Může se to stát kdykoli a každému z nás. Motorka má jen dvě kola, a proto občas upadne. Klidně i v klidu někde ze stojanu. Zvednout ji pak nemusí být velká dřina, jen to chce ten správný grif. Poradíme jak na to…


1. způsob – zezadu


Uklidněte se!

Možná jste upadnuli nebo vám jen motorka vyklouznula z ruky. Automatická reakce je stres a zbrklost, které se vyvaruje jen velmi zkušený řidič. Není proč panikařit, nikam nepospícháte. Nadechněte se, zkuste se uklidnit a obhlédnout situaci. Adrenalin v tuto chvíli není dobrý spojenec – dokáže zamaskovat bolest nebo možné zranění a může vás donutit k neuváženým reakcím. Ujistěte se, že jste doopravdy v pořádku – na to bude stačit několik desítek sekund. Potom se přesvědčte, že je motor vypnutý. Jestli máte starší motorku vybavenou karburátory a palivovým kohoutem, vypněte benzin, pokud je to možné.

 

Dejte tam kvalt
Pokud motorka leží na pravé straně, zařaďte rychlost (nejlépe jedničku) a sklopte stojánek. Je to důležitá věc, protože až ji budete zvedat, mašina bude mít tendenci jet dopředu nebo dozadu, a to dokonce i na rovině. Může se stát, že se k řadičce nedostanete (bajk leží na levé straně). V tom případě při zvedání mějte zmáčknutou přední brzdu, čímž také eliminujete pohyb motorky při zvedání. Jestli se cítíte v pořádku, seberte veškeré síly a přistupte k motorce jakoby zezadu. 

Otočte se
Stoupněte si zádama k motorce a zadek opřete o její střed. Levou rukou chyťte madlo spolujezdce, rám nebo pevnou podsedadlovou část, pravou ruku dejte na řídítko a stočte ho co nejvíc k nádrži (dejte ho do rejdu).

 

Zatlačte
Abyste ji zvedli, budete prakticky tlačit dozadu a nahoru pomocí nohou. Pozor, nepoužívejte ke zvedání záda, pouze nohy! Začněte s pokrčenými koleny a pokuste se je narovnat. V nohách máte velkou sílu, dokonce i menší postavy, která začne motorku zvedat. Jakmile ucítíte, že se motorka zvedá, budete muset udělat pár krátkých kroků směrem k ní. Jakmile bude stát na kolech, vyklopte stojánek, pokud jste to už neudělali. Pozor, ať ji silou nepřevrátíte na druhou stranu, stává se to často a tuhle školáckou chybu jsem už viděl mockrát.

 


 

2. způsob – za řídítka


Poklekni

Motorka leží na boku s řídítkama stočenýma k nádrži. Přistupte k ní, klekněte si a oběma rukama chyťte rukojeť. V tuhle chvíli je důležité uvědomit si, že zvedáte 200+ kilogramů a počítat s tím. Donuťte svůj mozek, aby si uvědomil, že rovnáte opravdu těžkou věc. Když za řídítka vezmete pozvolna a s malým důrazem, pravděpodobně se vám ji postavit nepodaří. Přistupujte k tomu, jako když chcete zvednout tunu, a pořádně zaberte – opravdu, pomáhá to. 

Chce to sílu
Ze dřepu je dobré mít úplně rovná záda, hlavu téměř rovně (nehrbit se) a nebýt zbytečně předkloněný. Při zvedání dejte všechnu sílu do nohou a rukou, NE do zad – to je velice častý nešvar. Velmi lehce se můžete zranit. Snažte se mít motorku co nejblíže k tělu a znovu – dejte pozor na to, abyste ji při zvedání nepřehodili na druhou stranu a neudělali tak další naprosto zbytečnou škodu.

 

Můžete i obráceně
Technika zvedání za řídítka jde i obrátit – řídítka stočte do druhého rejdu, aby přední kolo mířilo k nebi. Postup zvedání je stejný a záleží na vás, čemu dáte přednost a v jaké poloze motorka zůstala ležet. Slyšeli jsme i o možnosti zvednutí z opačné strany, kdy se pravou nohou zašlápne přední kolo a motorku zvedáte „na dlouhou ruku“ k sobě. Zkoušeli jsme to, ale ani jeden z nás to nedal. Možná jen nemáme dostatečnou sílu…

 

Nejde nastartovat, co mám dělat?
Může se stát, že motorka i po banálním pádu nepůjde nastartovat. Je to většinou způsobené náklonovým čidlem, které má většina moderních motorek, aby elektronika ochránila motor v případě, že by běžel na boku s olejem slitým na jenom místě. Většinou stačí pár minut počkat, někdy je potřeba odpojit na chvilku baterku, aby se systém restartoval. Některé motorky vyžadují při startu vymáčknutou spojku, tak vždycky zkontrolujte, zda pád nepoškodil konektor u páčky. Už jsme to viděli mockrát.

 

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno