Jestli podle nás udělali u Harley-Davidsonu něco špatně, pak to, že stáhli z výroby XR1200X. Jasně, jediný naked v nabídce firmy měl svoje mouchy, ale nebylo by zas tak složité je vychytat a udělat ze Sportstera zajímavou moderní motorku. Třeba tak, jako to udělali španělští BOTT Power…

 

U BOTT se už delší dobu pracuje na dvou projektech současně. A ani jeden z nich není zrovna malý. Závodní M212 už lítá ve španělském mistráku a má namířeno do Moto2. Bude to ještě hodně dřiny, ale není vyloučeno, že se to nakonec podaří.

To projekt XR-1 je téměř hotov, přesněji řečeno, koukáte se právě na první prototyp. Motorka nejspíš nebude prodávána jako celek, ale podle vedení firmy se intenzivně pracuje na kitech na Buell XB. Na jeho základu totiž tento stroj stojí. I když řekněme si na rovinu, z XB tu zbyl pouze motor a kyvná vidlice s řemenicí. A vzhledem k udávanému výkonu 100 koní se tu bavíme o XB12.

 

 

Eric Buell nebyl hlupák

Přijde vám sto kobyl málo? A co když vám řekneme, že celá motorka včetně náplní váží 169 kilogramů! To už je lepší, řekl bych. Konkrétně se tu bavíme o rozdílu nějakých 30 kilogramů oproti Buellu XB12, anebo dokonce 90 kilogramů oproti XR1200. Zásadní, nemyslíte? Jak toho ve Španělsku dosáhli?

Základem je naprosto minimalistický rám, jediná páteřová trubka, která navíc sahá pouze od hlavy řízení k převodovce. Motor tak funguje jako samonosný prvek. „Originální rám XB je dobrý, ale my jsme chtěli užší motorku a také klasickou nádrž,“ říká k tomu šéf projektu David Sanchez.

 

Přestavba BOTT XR-1

Odlehčování šlo samozřejmě dál, takže tu máme minimum kapotáží, přičemž zadní partie a tabulka na místě přední masky jsou z karbonu. Hodně práce (nejen) s odlehčováním pak za BOTT udělal Eric Buell, jehož práce si Španělé očividně váží. Konkrétně mluvíme o lehkých kolech, která pochází z posledního Buellu pod křídly H-D, tedy 1125R. Převzata byla i po obvodu uchycená brzda o průměru kotouče 375 mm, a to včetně šestipístkového brzdiče. Další zásadní snížení hmotnosti (pouze jeden kotouč), a to dokonce u neodpružené hmoty. Páčky pak dodala švédská ISR, brzdová má navíc radiální pumpu.

 

Dárcovství ze zámořské specialitky ovšem nekončí, z Buellu 1125R tu máme také podvozek. Tedy přesněji přední vidlici, zadek je Öhlins, závodní tlumič pro tento model Bullíka. Budeme-li považovat BOTT s jejich XR-1 za špičkový stroj, což za nás rozhodně je, pak nutno uznat, že Eric Buell to prostě umí, ať už si o jeho posledních výtvorech myslíme cokoliv.

 

Přestavba BOTT XR-1

 

Stavebnice toho nejlepšího

Když se chcete se svou stavbou pustit do první ligy, pak máte dvě možnosti. Buď si poctivě vyrobíte každý jednotlivý díl do posledního šroubku, nebo pochopíte, že to není nutné a sem tam se porozhlédnete po špičkových komponentech výrobců z celého světa. A přesně tak to udělal Sanchez se svým týmem. Páčky ISR jsme už zmiňovali, řídítka vyrobili v Kalifornii u Easton, krásný analogovo-digitální budík v Německu u Motogadget a pod motor se vešla koncovka výfuku holandské výroby, značka Torque Hammer (váží pouhých 6 kilogramů).

Jenže ono smontovat do kupy pár aftermarketových dílů zase není hotové vítězství, chce to dát motorce kus sebe, a to u BOTT rozhodně udělali. Podívejte se na detaily, jako je přepákování stupaček nebo spousta karbonových krytů. Tady si na odlehčování pouze nehráli, tady ho vážně provedli! Řekněme si to ještě jednou, pohotovostní hmotnost 169 kilogramů, a to tu máme vzduchem chlazené véčko o objemu 1203 cm3 s původem v Harley-Davidson Sportster. A váží méně než šestka Hornet!

 

Přestavba BOTT XR-1Přestavba BOTT XR-1

 

Když malí ukazují cestu velkým

Dobrá, nebudeme si nalhávat, že bychom takovouhle motorku očekávali z produkce Harley-Davidson. Je to kusovka, jsou tu netradiční technická řešení (koukněte na olejový chladič schovaný pod masku), spousta luxusních dílů a spousta práce na CNC. Ale stačilo by chytit tento styl, flattracky, streetrackery a scramblery jsou poslední dobou stále populárnější.

 

Přestavba BOTT XR-1


text: Jan Somerauer, foto: Bott Power

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno