Před dvěma lety nám Yamaha dala velkou Super Ténéré – motorku, která byla a stále je spíš velkým cestovním endurem, než opravdovým dobrodruhem. Teď přichází World Crosser – lepší, robustnější, promakanější a víc off-roadová verze populární velké Tenerky.

Máme před sebou máme další evoluci XTčka v podobě World Crosseru. Původně to byl pouze koncept, který se ukázal na výstavě v Paříži. Už tam se nám líbil, ale zůstali jsme nohama na zemi. Nikdy jsme moc nevěřili tomu, že bude skutečně existovat. A teď stojí před redakcí a já se už nemůžu dočkat, až ji dám pořádně napít!

Co se změnilo

Tou hlavní vizuální změnou jsou hliníkové ráfky s drátěným výpletem, které jsou obuty do špalkových pneumatik – to ťukne do oka jako první a ty mají hlavní vliv na to, jak se World Crosser řídí. Potom si určitě všimneme řady karbonových dílů, které z Ténéré udělaly o hodně fešnější stroj. Některé detaily jsou nejen pěkné, ale i chytře vymyšlené.

Oceňujeme karbonový kryt rámu, který by se v těžším terénu lehce proškrábal a kterému by daly zabrat hlavně jezdcovi boty. Stejně chytré jsou kryty 43mm tlustých trubek vidlic, které jsou taky docela na ráně, hlavně kvůli odlétávajícím kamínkům. Zadní kardan chrání díl z anodizovaného hliníku, takže hřídel a náboj kola bude v bezpečí i v kamenitém terénu.

Jak jezdí?

Už při prvním usednutí za řídítka mám jiný pocit, než jsem měl předloni na Super Ténéré, na které jsem najezdil přes tři tisíce kilometrů. Posez i geometrie řidiče je stejná, ale když chytnu do rukou ty parádně široká řídítka, trochu mě zaskočí lehkost řízení. Je to znatelné už na místě a při pomalejší jízdě má World Crosser hodně živé řízení, možná až trochu moc. Projevuje se to tak, že motorka jako by padá do zatáček a rychle reaguje i na sebemenší impuls od pilota. První kilometry s tím trochu bojuju, protože tohle je naprosto jinej svět, než na kterej jsem byl u Super Ténéré zvyklej. Citlivost řízení se s vyšší cestovní rychostí snižuje a od nějakých 80 km/h se Yamaha chová předvídatelně a jistě.

Schválně jsem ji protáhnul v různých podmínkách a najel spoustu kilometrů, abych ji pořádně poznal. Když sjedete ze silnice třeba na louku nebo pole, lehké řízení, které mě osobně na silnici trochu štvalo, jako by zmizelo a do Ténérky vjedou všichni čerti. Špalkové gumy se zakousnou do země, kontrola trakce výstražně zabliká a motorka vyrazí dopředu se stejnou razancí jako na asfaltu.

Nedalo mi to a s XT jsem vyrazil i na opravdovou motokrosovou trať, protože mě zajímalo, jak si podvozek poradí se skoky. No, na tak těžkou motorku je to docela v pohodě a Tenerka si poradí i s občasným poskočením bez toho, aby šly tlumiče do dorazů.

Už standardní Super Ténéré je schopna projet lehkým terénem, World Crosser tuhle schopnost hodně rozšiřuje a to by mohlo na potencionální zákazníky zabrat.

Kompletní test najdete v Motohouse 6/2012.

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno