfalt+sem tam dajaku lepšiu lesnú, prípadne poľnú cestu. Mimochodom crosstourer je veľmi dobrá motorka.;-)

E46 5. srpna 2014, 14:31 | 0 0

honda
Jen jsem chtěl předejít reakcím, že článek komentuju a žádnou motorku nemám :)

Honda 5. srpna 2014, 12:05 | 0 0

to E46
tak to téma chceš přejít, nebo se chceš pochlubit, co máš? :-)

Stano 5. srpna 2014, 11:00 | 4 0

Kdo se bojí, nesmí do lesa...
Rozhodně souhlas se Seikos. Ono je to jedno, jaká je to motorka, hlavně na ní musíš umět, pak funguje každá!!!!

David 58 5. srpna 2014, 10:39 | 1 0

stelvio
Rozhodně nejhorší jakože-enduro ve všech. Totální souhlas s E46, je to krám

E46 5. srpna 2014, 10:12 | 2 0

Stelvio
Já bych trochu přešel téma kdo co vlastní, osobně mám litra naháče. Ale na Stelviu jsem se svezl a vím, že jediný co si z toho pamatuju bylo "už nikdy, dost ":-D

Honda 5. srpna 2014, 9:30 | 2 0

Otesanec
Nemám ani jednu, nicméně na Crosstoureru DCT jsem najel asi 200 km, s ostatními testovanými nemám zkušenost. Myslím si, že si nepochopil smysl článku. Tvou zmiňovaná KTM byla z testu vyřazena, stejně jako Multistrada. Ty tři testované motorky mají určité vlastnosti, na které se test zaměřuje. Je jasné, že pokud bude přímá konfrontace všech endur na trhu, tyto tři zmiňované v terénu asi neuspějí. Ale znovu opakuji, to zjevně nebylo smyslem testu. A pokud máš problém s tím, že se někomu líbí a koupí si některou z nich, pak jsi divný. Podle tvých reakcí totiž dovozuju, že motorku žádnou ani nemáš, ale hrozně rád bys měl.

Snuff 5. srpna 2014, 9:17 | 1 0

seikos
To Seikos: Říkal jsem si, že se tady zákonitě objevíš... Nezklamal jsi.

Otesanec 5. srpna 2014, 8:58 | 0 0

odpověď
Bráníš to, protože ji předpokládám máš. Výčet svých najetých motorek dávat nebudu, ale mám srovnání například s KTM.

seikos 5. srpna 2014, 8:14 | 1 1

stelvio
to Otesanec: přijeď do Jablonce a já ti ukážu jak je Stelvio v terénu "neschopné". A to mám taky 172cm, jen 84kilo.
Takovéto řeči mají jen ti co to prostě neumí.

Jediný Versys (nízká a přední 17" silniční kolo) je z terénu zcela diskvalifikován. A ta Honda (absence vypínatelného ABS) s problémy.

Stelvio je tank a když to umíš a máš adekvátní gumy, vyjede (rozumně) všude.

Honda 4. srpna 2014, 18:00 | 0 0

to Otesanec
na které si jel, že tak kritizuješ?

paleček 4. srpna 2014, 15:41 | 2 0

Stelvio
Stelvio je fajn. Pohodlný, stylový, žádná velká divočina. Motorka pro chlápka 50+, co se chce dobře povozit a neuhnat. Znám takový případ a je to o hodně velký spokojenosti

Otesanec 4. srpna 2014, 14:52 | 1 7

:/
To se mohlo jmenovat rovnou:

Tři nejméně schopná cestovní jakožeendura v testu


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist