Nová Honda Africa Twin je oficiálně venku

25. července 2015 v 15:18

Autor: TZ, Karel Táborský
Fotografie: Honda

Velikost textu: smaller normal bigger

Honda s potěšením oznamuje další technické údaje modelu CRF1000L Africa Twin, jenž se v evropských prodejnách značky objeví koncem roku 2015. Podobně jako jeho slavní předchůdci, také CRF1000L Africa Twin je dobře připraven na každé dobrodružství. Silnému motoru sekunduje dynamický podvozek připravený na cestu napříč kontinenty – po silnicích i mimo ně. ...

Od samého počátku projektu CRF1000L Africa Twin konstruktéři vzhlíželi k jednomu motocyklu, jenž je neustále udivoval svou harmonií praktičnosti, rovnováhy a ovladatelnosti na silnicích i v terénu – k původnímu XRV750 Africa Twin. Ten se i v konkurenci dnešní nezměrné nabídky cestovních endur osvědčil jako vhodný etalon. Nový stroj, který dnes přichází se jménem svého předchůdce, nemá se starým modelem shodný ani jeden díl. O to více však zdědil z jeho esence a charakteru, díky nimž byl model XRV750 Africa Twin tak skvělý.

Přístup „vydejte se kamkoli“ začíná u motoru, který musí podávat stejně dobré výkony v terénu i při dlouhých silničních přesunech – a samozřejmě také při všech ostatních způsobech použití. Řadový dvouválcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 1 000 cm3 a jeho konstrukce do velké míry čerpá ze zkušeností značky Honda získaných v motoristickém sportu, především pak ze závodních strojů CRF250R/450R. Jako příklad lze uvést například stejnou konstrukci čtyřventilové hlavy Unicam, jež přispívá ke kompaktním celkovým rozměrům agregátu. Lehký litý vačkový hřídel, který je vyroben ze stejného materiálu jako u CBR1000RR Fireblade, ovládá ventilový rozvod a o zážeh směsi paliva a vzduchu se v každé spalovací komoře starají dvě zapalovací svíčky.

Vysoký výkon a točivý moment s lineárním průběhem jsou zárukou okamžité odezvy za každých otáček – a to za doprovodu uspokojivého charakteristického hlubokého zvuku, který s otáčkami postupně narůstá. 270° fázování klikových hřídelí dodává motoru osobitý charakter a zároveň poskytuje jezdci vynikající kontrolu nad trakcí zadního kola. Eliminaci vibrací zajišťuje dvouosý primární vyvažovací hřídel.

Nízký motor přispívá k vynikající světlé výšce modelu CRF1000L Africa Twin, která je u cestovního endura jedním z důležitých předpokladů. Důmyslné uspořádání dalších součástí kolem motoru vytváří pozitivní dynamický i estetický efekt. Vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky a čerpadla vody i oleje pohání společný vyvažovací hřídel. Ke zmenšení rozměrů motoru přispívá i konstrukce spodní části klikové skříně, ve které se hromadí olej a kde se zároveň nachází tlakové čerpadlo.

Lehká šestistupňová manuální převodovka využívá stejný systém řazení jako modely CRF250R/450R  poskytující snazší změny rychlostních stupňů.

U podvozku modelu CRF1000L Africa Twin byl důraz kladen na tři hlavní atributy, jež byly pro původní XRV750 charakteristické: vlastnosti v terénu, komfort cestovního stroje a každodenní agilita, díky které by byl stroj vhodný i pro každodenní jízdy nebo cesty do zaměstnání.

Ocelový dvojitý kolébkový rám zajišťuje skvělou rovnováhu mezi stabilitou při vysokých rychlostech – a to i při plně naloženém stroji – a prvotřídními terénními schopnostmi, agilitou a ryzí silou. Centralizace hmoty – umístění prvků, jako je například baterie, u zadní strany hlavy válců – přispívá ke snížení těžiště stroje.

Inverzní vidlice Showa s dlouhým zdvihem je plně nastavitelná a je opatřena dvěma radiálně umístěnými čtyřpístkovými brzdovými třmeny Nissin a 310mm „vlnovitými“ plovoucími kotouči. Zadní tlumič Showa disponuje hydraulickou regulací předpětí. Podobně jako CRF450R Rally, také model CRF1000L Africa Twin využívá 21/18palcové přední/zadní kolo s drátěným výpletem. Ráfky jsou obuty do pneumatik o rozměrech 90/90-21 a 150/70-18.

V souladu s motivem „neomezené dobrodružství“ je model Africa Twin opatřen minimem kapotáže a vyznačuje se robustním, avšak současně lehkým provedením, jež jezdci poskytuje ochranu před povětrnostními vlivy, ale zároveň zachovává štíhlé a agilní proporce stroje. Dva přední světlomety mají charakteristický tvar a výšku sedla lze nastavit v rozmezí 20 mm a to na 870mm nebo 850mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litru) ve spojení s úsporným motorem umožňuje dojezd přes 400 km.

Aby se elektronika stroje dokázala vypořádat s jakýmikoliv podmínkami na silnici i v terénu, nabízí systém kontroly trakce Honda (Selectable Torque Control - HSTC) tři úrovně kontroly. Jezdec navíc může vypnout systém ABS* pro zadní kolo.

Model CRF1000L Africa Twin bude k dispozici ve čtyřech barevných provedeních: CRF Rally, trikolóra, stříbrná a černá.

Dvouspojková převodovka (DCT)

Unikátní dvouspojková převodovka Honda (DCT) bude u modelu CRF1000L Africa Twin dostupná jako volitelná výbava. Převodovka se svými rozměry vejde do standardní klikové skříně, takže u verzí DCT nedochází k nárůstu šířky stroje. 

Převodovka nabízí standardní manuální režim, ve kterém může jezdec řadit tlačítky na levé rukojeti, a dva automatické režimy. D - tento režim nabízí nejlepší rovnováhu mezi spotřebou paliva a komfortem jízdy. S - tento režim byl revidován s důrazem na lepší sportovní výkony. Jezdec může v tomto režimu volit ze tří různých způsobů řazení: S1, S2S3.

Převodovka DCT u CRF1000L Africa Twin je samozřejmě připravena na provoz v náročném prostředí – funkce pro jízdu v terénu lze aktivovat spínačem G umístěným na pravé straně přístrojového panelu. Stiskem tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení trakce a ovladatelnosti stroje – což je důležité pro jízdu v terénu – snížením úrovně prokluzu spojky během řazení.   

Další novou funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu. 

*HSTC a ABS nejsou k dispozici v zakládní verzi, jsou standardním vybavením ve verzi ABS a DCT

Rozvor kol: 1,575 mm
Světlá výška: 250 mm
Výška sedla: 870/850 mm
Suchá hmotnost: STD – 208kg, ABS – 212kg, DCT – 222kg
Pohot. hmotnost: STD – 228kg, ABS – 232kg, DCT – 242kg
Motor: 4taktní, kapalinou chlazený, 8 ventilů, řadový dvouválec, 270° zapalování
Vrtání x zdvih: 92.0 mm x 75.1 mm
Objem motoru: 998 cm3
Maximální výkon: 93.9 hp (70 kW) @ 7,500 rpm
Max. točivý moment: 98 Nm @ 6,000 rpm
Rám: dvojitý ocelový
Převodovka: 6rychlostní/6rychlostní DCT s On- a Offroad modem
Kontrola trakce: HSTC 3stupňová + vypínání (jen ABS a DCT verze)
Spojka: Mokrá
Sekund. převod: Řetěz
Přední brzda: 2 x 310 mm, radiální 4pístky
Zadní brzda: 256 mm, 2pístek
ABS System: 2kanálové ABS s možností vyřazení ABS zadního kola
Přední pneu: 90/90-R21 
Zadní pneu: 150/70-R18 
Objem nádrže: 18.8 litrů

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 17 komentářů

Honza Karásek 27. července 2015, 13:44 | 0 0

oprava
Super, díky za upozornění, už by to neměl být problem

Dík h.

brum 27. července 2015, 12:21 | 0 0

článek
proč se tenhle článek nezobrazuje v archivu ani v sekci motorky? Skoro jsem ho znovu nenašel

R 26. července 2015, 17:07 | 1 1

Slepičí křídlo
Jen si tu z toho necrknete do kalhot. ..-)))

Trejsíč 25. července 2015, 7:36 | 0 1

Příjemné osvěžení
Za mne velká pochaval pro Hondu. Myslím, že AT se povedla a nemám obyvy o jízdní parametry. Důležitější než výkon je jeho průběh a hlavně průběh krouťáku. Také jsme zvědavý na DCT ale po zkušenostech jak s první generací, tak i se druhou (mimochodem ta se hoodně zlepšila), tak si myslím, že to bude fakt dobrý! Už se těším naživo... Jen houšť HONDO a větší kapky - třeba nové hanbaté CB1000R !?!

Joska 25. července 2015, 6:49 | 0 0

Chacha
Nemá to cenu nějaká AT, když je na trhu KTM.

Deluxa 24. července 2015, 22:41 | 0 1

cena?
Kedze je to papierovo konkurent 1050 a supertenerky tak realne bude cena niekde mezdi. Alebo o nieco viac ako mensia ktmka. Hondy nikdy neboli boh vie ako lacne. To vyladene dtc v offroad rezime tak to som zvedavy. Vraj to radi v terene dokonale ale kludne to mozu byt iba reklamne dristy. Tesim sa na prve testy....

xtezeto 24. července 2015, 19:15 | 0 0

Afra
Kola 21/18 hmm,řadovej dvouválec hmm,předsazená klika hmm.

bb33 24. července 2015, 18:30 | 1 0

angel eyes...
...93 koní do terenu uplne stačí a pokial s tym chceš na okruh tak maš zlu motorku... 99,5% ludí nikdy nevyužije plný vykon cestovného endura...pretože už z jeho nazvu vyplýva že to nieje superšport a ani to od AT vyžadovať nikto nebude !!! ...velmi ale velmi som ja osobne zvedavy na cenu...tá asi schladí viacerým vášne !!

VH 24. července 2015, 16:49 | 0 0

Jaj...
Tady někdo vychází z americké tiskovky a neumí převádět imperiální koně na metrické :-)

!GAS! 24. července 2015, 16:19 | 0 0

cernda
U nás v redakci se obecně ví, že jsem hroznej a co rok kupuju jinou motorku. KTM 990 ADV přežila o dva roky déle, což je v tomto ohledu nevídané.

Nevím, co mě to vždycky drapne... sakra. :-)

Ale pohled na novou AT mě drapnul fest.

Max 24. července 2015, 14:47 | 0 0

HONDA
Honda se rozhodně zatahala za koule

Africa Vypadá hodně nadějně

Cernda 24. července 2015, 14:20 | 1 0

Hmm
Hmm, pustit KTM 990 ADV by byla rozhodně chyba :)

kopecky petr 24. července 2015, 13:43 | 0 0

!!
Já už pomalu propadal v depku, že už nikdy žádná pořádná motorka nepřijde. Jak koukám, tak jsem se splet. To je dobře, kurva dobře!!!!!

Angel eyes 24. července 2015, 13:41 | 2 2

konečně
Boží boží věc. I váha velice slušná. Jen motor pod 100 koní, to je málo.

Stano 24. července 2015, 13:25 | 0 0

Afrika
Bez DCT rozhodně ANO !!!

zmulin 24. července 2015, 13:24 | 0 0

cena?
Podle mě to bude pecka.Teď eště jak bude vypadat v poměru výkon/cena

!GAS! 24. července 2015, 11:56 | 0 0

Hmmm
Že bych pustil KTM 990 ADV do světa? :-)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist