Rally Dakar 2016 se pojede na více jak devíti tisícovkách kilometrů v Argentině a Bolivii. Tady je jí letošní program

Mezi kontrastem rozdílných teplot, povrchu tratě, či výškových rozdílů, budou účastníci letošního Dakaru čelit opravdové výzvě  a skutečné zkoušce jejich vůle, síly a dovednosti. Trasa letošního Dakaru bude postupně náročnější a zejména ve druhé polovině si ti, kteří budou ještě v závodě, sáhnout na absolutní dno svých sil. Pořadatelé pro startující jezdce připravili celkem 9003 kilometrů, ze kterých bude 4690 kilometrů speciálních rychlostních zkoušek.
 
Program Rally Dakar 2016
02. 01. 2016 Start v Buenos Aires – Rosario / Prolog /
1. etapa 03. 01. 2016 Rosario – Villa Carlos Paz (celkem 632 km / rychlostní zkouška 227)
2. etapa 04. 01. 2016 Villa Carlos Paz – Termas de Río Hondo (786 / 450)
3. etapa 05. 01. 2016 Termas de Río Hondo – Jujuy (663 / 314)
4. etapa 06. 01. 2016 Jujuy – Jujuy (629 / 429)
5. etapa 07. 01. 2016 Jujuy – Uyuni (642 / 327)
6. etapa 08. 01. 2016 Uyuni – Uyuni (723 / 542)
7. etapa 09. 01. 2016 Uyuni – Salta (793 / 353)
10. 01. 2016 den odpočinku
8. etapa 11. 01. 2016 Salta – Belén (766 / 393)
9. etapa 12. 01. 2016 Belén – Belén (436 / 285)
10. etapa 13. 01. 2016 Belén – La Rioja (561 / 278)
11. etapa 14. 01. 2016 La Rioja – San Juan (712 / 431)
12. etapa 15. 01. 2016 San Juan – Villa Carlos Paz (931 / 481)
13. etapa 16. 01. 2016 Villa Carlos Paz – Rosario (699 / 180)
 
 
 
Sobota 2. ledna 2016 – start a prolog
Buenos Aires – Rosario (patnáctiminutový warm up)
První měřený úsek má vzdálenost, která je dostatečně dlouhá, aby rozdělila soutěžící pro start do první etapy, nicméně ve skutečnosti není tak dlouhá, aby vypověděla hned první den o možnostech jednotlivých jezdců. Tato první mini RZ s cílem u bivaku v Rosarium by neměla způsobit žádnou škodu… pokud soutěžící ovšem nebudou mít opravdu smůlu nebo k prologu přistoupí nezodpovědné
 
Neděle 3. ledna 2016 – 1. etapa
Rosario – Villa Carlos Paz (632 km celková délka; 227 km rychlostní zkouška)
Argentina je zemí hor, ve všech formách. Ačkoli první etapa ještě není ve velkých výškách, vrcholky jsou již opravdu dobře viditelné. Kola strojů budou následovat šlachovité a vlnící se stezky, s výjimkou první, rychlejší části tohoto rychlostního testu. Z důvodu bezpečnosti je motocyklová a čtyřkolkářská etapa částečně oddělená od automobilů.
 
Pondělí 4. ledna 2016 – 2. etapa
Villa Carlos Paz – Termas de Río Hondo (786 km celková délka; 450 km rychlostní zkouška)
Statistiky hovoří samy za sebe – délka bezmála 800 kilometrů udělá den velmi dlouhým. Etapa přinese významný vzdálenostní přesun jak ve své rychlostní, tak i spojovací části. Přestože terén nepředstavuje žádné skutečné potíže, mohou relativně rychle cesty využít ti, kteří milují kopce a přejezdy řek, a kteří u toho dokáží po celou vzdálenost držet vysoké rychlostní tempo.
 
Úterý 5. ledna 2016 – 3. etapa
Termas de Río Hondo – Jujuy (663 km celková délka; 314 km rychlostní zkouška)
Etapa bude přísnější pro závod s časem denního světla, stejně tak jako budou náročné horské cesty představovat složitost v rychlostní měřené části. Své dovednosti zde budou moci předvést specialisté na drift a silnici, nicméně i oni musí zůstat neustále soustředěni. Ti, kteří budou honit vedoucí jezdce, musí na této trase, která byla navržena pro oportunisty, zůstat v nejvyšší pohotovosti. Etapa by také mohla být narušena deštěm, a poté ani ti nejsilnější soutěžící nemusí na těžkém terénu dobře pracovat.
 
Středa 6. ledna 2016 – 4. etapa
Jujuy – Jujuy (629 km celková délka; 429 km rychlostní zkouška)
Na účastníky rally čeká první skutečná zkouška. Rychlostní zkouška se koná v průměrné nadmořské výšce 3500 metrů. V rychlém tempu se budou střídat písečné a skalnaté úseky, plné táhlých i ostrých zatáček. Tato vyčerpávající cesta bude na pořadu v době, kdy už každý ze startujících má v sedle 2500 kilometrů. Především se však jedná o první část úvodní maratónské etapy, která bude mít uzavřený a oddělený bivak pro automobily i motocykly.
 
Čtvrtek 7. ledna 2016 – 5. etapa
Jujuy – Uyuni (642 km celková délka; 327 km rychlostní zkouška)
Velká obezřetnost je nutná pro tento druh maratónské etapy. Kromě práce s technikou, zejména pneumatikami, musí všichni jezdci věnovat pozornost na reakci vlastních těl. Vjezd do Bolívie je totiž poznamenán náhlým zvýšením nadmořské výšky, která vyroste až do 4600 metrů nad mořem, což bude historicky nejvyšší bod v rychlostní zkoušce Rally Dakar. Během rychlostní zkoušky musí dávat každý startující nejen pozornost na svou rychlost, ale tentokrát i na náročnou navigaci, která by mohla znamenat důležitý faktor v druhé části maratónské etapy číslo jedna.
 
Pátek 8. ledna 2016 – 6. etapa
Uyuni – Uyuni (723 km celková délka; 542 km rychlostní zkouška)
Nejdelší měřený úsek dakarského speciálu se pojede 6. den. Nebude to ovšem jediná obtížnost tohoto dne, ve kterém se bude jezdit v nadmořské výšce od 3500 do 4200 metrů. Tempo a cesta se bude neustále měnit, pojede se střídavě v písku a kamení, což může být znepokojující, zvláště když zaprší. Záblesky největší solné pláně na světě Salar d’Uyuni jsou ovšem jedním z vizuálních požitků této etapy.
 
Sobota 9. ledna 2016 – 7. etapa
Uyuni – Salta (793 km celková délka; 353 km rychlostní zkouška)
Konec prvního týdne je vždy rozhodujícím bodem na cestě ke konečnému výsledku. V letošním roce se opravdu projeví, kdo při své přípravě tvrdě pracoval, a kdo dodržoval doporučení organizátorů na kvalitní přípravu. Nicméně každý se ještě potřebuje dostat na konec tohoto vyčerpávajícího dne, a to bez zmáčených nohou z důsledku mnoha přejezdů řek. Je pravděpodobné, že do města Salta se dostaví polovina soutěžících až po setmění, navíc dost možná ještě před příjezdem svých asistenčních týmů, na které čeká velmi dlouhá cesta.
 
Neděle 10. ledna 2016 – volný den
Salta
Město Salta hostilo bivak během dne volna již v roce 2013 a 2014. Tato přestávka ovšem neumožní mnoha soutěžícím lenošit v centru tohoto města, jež se vyznačuje bohatým architektonickým dědictvím z koloniální éry. Všichni budou mít co dělat: kompletní servis strojů, či využít volno k extra spánku a zaměřit se na ještě tvrdší cíle druhého týdne.
 
Pondělí 11. ledna 2016 – 8. etapa
Salta – Belén (766 km celková délka; 393 km rychlostní zkouška)
Změna terénu, která doprovodí vstup do druhé části rally, by se měla rovněž označit změnou v programech jezdců, kteří budou čelit prvním dunám Rally Dakar 2016. Odborníci na přejezd dunových polí budou mít příležitost prokázat své schopnosti a dokonce získat výhodu. Musí ale dát pozor na případné navigační obtíže, které by mohly zkomplikovat jejich existenci. Mnoho minut by mohlo být ztraceno díky v písku zapadnutým strojům soupeřů.
 
Úterý 12. ledna 2016 – 9. etapa
Belén – Belén (436 km celková délka; 285 km rychlostní zkouška)
Tato etapa bude pro motorky a čtyřkolky opět speciální, ve které budou jezdci končit první část druhé maratonské etapy v izolovaném bivaku. Předtím budou svádět celý den souboje se soupeři ze všech kategorií. Čeká na ně bujará vegetace, rozptýlené duny a tvrdší terény, stejně jako tvrdá vyschlá říční koryta. Fyzicky se tento den může ukázat velkou výzvou, protože rtuť teploměru bude neustále stoupat. Nejlepší jezdci budou ti, kteří jsou schopni činit správná navigační rozhodnutí, což bude velká výzva této zvláštní rychlostní zkoušky.
 
Středa 13. ledna 2016 – 10. etapa
Belén – La Rioja (561 km celková délka; 278 km rychlostní zkouška)
Duny pouště Fiambala se staly v minulosti jedním z rozhodujících faktorů etap Dakaru. V letošním roce se bude jednat o nejkritičtější část celého závodu. Soutěžící a jejich stroje budou muset prokázat své schopnosti při extrémní vytrvalosti. Kromě toho v dnešní etapě bude historicky nejdelší dunový úsek Dakaru. Většinu dnešní etapy prožijí jezdci v poušti Fiambala. Stručně řečeno, jedná se o otevřené dveře pro pouštní specialisty.
 
Čtvrtek 14. ledna 2016 – 11. etapa
La Rioja – San Juan (712 km celková délka; 431 km rychlostní zkouška)
Úroveň obtížnosti zůstává stejná, ale povrch bude podporovat více flexibilní jezdce. Etapa bude obsahovat písek ve všech svých formách, zejména Fesh-Fesh, tedy těžký druh písku, který vyžaduje zručnost a trpělivost. Výhodou bude také rychlost na rovnějších úsecích, kde se pojede na štěrku a oblázcích. Příležitosti k radikálním změnám v pořadí se ztenčují, ale stále je ještě čas, aby se dalo zatřást pořadím, protože terén bude příznivý pro vytváření závažných problémů.
 
Pátek 15. ledna 2016 – 12. etapa
San Juan – Villa Carlos Paz (931 km celková délka; 481 km rychlostní zkouška)
K dispozici je více než 900 kilometrů, včetně více než poloviny ve speciální měřené části. Pojede se ve středně hornatém terénu, ve kterém je místo pro početnou vegetaci. To znamená, že každý bude muset ukázat svou obratnost. Fanoušci volného ježdění budou v pohodě, ale budou muset dávat pozor na hrubé chyby, protože v této fázi rally by každá chyba přišla velmi draho.
 
Sobota 16. ledna 2016 – 13. etapa
Villa Carlos Paz – Rosario (699 km celková délka; 180 km rychlostní zkouška)
Jezdci aspirující na vítězství budou jistě ti, kteří posledních 180 měřených kilometrů budou považovat za nejobtížnější. Etapa je navržena do klikatých, zvlněných stezek, které přinášejí rychlejší písečné a kamenité úseky, což povede k významnému zvýšení stresu. Pro většinu ostatních to bude 699 kilometrů, které je budou dělit od cílové rampy v Rosario.

Foto: ktm

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno