Nebojte se JEZDIT V DEŠTI!

20. září 2016 v 16:02

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

Pro většinu z nás znamená déšť protivnou záležitost a něco, co nám dokáže zkazit jinak příjemný svezení. Ale ono tak být přeci nemusí. Dnešní díl seriálu "Jak jezdit" budeme věnovat jízdě na mokru a v dešti ...

Předem se omlouvám, ale rád bych teď chvilku mluvil o počasí. A ne kvůli tomu, že bych si chtěl stěžovat, že mi déšť zase totálně pokazil plány na skvělou projížďku (i když počasí uprostřed prázdnin vážně stálo za prd). Spíš se chci zmínit o tom, jaký dopad má špatný počasí na jezdění jako takové.

Asi nejsem sám, kdo má pár známých, kteří bez problému přiznají, že vytahují motorku jenom v případě jasné oblohy bez mráčku. Problém je, že tihle lidi mají problém najet za celou sezonu sotva dva nebo tři tisíce kilometrů – a to je podle mě blbě…

Pokud čtete Motohouse pravidelně, určitě budete vědět, že se do vás snažíme nahustit moudra o tom, že jízda v dešti nemusí být jenom pruda. Je to celkem jednoduchý – jízda na mokrém podkladu z vás totiž dělá lepšího pilota! Nevěříte? Zkuste se chvilku zamyslet. Musíte plánovat dopředu, musíte jet plynule, vyvarovat se trhavých pohybů. Déšť taky zhoršuje viditelnost (pokud máte černé plexi a někde vás to už pořádně vyšplouchlo, asi mi dáte za pravdu) a to není na motorce nic příjemnýho.

Jak to ale mají ti, kteří vytáhnou mašinu jenom těch pár dní v roce? Je to stejné jako s tzv. nedělními řidiči v autech? Když nesedíte za řídítky, netrénujete – podle mě se z vás dokonce stává horší řidič! Ztrácíte potřebnou předvídavost, rychlost reakcí – přesně ty věci, které jsou na mašině nejdůležitější. A hlavně, zbytečně se připravujete o hezký chvíle na motorce. Nejednou jsem se sám přistihnul, že jsem v dešti klidnější, vyrovnanější, a z celé jízdy jakoby se vytratila taková ta vrozená agrese, kterou má v sobě asi každej z nás, když drží v ruce heft. A to nemusí bejt vždycky špatný…

Nebudu vám tady věšet bulíky na nos, že jezdit v dešti je lepší než jezdit na suchu, protože to je blbost. Nemusí se ale prvoplánově jednat o něco, čemu se musím za každou cenu vyhnout. Ano, nemám rád, když mi v dešti mrznou ruce a když ušpiním, co se dá, včetně motorky… Dává mi to ale možnost ji druhej den pořádně vypucovat. Nemůžu říct, že by mě to nějak obzvlášť bavilo, ale mám rád ten zvláštní pocit uspokojení, když to mám hotový.

Jeden můj kamarád říká, že neexistuje špatný počasí – jenom špatně oblečenej motorkář. Moderní oblečení už vážně nepustí skoro žádnou vodu na jezdcovo tělo, a i když je opravdová kosa, zateplený věci pomůžou, stejně jako vyhřívaný rukojeti... A pokud vám není zima a nestéká vám studenej déšť po zádech, můžete se plně koncentrovat na jízdu a tím pádem si ji i náležitě užít. Chci tím říct, že je dobrý investovat pár korun do věcí, který vám jízdu v dešti zpříjemní. Kluci se mi sice smějou, že jsem posera, když vozím skoro celý rok v batůžku nepromok, ale to je prostě někdy nutnost.

A není to jenom o oblečení – dnešní gumy jsou už na takové úrovní, že drží motorku bezpečně na silnici i na mokru a můžete si s nimi užít i docela hluboké náklony. Například Pirelli Angel, které máme na naší KTM SM T, jsou naprosto zázračný jak na suchu, tak v dešti. A nejsou to jenom Pirellky, na trhu je spousta výborných gum, co vás podrží i na vodě.

Je to asi čtrnáct dní, co jsem jel už za tmy z Brna. U Havlíčkova Brodu se obloha zatáhla a začalo to – lijavec skoro biblických rozměrů. Okamžitě jsem zastavil a navlíknul se do nepromoku, do bot igelitový tašky z Tesca a rukavice jsem „vyztužil“ jednorázovkama od pumpy. Potom se stačilo přepnout do „vyklidněnýho režimu“ a vydat se směrem domov. A víte co? Už dlouho jsem si takhle neodpočinul, a když jsem za dvě hodiny parkoval motorku, měl jsem pocit dobře vykonaný práce. Měl jsem pocit, že je ze mě zase o kousek lepší řidič.

A co touhle dumkou chci říct? Pokud to můžu udělat já, může to udělat každej. Stačí k tomu nepromok, plná nádrž a chuť si užít jízdu na motorce za každých podmínek. Takže, jestli se nechcete přidat k těm, co vytahují motorku, jenom když je jasno, sedněte na to, i když to venku vypadá na déšť. Stojí to za to


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 20 komentářů

Honza 2. července 2016, 21:06 | 0 0

Pohoda je základ
Pohoda je na motorce základ. Tzn v dešti to chce dobré oblečení.
Jakmile jsi v mokrém, prochladlý nebo jsi se "jen" s někým pohádal - myšlenky jsou u těchhle nepříjemných věcí. A soustředění na jízdu a silnici jde bokem. A to je samozřejmě špatně. Pak přehlédneš i základní varovné znaky, které jinak vidíš když jsi v pohodě.
A pak samozřejmě netahat plnej atd.

Tirak 23. září 2015, 13:40 | 1 0

Takymětobaví
Není důležité počasí, ale motorka. A ta jede na suchu i na vodě, takže pohoda. Důležité je jen jezdit

Karol 14. září 2015, 16:19 | 1 2

Dážď je fajn...
...keď ideš 700+ km v teplotách 32-37 stupňov a vletíš do krátkej búrky čo ťa na chvíľu ochladí a následne ťa vietor vysuší... alebo keď chceš mať doma dobre poliaty trávnik, nie je nič lepšie...inak je to len komplikácia a v skutočnom daždi v konečnom dôsledku nezávisí len od oblečenia. Hovorilo sa kdesi, že každá hmota je horľavá, záleží len od jej zápalnej teploty a ja si myslím, že každý moto-anzug je premokavý, záleží len od intenzity dažďa, rýchlosti a času pohybu v tom daždi. Už som toho nabehal na dvoch kolesách po cestách pomerne dosť a môžem povedať, že to nie je žiadna zábava chodiť v daždi, hlavu si nevyčistím ,lebo musím byť neustále v strehu, každá biela čiara na ceste kĺže, najnovšie vymysleli chytré hlavy ešte aj tie nezmyselné červeno-biele prechody v mestách, kde sa koleso po podkĺznutí už ozaj nemá kde chytiť. Na okreskách ťa postupne začnú predbiehať autá, ktoré si si za sucha ani nevšimol, na diaľnici to ešte ide, ale len pokiaľ vidíš! A toto vidím ako hlavný problém, silný dážď v noci a dlhá cesta v daždi končí zákonite tým, že postupne len hádaš kade asi ideš. A pinlock-nepinlock, začne sa to hmliť, do toho protiidúce svetlá alebo len zelený semafór pred tunelom a človek má problém sa do neho trafiť. A to už nehovorím o predbiehaní kamiónu s vodnou stenou čo vedľa seba vytvára. A bohato stačia aj tie moderné osobáky bez zásterok. Postupne sa k telu začne prepracovávať chlad, čo pohode nepridá a ak ideš dosť dlho, tak príde aj voda, rukka alebo gore, to je len odklad času. Jednodielna rain kombinéza niečo vyrieši, ale to si nesmieš nechať peňaženku pod ňou. No úplná slasť. Takže z mojej strany úplný nesúhlas, ale každý nech si čistí hlavu kde chce, možno keď to šéfredaktor porovná so stresmi pri jazde na hrane na okruhu, tak mu to ako relax vychádza, pre mňa a turisticko-zábavné jazdenie po zatočených cestách Európy a presunom k nim je to však úplný opak.

Skalda 3. června 2013, 22:23 | 3 0

Jezdím každý den do školy 40 km
Po přečtení tohohle článku musím říct že mám úplně stejné pocity jako autor tohohle článku. Jezdím každý den do školy 40km a ze školy 40km za sucha i za deště, lidé mi říkají že jsem blázen anebo dárce orgánů ale podle mě by si to měli zkusit. Poté co to někdo zkusí tak ho uklidní jako kdyby byl na nějaké hodinové terapii u významného psychologa . Je to pomalu až neuvěřitelné jak přitom dešti tzv. Vychladnete a tu jízdu si jednoduše užíváte. Není nad to jednou trochu zpomalit :)

Witti 13. května 2013, 21:19 | 4 0

Déšť není fajn, ale dá se přežít.
Do loňska jsem měl s deštěm problém a snažil jsem se mu vyhýbat, protože jsem se po letech vrátil k motorce a to skoro v důchodcovském věku. Přes to nevyjedu bez nepromoků. Když jsem se loni vracel ze srazu přepadl mne při cestě domů déšť a to pořádný. Zastavil jsem u pumpy a čekal, že to přejde ale nebe tomu nenasvědčovalo. Tak jsem se nasoukal do nepromoků a vyrazil. No nebylo to jako za sluníčka, ale jet se dalo. Jel jsem tak jak jsem si myslel, že to zvládnu a nakonec jsem domů v pohodě, živej a se zjištěním, že i v dešti a to pořádném se dá jet, když mám rozum. Ostatně jak je to napsaný v článku a výše uvedených příspěvcích. p.s. za sluníčka to je ale lepší:-))


Domi 13. května 2013, 9:21 | 2 0

Když není zbytí....
... tak se jede i v dešti - přece se nepřipravím o vybranou akci jen proto, že zrovna hlásí déšť od pátku až do neděle... :o)))
Je pravda, že v začátcích ježdění byl déšť pro mne hrůza, ale musím souhlasit s tu názorama, že praxe dělá divy a i když mne zrovna nenaplňuje euforií ve slejváku bloudit po neznámém městě, sledovat navigaci, hrbolatou silnici, dopravvní značky , plné kaluže vody zrovna v zatáčkách a pod. rozhopdně už nemám žaludek smrsknutý na velikost lískového oříšku ... :o)))
Jednu nespornou výhodu jízda v dešti má - a to, že je celkově malý provoz a když nááhodou přestane pršet, hledí se vyfouká od kapek a Vy si pak připadáte jako v pohádce a občas si na hledí i sáhnete, jestli tam opravdu je, jak je krááásnýýý a čistý výýhled... :o))))

tapet 12. května 2013, 6:09 | 2 0

ostrov
Kdo jezdil na ostovech (UK,IRL) toho voda nepřekvapí,zmoknul jsem trochu na každé vyjíždce.
Letos to mam doma (CZ) stejný,moto už ani nemeju,protože jsem zatím pořídil jezdit jen v dešti!
Ale je paráda,že se svezu,někdo už to štěstí nemá!

dexxaa 11. května 2013, 13:23 | 2 0

souhlasím...
Souhlasím, že jízda v dešti se dá zvládnout díky dobrému oblečení a nepromoku. Jeli jsme Rakouské Alpy 4 dny v dešti a ve 2 st.C...v létě!!!! Nepromok a dobré hadry udělaly dobrou službu. Jen když chce jít holka na wc, sundat ze sebe ty hadry a nepromok byla docela sranda :-)

Musis!! 10. května 2013, 17:40 | 2 0

Civa
Vybornej napad tenhle clanek. Kazdej pojede v desti, nikdo se mu nevyhne. Takze kdy lipe nez na volno v klidu bez spolujezdce. No jak se ta zebra v krizovatce silene klouze ?? Na to si ted davam pozor i na suchu, opravdu mne to vyskolilo, tramvajovy koleje jsou jak z mydla, mastnej flek temer neuvidis... Nez vyjedete mejte na mokro dobrej vzorek a ta jemna plynulost mne nikdy nezradila ;) V pomalym tempu mne nicej ty kapky na helme no ..

maravy 10. května 2013, 13:54 | 2 0

pravda
je to tak, voda na silnici da cloveku spoustu zkušenosti, dodá klidu a rozvahy. a kdyz se naucite jezdit pekne s citem a plynule, i na běžných cestovních gumach si škrtněte stupackou jako za sucha. a drží. jen je potreba sledovat typ povrchu, připadne nečistoty na silnici. obzvláště déšť po delším období sucha udela na silnici kluzkou vrstvu.

Max 10. května 2013, 13:24 | 4 0

bez přehánění
Motorka na vodě není zrovna zábavná věc

PEPE FORMIX 10. května 2013, 12:33 | 2 0

Ale čeho je moc.....
Asi před 5 roky jsem jel v dešti z CHorvatska.Celou dobu lilo,v Jugo ve městech taková bílá,klouzavá pěna,ale nějak jsem vše ustál.Je pravda,čím déle jedete,tím jste si jistější a zvykáte si na to mokro...

varan 10. května 2013, 10:38 | 2 0

Hlava v suchu
Já řikám, hlavně když je hlava v suchu, zbytek je jen počasí.

Ještěrka 10. května 2013, 10:35 | 2 0

voda je v poho
Voda není nepřítel, jen člověk musí zklidnit reakce a přizpůsobit reakční dobu jak na plynu tak na brzdách. To mnoho lidí neovládá a hlavně rádoby závodníci co vyjedou jen šortkách a stále jen leští pak mají obr problémy, nejdříve vždy zima, a s tím spojená necitlivost a ztuhlost tlapek, tak tam začínají první problémy. Vždy je to o oblečení a nepromok je dobrá volba i když neprší a jen prudce začne být zima, neprofoukne. Pro nás co máme rádi Enduro ježdění je déšť pozitivní, pak to nepráší, lépe drží drapák a dělá terén zajímavější v blátě. na silnici se drapákem jezdí i za sucha opatrněji a s větší sjandou. Ze života je známo že když je mokrá guma tak více klouže, tak pozor...

Optimax 10. května 2013, 10:14 | 0 12

nevěřím
Nekecejte, že vás baví jezdit v dešti??????????????? Větší otravu sem nezažil. Pokaždý musim ubrat a mě baví jezdit přes 300, což na vodě jde jenom občas :(

Petr 10. května 2013, 9:55 | 7 2

Souhlas...
Dneska mám "osobní volno" a měl jsem v plánu trochu protáhnout stroj a ejhle - prší... Tak sedím u kompu a čtu, jak bych měl vyjet i v dešti... Karle, souhlasím s Tebou, hezkej článek, ale mě to prostě v dešti nebaví :-)

DC 10. května 2013, 9:52 | 3 0

:)
Ještě větší vodvaz je na vodě závodit. Zkusil jsem mokrý gumy jednou a je to brutální, jak drží, čím rychlejc jedeš, tím jsou jistější !

Standa 10. května 2013, 9:00 | 4 0

Dest...
Moc hezky napsanej clanek... Hodne lidi se v tom musi najit... Vazne parada!

Finvarra 10. května 2013, 8:58 | 3 1

souhlas :)
Má pravdu ten hoch. Nějak je mezi lidmi pořád zavedený stereotyp, že déšť´= velký problém. Já mám na tohle docela štěstí, takže když vyjedu, je velmi pravděpodobné, že zmoknu. Posledně jsem byla jak vodník Česílko. Ale to je přesně o těch hadrech...

Červ 10. května 2013, 8:50 | 6 0

Déšť je fajn
Když jsme se ženou jezdívali na GSu do Alp, projezdili jsme v dešti nebo mrholení vždycky nejmíň půl dovolené – a nebyl žádnej problém. Jo, člověk potřebuje fakt solidní vybavení, a to od hlavy k patě. Nejdražší hadry s Gore Texem jsou k ničemu, když teče přes levný boty. A ABS je na neznámých mokrých silnicích s naloženou motorkou k nezaplacení. Ale jde to a jde si to parádně užít. Ve finále člověk ani nejede o tolik pomaleji, jen víc s citem.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

12/2016 Archiv

TOPlist