Norton Commando 961 MM od 72 Motorcycles

8. dubna 2016 v 10:16

Autor: Jan "Somik" Somerauer
Fotografie: Merry Michau

Velikost textu: smaller normal bigger

Tak nám zase někdo sáhl na svatý grál. Nový Norton Commando je sám o sobě tak exkluzivní a krásnou motorkou, že se do něj customéři často nepouští. Pánové ze 72 Motorcycles udělali výjimku ...

Pravdou je, že k této výjimce dostali povolení z nejvyšších míst. Ale pojďme pěkně od začátku. Tam musí být vždy nejen dostatečná dávka nadšení, ale také propojení těch správných lidí. V případě projektu MM to je dvojice Jamie IresonMerry Michau. Jamie je zkušený konstruktér, který má za sebou například práci na komponentech pro Formuli 1. Merry je dlouholetou výbornou fotografkou, která se pohybuje na custom scéně a fotila pro firmy, jako jsou Davida, Belstaff, Deus nebo Norton. Galerii jejích fotek vřele doporučuji shlédnout (zde).

 

Bystřejší postřehli, že se v seznamu firem, se kterými Merry spolupracovala, objevil Norton a to byl vlastně jeden z důležitých bodů pro tuto motorku. Když ji Jamie s Merry vymysleli, vydali se totiž za třetí důležitou osobou, kterou byl CEO Nortonu Stuart Garner. Předložili mu návrh na stavbu 12 kusů malé série MM a světe div se, Stuartovi se ten nápad líbil. Norton tedy dodal potřebné komponenty a Jamie s Merry se pustili do práce.

 

V tu chvíli už byl samozřejmě hotový návrh designu, který právě Stuarta přesvědčil. Norton totiž hodně sází na svou bohatou historii a to včetně té závodní. V té dominují nejen silniční stroje, ale také flattrackové speciály Rona Wooda, který s nimi v sedmdesátých letech úspěšně reprezentovat v americkém poháru AMA. Porovnejte vzhled jeho motorky s MM, podobnost je jasná.

 

A nejde jen o vzhled, inspiraci pobraj Jamie také v technice. MM totiž není postaven na standardním rámu Commanda 961, ale jeho vrchní část je nahrazena „Big Tube“ tedy jednou silnou trubkou, která v sobě ukrývá vedení elektoinstalace, ale také olejovou nádrž. Jiná je samozřejmě také podsedlová část. Kyvná vidlice zůstává sériová, tlumiče Öhlins mají jiné vlastnosti, než na silničních Nortonech. Stejně tak přední USD vidle stejného výrobce. Ta je uchycena do CNC frézovaných brýlí, o které se postarala firma Fastec Racing. Ta má na svědomí také skvostné sací roury. Proti nim pak na motoru dvojice krátkých výfuků, která sice vypadá drobně, ale díky propracovaným vnitřním příčkám posílá ven hluboký dvouválcový dusot. Ještě k podvozku, brzdy Brembo doplňují švédské pumpy a ovladače ISR.

 

Vypadá to velmi jednoduše, ale jsou za tím stovky hodin práce nejdřív u počítače, pak v dílně. Dobrou zprávou pro Norton a Jamieho s Merry je, že už podle počítačového CAD modelu se podařilo všech dvanáct plánovaných motorek prodat. Tak že bysme se dočkali sériové výroby u Nortonu?


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 1 komentář

afro-r1 13. dubna 2016, 21:46 | 0 0

Do vitriny
Nevim, jak letos, ale jest tak pred 1-2 lety byl motor stale nedokonstruovyny. Hodne majitelu je pak po nekolika marnych tovarnich pokusech o zprovozneni vracelo zpet. Neco jako u Bimoty V-Due.
Proto se mozna moc prestaveb neobjevuje.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist