NOVINKA: Kawasaki ZX-10R

12. října 2015 v 16:02

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Kawasaki

Velikost textu: smaller normal bigger

Zvěsti o příchodu nového modelu oblíbené Kawasaki ZX-10R nelhaly. Při prvním pohledu na fotky to může vypadat, že tovární designéři se maličko flákali, ale ne – změny se dotkly téměř každého šroubku a elektronické výbavy ...

Britský rychlík Jonathan Rea pro „zelené“ urval už druhý titul světových šampionů v řadě a tohle nové náčiní si vzalo hodně z jeho aktuálního závoďáku. Upgradu se dostalo jak samotnému motoru, tak i podvozku, odpružení, kapotám nebo brzdám. Na vývoji se podílel i loňský mistr Tom Sykes a Kawasaki směle tvrdí, že touhle mašinou se blíž opravdovému závodnímu speciálu nemůžete dostat. Nová ZX-10R má na co navazovat – stávající model byl do příchodu letošní R1 tím nejlepším japonským náčiním v našlapané třídě superbiků. Suzuki také ohlásila příchod nové generace dnes už letité GSX-R1000, takže Kawasaki do toho hodně šlápnula.

 

Motor

Cíl by jasný – zachovat stratosférický výkon aktuálního modelu, ale posílit i nižní a střední otáčky, které jsou důležité pro silniční ježdění a závodníkům pomáhají ukousnout poslední setiny sekundy na závodní trati. Zcela nová je hlava válců a kliková hřídel, která přišla o 20% své váhy a tím pádem by se měla motorka roztáčet mnohem rychleji. Kromě toček má nižší váha kliky samozřejmě pozitivní vliv i na zmenšení gyroskopického efektu vytvořeného otáčkami. Další plus k lepší ovladatelnosti. Do motoru se díky větším sacím hrdlům dostane více palivové směsi, ventily jsou nyní vyrobeny z titanu. Písty jsou lehčí a kratší, o dva litry se zvětšil i airbox. To všechno má přispívat k lepšímu průběhu výkonu a špičce na hodnotě 207 koní, když budeme počítat i s využitím náporového sání. Změnami prošel i výfuk – nyní má titanovou koncovku, čímž se uspořila další hmotnost.

Podvozek

Úplně nové vidlice Showa byly vyvinuty ve spolupráci s týmem WSBK a na první pohled si všimnete oddělených nádobek s dusíkem. Trubky o průměru 43 mm nabízejí lepší cestovní komfort a podporu na závodní trati. Každá z nich má nezávislé nastavení komprese a odskoku, nádobky s plynem pomáhají s oddělením namáhání vidlice a udržují tlak v nich více konstantní. Zadní kyvná vidlice je o celých 15,8 mm delší, což bude zlepšovat stabilitu a přilnavost zadní pneumatiky. Hlava řízení je o 7,5 mm blíže k řidiči, a to pomůže s lepším zatížením předního kola.

Brzdy

Nová Ninja dostala to nejlepší, co se dá sehnat – radiální hliníkové třmeny Brembo M50, které se budou zakusovat do 330mm kotoučů. Samozřejmostí je použití opletených hadic kvůli konstantnějšímu brzdnému účinku. Nechybí ani inteligentní ABS (KIBS).

 

Kapotáž

Vyšší větrný štítek byla první věc, se kterou závodní tým vývojovým technikům asistoval. Nový tvar by měl pomáhat k lepší ochraně před větrem, což závodníkům pomáhá při vysokých rychlostech. Na silnici pak budou delší přejezdy více pohodlné a vylepšená aerodynamika má i další pozitivní následek – menší spotřebu paliva. Přední světlo má jiný tvar a blatník dokáže převézt k chladiči větší porci vzduchu, čímž pomůže při chlazení.

Elektronika

Kawasaki se rozhodla použít systém od Bosche a jeho inerciální měřící jednotky, která je založena na informacích posbíraných pěticí gyroskopů. Ty jsou schopné vyhodnotit aktuální hodnoty akcelerace, brzdění, náklonu, bočního přetížení a sklonu. Tím ale přehlídka elektroniky nekončí. Desítka Ninja má chytrou kontrolu trakce (S-KTRC), inteligentní ABS (KIBS), nový režim launch control pro dokonalý start (KLCM), asistent rychloražení (KQS) a nastavitelnou motorovou brzdu (KEBC). Jako bonus pak disponuje i přepínatelnými palivovými mapamielektronickým tlumičem řízení.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 8 komentářů

brum 9. října 2015, 18:52 | 0 0

.
hmotnost šla o 5kg nahoru, nevadí

R 9. října 2015, 17:20 | 0 0

to Marek
No jo a pak se to prodává jako nebourana uloženka z garáže co nema nic najeto od prvního majitele...-(

Marek CBR 9. října 2015, 15:26 | 0 0

To je zas debata
Motorky jsou to na okruhy a ne na polykání kilomatrů. A 10.000 na okruhu než najedete......

R 9. října 2015, 15:23 | 0 0

jojo
Tak jak se vším...trvanlivost tak aby se vešla do záruky a pak kdo ví...ty přední vidle bych opravovat nechtěl...tim dusikem raději budu tlačit pivo

Sj 9. října 2015, 15:00 | 0 0

moron
tesat do kamene
Bmw = 10 000 km a klika jak loupák!
Pár jsem jich viděl

moron 9. října 2015, 14:09 | 1 0

moron
Předchozí generace je 4 roky stará, za tu dobu se to u konkurence zas našponovalo a je potřeba dražších a složitějších výrobních postupů. Kawasaki navíc udělala velkej kus práce v závodním prostředí a to všechno teď zužitkovala.

Nejde o to uříznout 20% hmotnosti z kliky, ale zajistit technologický postupy, materiály...všechno je to dneska na vysoký úrovni, ale zároveň to nemůže být ruční výroba, to by nikdo nezaplatil. Pak má motorka šanci přežít i běžný používání, to je ten rozdíl proti závoďáku.

Tahle nákladnost se pak musí ale projevit i na ceně...buď "zastaralou" a konvenční Hondu, Suzuki, která bude fungovat pravděpodobně na věky a pořád stejně. Nebo vyšponovaný BMW, Aprilii a holt čekat kdy se co...a kde...a jednou to prostě přijde.

Nová desítka je fakt něco a hlavně mě zaráží jakou prošla proměnou za těch pár let, od prvního modelu až sem...nebe a dudy.

Deluxa 9. října 2015, 12:12 | 0 0

...
"Zcela nová je hlava válců a kliková hřídel, která přišla o 20% své váhy" nejde mi do hlavy ze po tolkych generaciach a moznostiach ide vylepsit hlavu a zmensit jej hmotnost o 20%? Co potom robili inzinieri pred rokom? Sabotovali motor aby mohli buduci rok zaziarit? Podla mna reklamne kecy nic viac

Paleček 9. října 2015, 12:07 | 0 0

Kawasaki
Stejně si nemůžu pomoct a radši bych se viděl s Baworem


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist