Není tomu ani rok, co BMW představilo upgradovanou verzi superbiku S 1000 RR a už do nás hrne další pecku – nové HP4. Nejdřív jsem nevěděl, co si o něm myslet, ale po pěti dvacetiminutových rozjížďkách mám jasno. Tohle je nejlíp vyladěný sériový superbike současnosti. Vykliďte trať!

Než vám osvětlím tenhle vcelku radikální úvod, tak se vám taky k něčemu přiznám. Nemám moc rád tyhle „vylepšené“ verze už tak velmi dobrých sériovek, a to z jednoho prostého důvodu – chci si myslet, že když výrobce představí novou motorku, tak je tak dobrá, jak jen může být. Nelíbí se mi, když si to nejlepší nechávají „na potom“, aby následně mohli vytáhnout další peníze z natěšených zákazníků, kteří to samozřejmě budou chtít.

Pěkně zblízka

HP4 je ale jiný. Není to jenom vyleštěná verze sériovky, tohle je plnohodnotná a unikátní motorka. Ať už si o designu RR myslíte, co chcete, tak v téhle modré barvě s kovanýma kolama je prostě okouzlující. Už z dálky víte, že před váma stojí něco působivýho. Když pak přijdete blíž, budete se muset dvakrát přesvědčit, jestli vás neklamou oči a není to nějaká nekřesťansky drahá italská exotika, která mnohem líp vypadá, než jezdí.

Tímhle se HP4 liší od sériovky: má lehká kovaná kola, radiální třmeny Brembo, 200mm širokou zadní gumu, jemně nastavitelnou kontrolu trakce a titanový systém od Akrapoviče. Tím se váha natankované motorky dostala těsně pod 200 kg, což z ní dělá nejlehčí čtyřválcový superbike součastnosti.

Tím ale nášup radosti nekončí. Pod sukní je chytřejší elektronika, kde se teď schovává launch control (asistent pro rychlý start), přeprogramované závodní ABS, lehčí baterie, víc točivého momentu ve středních otáčkách a hlavně – něco, čemu v Německu říkají Dynamic Damping Control. Vezmeme to radši velmi zjednodušeně, abyste nám u těch počítačů nudou neusnuli 🙂

DDC

Jedná se o elektronický podvozek, což na první pohled nemusí znít jinak převratně. Má ho i 1198S Panigale Přátelé, tohle ale revoluční je – chytrá elektronika je totiž schopná přizpůsobovat tuhost podvozku v řádech milisekund podle aktuálních podmínek. Systém reaguje na změnu povrchu asfaltu, rychlost motorky, pomocí gyroskopů na náklon stroje a polohu plynu. Pořád si můžete ladit tlumiče pomocí šroubováku a klíče, ale DDC umožňuje jemné naladění komprese a odskoku stiskem několika tlačítek na přístrojovce. Zjednodušeně řečeno – systém dává pozor a neustále mění pomocí elektromagnetických ventilů průtok oleje v tlumičích a tím řídí jejich tuhost.

Jde to dokonce až tak daleko, že na brzdách elektronika přitvrdí předek (aby se motorka nepotápěla) a změnčí zadek. Na výjezdu naopak přitvrdí zadek, aby měla motorka lepší trakci. A tohle všechno se děje v naprosto neměřitelných časech! Jestli už teď nevěřícně kroutíte hlavou, tak se držte, protože s elektronickýma hračičkama ještě zdaleka nekončíme…

Tohle všechno patří do základní výbavy HP4, stejně jako datalogger od 2D, který umí analyzovat až 25 různých kanálů (senzorů). K motorce dostanete software, kterým se pak ve stažených datech z vaších jízdy můžete šťourat. Pro techno-freaky jako jsem já, je tohle důvod prosedět noci u nesmyslně vypadajících křivek a tupě zírat na to, co všechno ty dnešní mašiny umí.

K motorce si ale můžete koupit i něco, čemu se říká kalibrační kit. Pomocí něho můžete vlézt do elektroniky a jemně si naladit všechno, na co si vzpomenete. Takže, do psychopatických detailů se dá ladit kontrola trakce, launch control, motorová brzda (asistent, který hlídá brzdění motorem), antihoppingovou spojku a dokonce i takové speciality jako je časování zapalování při použití vysokooktanového benzinu.

Jako kopanec!

Okamžitě mi sem přiveďte tu okouzlující Manuelu v modrobílým oblečku, protože když čekám na zhasnutí červených světel, cítím se jako Marco Melandri před startem superbikového závodu. Chybí tady jenom hostesky s deštníkama. Tahle motorka je děsivě rychlá, na to jsem přišel hned na první delší rovince, kdy jsem se odvážil naplno otevřít ten superkrátký plyn. HP4 dokonale balancuje na hraně šílenství a závodnické přesnosti.

Věřte tomu, že se blíž k opravdovému pocitu ze závodní motorky s jiným strojem nedostanete. Tohle BMW není absolutní revolucí v chápání rychlosti, ale servíruje svoje výkony v tak charizmatickém balíčku, že budete mít sakra těžkou práci jim odolat…

 

Jak nové HP4 ve skutečnosti jezdí se dozvíte v Motohouse č. 11/2012.

Foto: BMW

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno