Motoservis – co kontrolovat v plné sezoně…

18. srpna 2015 v 10:40

Autor: Honza Karásek
Fotografie: autor

Velikost textu: smaller normal bigger

Motorkářská sezona je v plném proudu a my věříme, že všichni teď jezdíte, jak jen to nejvíc jde. A to je dobře ...

Pokud ale opravdu jezdíte stovky až tisíce kilometrů měsíčně, neměli byste zapomínat na to, že motorka potřebuje taky nějakou péči a údržbu. Zrekapitulovali jsme jen ty nejzákladnější věci – znáte to sami – opakování matka moudrosti. Budeme i rádi, když sami přispějete nějakým postřehem.


 

STAROST O ŘETĚZ

Mazání řetězu je celkem známá a v praxi všemi zmáknutá věc. Ale když už chceme zapracovat na jeho dlouhověkosti, měli bychom se i o řetěz trochu postarat. A jak na to? Jednoduše. Hadrem nebo papírem otřete ty největší nečistoty. Poté vemte sprej na čištění řetězů a naneste. Ani tentokrát nikam nespěchejte a nechte řádně působit. Nanášejte na obě strany řetězu v přiměřené vrstvě. Poté už jen jednoduše opět hadr a řetěz po celé délce otřete.
DOPORUČENÍ: Čisticí sprej a sprej na mazání řetězu se doporučuje používat od jednoho výrobce. V jádru jde jen o to, že je tu velká pravděpodobnost, že si takové dva výrobky budou chemicky rozumět.



POHYBLIVÉ ČÁSTI

Všechny pohyblivé části motorky jsou také nedílnou součástí pravidelné údržby. Neopomíjejte to. Tady doporučíme ošetřit klasickým WD-40 a klidně i profouknout dvakrát, poté, co se napoprvé vyplaví řada nečistot. A když už budete mít tento přípravek v ruce, dopřejte ho i lankům na spojce (popřípadě na zadní bubnové brzdě – třeba u některých skútrů), rozhodně tím prospějete nejen jejich funkci.



BRZDOVÉ DESTIČKY

Brzdové destičky. Tak ty prosím ničím nemažte! Každopádně, když budete jezdit pilu, doporučujeme juknout sem tam i na ně. Na závodech je třeba zvykem je občas vymýt v technickém benzinu (tedy odmastit), ale nám na běžný provoz na silnici postačí obyčejná optická kontrola, popřípadě očištění od viditelných mechanických nečistot (někdy kotouč pěkně podrápe i hodně malinkatý kamínek). Pokud se vám tloušťka „masa“ bude zdát už příliš tenká, neváhejte s výměnou. Určitě tím předejdete mnohem větším škodám, které by mohly následovat.



OSTATNÍ BĚŽNÉ ÚKONY

*Pro jistotu překontrolujte i množství chladicí kapaliny v nádržce. Pokud bude nějak dramaticky chybět – hajdy do servisu a bude dobré zjistit příčinu jejího úniku. Ne jenom dolít a jet!!!

*A navštívit servis se doporučuje po každých 20 000 kilometrech i s ložiskem v krku řízení. Tady by se měla dělat kontrola na dotažení momentovým klíčem (ten nepředpokládáme, že má každý doma) a hlavně, i tady by se mělo čistit a mazat.

 

Související články s tématem:

http://www.motohouse.cz/motoservis-vymena-oleje-v-motoru

http://www.motohouse.cz/motoservis-vymena-brzdove-kapaliny

 

 


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 8 komentářů

Sj 18. srpna 2015, 11:38 | 0 1

moron
Furt lepší než jakože vojenský spreje zde volně v prodeji.

A olej z olejničky špiní

To si nevybereš. Hlavně na to nesrat a dát tomu potřebnou péči

moron 18. srpna 2015, 11:24 | 1 0

moron
Jenom bych dodal, že wédéčkem namažete leda kulový, film je slabej a vydrží krátkou dobu. Je to spíš konzervační olej, případně čistící, ale jinak ještě nic nepřekonalo starou dobrou olejničku s olejem :-)

teo 24. května 2012, 22:59 | 0 0

teo
Sakra kluci, s váma z redakce bych se rád někdy svezl... Už jen to, že bych jel za vámi, tak by mi to hodně dalo :) , jsem z LB, tak snad někdy...

tom 24. května 2012, 21:05 | 0 0

tom
Ronaldus-zkus Joker-moto-Tomáše Verunáče,je to pod Želivskym,nikdy jsem tam neměl problém a ani lidi co tam dávaj.

Seikos 24. května 2012, 13:33 | 2 1

H
Honzo, rada tedy zní ignorovat příručky a jet pokus omyl? Mě originál spojkové lanko (nemazané) vydrželo na TDM 10 let. A nyní stále drží u nového majitele.
Ale ano, pokud koupíš lanko pochybné kvality kdesi na netu, pak je to ten pokus-omyl

Seikos 24. května 2012, 11:14 | 3 1

Lanka
teda v dnešní době mazat lanka olejem, to je velká zhovadilost. Vážená redakce. Už mnoho let se používají bowdeny s teflonovou úpravou a ty se vůbec nemažou. Pokud do nich nalejete olej, akorát se na povrchu toho teflonu bude usazovat prach a bowdeny vydřete a zničíte.

Rondalus 24. května 2012, 11:07 | 1 1


Dik, treba se tu najde nekdo kdo bude vedet a bude mit tip..

Rondalus 24. května 2012, 10:46 | 1 0

servis
A mate tip na nejakej opravdu kvalitni servis v Praze? Daval sem Horneta 9 na konci brezna na vymenu rozvodaku a od ty doby za tepla nestartuje.. v servisu kde bylo po mesici rekli, ze nevedi co s tim... nikde jinde to moc vzit nechtej... sezona v plnym proudu, bezne toudle dobou mam pres 5000km a ja jen zavistive cumim z plechovky a pokorne uhybam ke krajnici dyz vidim ve zpetnym zrcatku masinu... :(


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist