Motorky z archivu: redakční test Kawasaki Z1000

13. září 2016 v 14:11

Autor: Vítězslav Gola
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

S příchodem podzima asi nastane i větší možnost setkat se mezi ojetinami s větší nabídkou zajímavých motorek. Vybrali jsme tedy pro vás z archivu další test. Tuhle motorku nepropásněte ...

Ideu velkého a silného naháče dotáhla Kawasaki dalekol. Motor měl objem 900 kubických centimetrů, v hlavě válců rotovaly dvě vačkové hřídele. Kawa měla větší výkon a kvalitnější podvozek než Honda. Neudělala sice takovou díru do světa jako CB, ale Zed se stal velmi rychle skoro kultovním strojem, a pokud jste v té době chtěli něco opravdu ultimativního, musela to být právě tato Kawasaki.

Velký a klidný stroj

Když se přeneseme na počátek nového milénia, platila Z1000 za sice výkonnou, relativně ostrou a designově velmi zdařilou motorku. Každému z vás asi v paměti utkvěli její čtyři výfuky. Mělo to ale menší háček v podobě ne moc poslušného podvozku, blátivých brzd a trochu složitějšího ovládání. A abychom to uvedli na pravou míru, ani následující generace nebyla úplně ok. Jak to vidíme v roce 2012?

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

 

Toro, toro

Už po prvních pár kilometrech se tlemím, jak po dávce výživnýho zelenýho koření. To je tak skvělá motorka!!! Jezdil jsem loni na kapotované verzi SX a už to byl zážitek, ale tady je to prostě ještě intenzivnější. Takhle to má být. Už jen když se na něj podíváte, jak odfrkuje na stojanu, číší z něj pořádná lajna agrese. Vypadá jak býk uprostřed Coridy. Má parádní, výborně tvarovaná řídítka, prostorné sedlo a spoustu zajímavých dílů, včetně klínu pod motorem, který si u většiny konkurence musíte za tučný peníz připlatit.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

Přesně tak by podle mě měl radikální streetbike vypadat. Skočíte na něj a motorka vás okamžitě hodí do bojovného módu. Přitom do mě hned od začátku vnášela pocit, že bude poslouchat na slovo a že pánem situace budete vždycky jen vy. Což je věc, kterou předchozí modely trochu postrádaly. Jízdní pozice je nakloněná víc dopředu, takže soustředíte větší váhu na přední kolo a jste líp nastaveni proti větru. Je tu spousta prostoru pro nohy a displej s nastavitelným úhlem, což je díky horšímu podsvícení jediné štěstí.

Noha na patě často zavadí o stupačku spolujezdceNoha na patě často zavadí o stupačku spolujezdce

 

Jaderný reaktor

Sakra to je motor! Nejsem bůhvíjakým milovníkem řadových čtyřválců, zdají se mi někdy až moc učesaný, ale tohle je fakt věc. Jednotka už nevychází z obstarožní ZX-9R, ale její geny najdete právě v ZX-10. Má delší zdvih a díky tomu k vám pouští proudy mamutího zátahu, podpořeného tím známým chraplákem, který tak milujeme. Je to čiré, intenzivní a nekompromisní zrychlení, kterým se budete opájet z každého vinglu či semaforů.

Není moc motorek, který umí jezdit po zadním na první dva kvalty tímto způsobem. Trochu jsem se bál, aby to všechno pobíral podvozek, ale po dvou dnech lítání po zakroucených silnicích s ne úplně perfektním povrchem mi nezbývá nic jiného než zatleskat. Kawa se řídí s naprostou přesností, poslouchá už jen na malý impulz do řízení a přesně drží stopu i ve velkých rychlostech.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

Pérování je poddajné, dokáže toho hodně pobrat a přitom to není na úkor celkové pevnosti podvozku, což není úplně běžné. Abych jen nechválil, i tady se najde pár věcí, který úplně super nejsou. Budíky vám sice poskytnou mraky informací, ale k čemu to je, když kvůli hnusnýmu žlutýmu podsvícení, často nevidíte, co na nich je. A pak je tu spotřeba. Dokázal jsem s ní jet ve dvou okolo sedmi litrů na sto, ale když jsem se druhej den jel pořádně svézt do Krkonoš, tak schramstla skoro jedenáct, což ve spojení s patnáctilitrovou nádrží znamená zničený játra od kafe na benzínkách a o dost vykouřených cigár navíc.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

 

Verdikt

Už se chystám volat dovozci, že si ji nutně potřebuju půjčit ještě jednou. ;-) Jsem moc rád, že si Kawasaki se Zedem tak vyhrála a dotáhla ho tam, kam patří. Je to výborná kombinace nefiltrované síly, brilantního ovládání a použitelnosti a nechybí ani potřebná špetka zlobivosti, kterou musí takováhle motorka prostě mít. A co mě na ní baví snad nejvíc, je to, že to je motorka postavená principem staré školy. Žádné tretky, cinkrlátka, jízdní módy nebo elektronický udělátka.

S tankbagem na budíky neuvidíteS tankbagem na budíky neuvidíte

Máte tu pulzující motor, chlapácký vzhled, perfektní podvozek a brzdy ze ZX-10 R. K tomu kvalitní zpracování a velmi nízkou pořizovací cenu. Podle mě jedna z nejlepších koupí v této kategorii.

Nádrž je široká jako prase, to je fajn!

 


Motor

typ:  kapalinou chlazený 4dobý čtyřválec, DOHC/4
objem:  1043 cm3
vrtání x zdvih:   77 x 56 mm
kompresní poměr:    11,8 : 1
výkon:   138 k @ 9600 ot/min
točivý moment:   110Nm @ 7800 ot/min
palivový systém:  elektronické vstřikování Keihin
převodovka:    6stupňová

Podvozek

rám:   hliníkový odlitek Twin-tube
přední odpružení:   plně nastavitelná USD vidlice, Ø 41 mm
zadní odpružení:  plně nastavitelný monoshock
přední pneu:   120/70 – 17"
zadní pneu:    190/50 – 17"
přední brzda: dvojitá kotoučová, 300 mm, 4pístkové radiální třmeny
zadní brzda:   jeden kotouč, 250 mm, 2 pístkový třmen
rozvor:   1445 mm
úhel hlavy řízení:   65,5°
stopa: 103 mm
výška sedla:   820 mm
nádrž: 15 l
pohotovostní hmotnost:   218 kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 3 komentáře

Luk 28. srpna 2014, 22:34 | 0 0

Test
Jen abych to ujasnil žere jako tank

KomáRKV 1. dubna 2014, 20:09 | 0 0

Super mašina
Už vím která bude moje další motorka,ceny kolem 180t. jsou zatím docela vysoko. Příští rok do ní určitě půjdu.

moron 31. března 2014, 17:41 | 0 0

moron
Tahle mašina by mě asi dost vyhovovala, nějakou dobu si na ni myslím, ale všeho dočasu...Ale docela mě děsí spotřeba, protože už jsem o tom kdesi četl diskuzi, že někomu žere jak tank a někomu v normě :/


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist