MV Agusta Brutale 800 RR

22. prosince 2015 v 12:56

Autor: Karel Táborský
Fotografie: MV AGUSTA

Velikost textu: smaller normal bigger

Na světě je hodně krásných věcí, ale MV Agusta je něco docela jiného. Tak mluví oficiální tiskový materiál. A má sakra pravdu ...

Nová Brutale je ztělesněním perverzních představ a tužeb, na které se nesmí před desátou hodinou ani pomyslet. Je to mix toho nejlepšího, co v malém italském městě Varese dokážou postavit. Brutale vždycky platila za nářadí opravdových znalců a pro letošek ještě pořádně přiostřila.

Ve specifikaci RR je to úplné zvíře, tak si ji pojďme trochu blíže představit, protože její technika a design jsou jednoduše fascinující. Jestli jste si mysleli, že načančaný model Dragster si pro sebe letos ukradnul všechnu pozornost, zamyslete se ještě jednou. RR za to stojí!

 

Jde o jádro

Jestli nějaký motor dosáhnul absolutního vrcholu v tříválcové evoluci, pak to musí být tento. Stačí se podívat na technické údaje a musí vám být jasné, že tohle bude hodně divoká jízda. 140 koní při uši rvoucích 13 000 otáčkách je podpořeno 86 Nm točivého momentu. Je to ryzí koncentrát výkonu, kompaktnosti a nízké váhy. Sám o sobě váží jen 52 kg, navíc je tato hmotnost soustředěna do středu podvozku kvůli co nejlepšímu vyvážení.

Možná vás může celkem logicky napadnout, že jde jen o lehce přeladěný derivát jednotky, která vrčí v superbiku F3 800, ale není tomu tak. Jde spíš o evoluci jádra ze standardní Brutale 800, které dostalo díky vylepšené technice pár koní navíc. Posílení proběhlo hlavně díky úpravě tvaru airboxu, což s sebou neslo nutnost nově vytvarovat nádrž (16,6 litru objemu pro benzin ale zůstal zachován) a také zvětšení sacích hrdel na 50 mm. Každý ze tří válců má své dva vstřikovače – standardní Brutale má jen jeden. To posílilo výkon a jeho progresivitu v celém spektru otáček, o který šlo hlavně.

Díky výjimečně dobrému poměru výkon/váha tak může RR soupeřit i s mnohem většími jednotkami u konkurence. Výkonově je na tom totiž velmi podobně, i když má menší objem. Šestistupňová kazetová převodovka je pak třešničkou na dortu pro toho, kdo by chtěl motorku používat i na okruhu a potřeboval jemné doladění jednotlivých převodů pro různé typy okruhů. V dnešní době nechybí ani tolik populární systém pro rychloražení EAS 2.0, který umí řadit nejenom nahoru, ale od letoška i dolů bez použití spojky. Při každém ťuknutí do řadičky se připravte na nirvánu v pohodě mikrometrově přesného meziplynu, který zaručí, že tam menší kvalt krásně a bez škubnutí spadne.

 

Všechny ty radůstky

Nový quickshifter ale není jedinou elektronickou vychytávkou, kterou RR pro letošek přiváží. Systém MVICS 2.0 (Motor &Vehicle Integrated Control System) je chytrá platforma, která v sobě integruje management motoru, kontrolu trakce a další elektronické pomocníky. Pokud jde o předvolené palivové mapy, MV nabízí na výběr hned tři – Sport, Normal a Rain.

Každá z nich má jinou charakteristiku a upravuje se hlavně nástup výkonu a točivého momentu, což se může hodit třeba ve městě nebo když nepřeje počasí a silnice začíná klouzat. Ze zkušenosti víme, že rozdíly jsou doopravdy znatelné a vyplatí se je vyzkoušet. Dále je to i uživatelský mód, kde si můžete podle libosti nastavit reakce motoru, omezovač otáček, citlivost plynu nebo motorovou brzdu.

Podle továrny to zvládnete jednoduše přes knoflíky na řídítkách bez nutnosti speciálního know-how. No, dle našich dosavadních zkušeností je to opravdu smělé tvrzení, ale je fajn, že tady ta možnost je. Kontrola trakce je samozřejmostí a Brutale nabízí celých osm stupňů, které byly speciálně vyvinuté pro model RR. O brzdy se stará radiální třmeny Brembo, nad kterými bdí závodní ABS od Bosche 9 plus. Tady nic ošizenýho jednoduše nenajdete.

 

Italské ristretto

O designu si asi nemusíme nic povídat, protože to vidíte sami – Brutale RR je mimořádně povedená krasavice. Jestli něco v MV umí, potom je to design, který u slabších jedinců může způsobit potřebu chvilkového odskočení na toaletu. Není to ale jen o vzhledu jednotlivých částí motorky, tady jde i o chytrou techniku. Detaily jako červeně lakovaná hlava válců jsou čistá estetika, ale třeba nově tvarované sedlo má i praktické dopady.

Vylepšen byl komfort a ergonomie jak pro řidiče, tak i pro pasažéra, i když máme pocit, že druhá sedačka na Brutale moc využívaná nebude. Zadní lampa z LED diod má nový systém rozptylování světla, které je více rovnoměrné a díky tomu zlepšuje viditelnost motorky. Navíc je skutečně krásné. Ráfky jsou z litého hliníku a mají nově pět paprsků. Jakmile bude mašina v Česku k dispozici, jedeme do Děčína do Moto Arte a na pár dní si ji ukradneme. O tohle se totiž opravdu


Motor

Typ:     vodou chlazený řadový tříválec, DOHC, 12V
Objem:            798 cm3
Vrtání x zdvih:           79 x 54,3 mm
Maximální výkon:      140 koní @ 13 100 ot./min.
Točivý moment:         86 Nm @ 10 100 ot./min.
Počet rychlostí:           6
Sekundární převod:    řetěz

Podvozek

Rám:   ALS ocelové trubky
Přední odpružení:       USD vidlice, 43 mm
Zadní odpružení:        monoshock Sachs
Přední brzda:  2x 320mm disk, radiální 4pístky, ABS
Zadní brzda:   220mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední:   120/70-17
Pneu zadní:     180/55-17
Rozvor:           1380 mm
Výška sedla:   810 mm
Objem nádrže:            16,6 l
Suchá hmotnost:         168 kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 3 komentáře

kokonus 25. prosince 2015, 8:06 | 0 0

cena
14.500 cad /canadskych dolarov/ t.j. 9600 eur/ doprava 2000 cad

... 23. prosince 2015, 18:01 | 0 0

MV
375 tis., vím o jedný o 50 tis. levnější..

veci 23. prosince 2015, 9:10 | 0 0

cena
A cena?


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist