Další z návratů legendárních značek je tu. Kdysi úspěšný výrobce závodních strojů Paton se vrací s klasikou S1 v silniční i závodní podobě, kterou navíc letos uvidíme na Manu

Historie italské značky Patoni se začala psát v roce 1958, kdy Giuseppe PattoniLino Tonti opustili firmu Mondial a založili svou vlastní. Ještě v témže roce připravili první závodní speciál kategorei 125 a samotný Mike Hailwood s ním skončil na sedmém místě v TT. O rok později Tonti odešel a Pattoni se pustil do dvouválcové dvěstěpadesátky.

Později začal Pattoni stoupat objemovými kubaturami výš a jeho 350 a pětistovky sbírali nejeden závodní úspěch jak na Manu, tak v Mistrovství světa GP.  Ke konci tisíciletí se sice věhlas značky začal vytrácet, ale na závodních okruzích se její motorky proháněly ještě v roce 2001, dva roky po smrti Giuseppeho. Pak její hlas utichl úplně.

V takovém stavu to ale nechtěl nechat syn zakladatele Roberto Pattoni. Ten vloni firmě opět vdechl život a nyní představuje její první novodobý motocykl, model S1. Ten bude vyrábět jak v ostré závodní verzi, tak v silniční s označením Strada. Závodní speciál se letos představí na Isle of Man TT, v kategorii Lightweight s ním bude závodit Brit Olie Linsdell (loňský vítěz Classic TT 500 ccm).

Základem pro S1 se stal dvouválec Kawasaki ER6. Podle technických hodnot to vypadá, že se u Patoni žádných zásadních úprav nedočká, hodnoty zůstávají na 72 koních (8500 ot./min.) a 64 Nm (7000 ot./min.). Tím spolupráce s Kawasaki končí. Rám si dělají u Patoni sami, jde o svařenec z ocelových trubek. Podvozek sice klasický, ale to nejlepší, co v této kategorii Öhlins dodat. K tomu brzdy od Bremba, konkrétně dvojice 395mm disků vpředu a 220mm disk vzadu. Fascinující je údaj o hmotnosti, S1 Strada váží pouhých 158 kg (pohotovostní hmotnost), což je téměř o 50 kg méně, než sériová ER6.

Projekt je to rozhodně zajímavý, otázkou je, co s ním udělá cena. Patoni (web) si cení S1 na 21 tisíc eur (cca 550 tisíc korun), což není zrovna málo. V podobné ceně se prodává třeba Norton Commando 961 s vlastním motorem a modernějším podvozkem. Italové mají v plánu vyrábět 50 až 100 kusů ročně. Držíme jim palce.

Foto: Paton

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno