První jízda - 2013 Ducati Multistrada 1200S

26. září 2012 v 16:17

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Milagro

Velikost textu: smaller normal bigger

Nejlepší motorka do Ducati dostala pro rok 2013 přepracovaný motor, nově nastavenou kontrolu trakce a semi-aktivní odpružení typu Skyhook. Bude to rok úplně nové Multistrady, nebo se továrna zaměřila pouze na vyleštění detailů téměř dokonalé motorky? Čtěte dál a dozvíte se to. ...

Z fotek to asi není moc poznat, ale novinek je opravdu hodně. Mezi ty méně důležité patří nové LED lampy vpředu, které zvyšují svítivost a nevyžadují tolik napětí. Plexi je manuálně nastavitelné přímo za jízdy (výborná a chytře vymyšlená věc), motor má jemnější dodávku výkonu a víc točáku ve středních otáčkách.

Skyhook

Standardní Multistrada jezdí na konvenčních tlumičích, verze S, GT a Pikes Peak mají nové semi-aktivní tlumiče typu Skyhook. Průměr vidlic je 48 mm se zdvihem 170 mm a jsou od Sachse. Ducati opustila služby dražších Öhlinsů a motorka tak může mít i přes nový elektronický podvozek stejnou cenu. DSS (Ducati Skyhook Suspension) zpracovává data dodané čtveřicí akcelerometrů - dva z nich jsou umístěny na odpružené části podvozku (na spodních brýlích a zadní podsedadlovce), ty zbylé dva na neodpružené (trubka přední vidlice a zadní kyvka).

Elektronika je tak schopná zajistit co nejlepší a nejjemnější funkci podvozku. DSS používá  algoritmus, který počítá s pomyslným pevným bodem nad motorkou (skyhook - "hák v oblacích") a podle toho upravuje v reálném čase funkci podvozku (přenastavení z minimální tuhosti do maximální trvá pouhých 10 ms). Elektronika počítá i s daty z kontroly trakce a ABS, aby bylo zamezeno nechtěnému přenosu hmoty při zrychlování a brzdění.

Na silnici

Všechna ta elektronika je určitě vzrušující, ale daleko důležitější jsou pocity, jaký při řízení Multistrady máte. Továrna měla s novým modelem hodně práce, protože předchozí verze byla tak dobrá, že bylo hodně těžký ji něčím vylepšit a nezničit přitom tak vychytaný balíček všestranných schopností.

První šok přichází, když zkouším motorku "pohoupat" bez zapnutého klíčku. Skyhook je deaktivován a Multistrada vypadá, jakoby měla tlumiče natvrdo zakápnutý. Je to kvůli bezpečnosti - kdyby se systém za jízdy podělal, automaticky se nastaví na maximální tvrdost, abyste neztratili kontrolu nad motorkou. Stačí ale "otočit klíčkem v startéru" a okamžitě cítíte, jak podvozek změkne a poddá se váze mašiny.

Ducati nás nejdřív vyhnala do města plného zpomalovacích retardérů, kde aktivní tlumiče budou mít největší práci. Přepínám Multici do režimu Urban a schválně vymetám jeden kanál za druhým. Víte co? Ono to bezvadně funguje. Tlumiče si dokážou poradit se vším, co jim předhodíte. Na staré Multistradě jsem najezdil skoro tři tisíce kilometrů a takhle dobře se teda ve městě nechovala. V režimu Urban jakoby motorka přes hrboly plula, tohle se jim vážně povedlo!

Testastretta 11° DS

Aktivní podvozek pro mě ale není největším highlightem nový Multistrady - tím je totiž druhá generace motoru Testastretta 11°. Nová verze je o hodně jemnější a pryč je neochota fungovat v nízkých otáčkách. Starší model byl doslova nešťastný, pokud jste se nepohybovali nad čtyři tisíce, nové DS (Dual Spark - dvě svíčky na válec) je schopné rozumně fungovat i pod touhle hranicí. Odezva na plyn už není tak okamžitá, ale pro většinu situací je ostrá až dost. Nemyslete si, že Multistrada nějak vyměkla, to ani náhodou! Pořád je to šílenec, který je schopný zkracovat rovinky stylem, který si nic nezadá s opravdovým superbikem.

Celý článek si budete moci přečíst v Motohousu 11/2012, který vyjde v polovině října.

 

TIP: podívejte se na Multistradu v našem KATALOGU MOTOREK!

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 15 komentářů

Campa 26. září 2012, 23:36 | 2 0

Mám a nedám
Nazdar Carle, tak si si to užíval bez nás :)
Je tam moc vecí new, tá moja má už 20 000km za necelej rok a nedám ju za ništ, na okruh mám Sport 1000 Monoposto a čakám pokiaľ nám do predajne príde GT a zabehnem ju. Zvedavosť mám hlavne na nové pneu Angel čo vraj majú byť aj super na vode a teší ma, že v vo verzii GT ku kufrom balia aj kabele ktoré sa inak dokupujú. No maličkostí tam je o dosť viac, napríklad ak podržíš smerovku do ľava na 3s tak spustíš výstražné a pod. Ale kopa majiteľov ani nevie ako si zapnúť parkovačky keď nemajú klúč v zapalovaní :(, a darmo ich to učím pri odovzdávaní...
Bratku, ďakujeme za první dojem a tešíme sa v Ducati BA na článok.,

Jiří Jíra Mráz 26. září 2012, 16:20 | 0 0

Multi
...asi jsem našel multi mašinu na multisrandu v důchodu ;-)

Karel Táborský 26. září 2012, 7:55 | 1 0

MTS
@ Blek: samozřejmě, je to myšleno maličko jako nadsázka. I nová MTS má bezklíčkovej přístup ;-)

Blek 26. září 2012, 7:23 | 0 0

klíček
jen mě zarazila věta "Stačí ale otočit klíčkem v startéru.." model 2013 má klasický startér? Vždyť první verze má bezklíčkové zapalování ne?

Top Max 24. září 2012, 11:43 | 0 0

rok enduro?
Fíha, nový BMW GS, KTM Adventure a teď i Multistrada. Že by to byl rok velkých cestovních endur?

Osobně bych byl radši za nový šestistovky supersporty. Ninja dobrá, ale to je málo. YAMAHA, HONDA, SUZUKI - proberte se!

Joska 24. září 2012, 10:29 | 0 0

dik
Už by to něco chtělo. Na můj vkus u Ducati poslední dobou až moc moderny. Nějaký kladivo ve čtyřech trubkách, tak jako to bylo vždycky ,-)

Dalmatin 24. září 2012, 10:15 | 0 0

Ducati
BEST BIKE EVER!!!!!!!!

Karel Táborský 24. září 2012, 9:58 | 1 0

Party
@ Joska: seděl jsem dlouho do noci s šéfem PR a prokecnul jenom to, že teď v Kolíně bude představena jedna úplně nová motorka a další si prý nechají na Milano. Co to bude ale neřekl - a to jsem se dost snažil. Ani tucet San Miguelů nepomohlo... ;-)

Joska 24. září 2012, 9:50 | 0 0

Duc
A nebude představovat Ducati ještě nějakou stylovku? Carlos, neprokeclo se tam něco?

Bajk dz majk 24. září 2012, 8:57 | 0 0

ble
Odpornej kachní zobák, tohle že má bejt krásnej italskej dizajn? Můj sen je trochu někde jinde, ale přiznávám, že skyohook mě baví. V Mercedesu to funguje už snad dvacet let

Macek999 24. září 2012, 8:47 | 0 0

MTS
Znám tu motorku, mám ji rád. Dokonce souhlasím i s redakcí časopisu, že je to nejrychlejší motorka pro jízdu po běžný silnici. Ale nějak si nedokážu představit, v čem by mohla být ještě lepší - snad mi někdy osud dopřeje a budu se moct svízt. Možná to jednou i vyměnim, uvidíme

4kroužky 24. září 2012, 8:42 | 3 0

och ach
Koupit si motorku, za kterou stojí audina, to byl vždycky můj sen :-D

Frank 24. září 2012, 8:39 | 0 0

Hezká
Víc se mi líbí červená varianta a trochu souhlasím s Trejsíčem. Italská elektrika, to bylo dycinky špatně.

Trejsíč 24. září 2012, 8:29 | 0 0

Není to moc?
Skvělá motorka designem i výkonem, ale není tam už té elektroniky příliš? Přiznávám, že se mi líbí a že ji nemám(bohužel) ve své garáži. Nicméně mám trochu obavy ze spolehlivosti těch elektronických komponentů, kterých je tam požehnaně. Jinak samozřejmě palec nahoru...

Martin Válka 24. září 2012, 8:05 | 2 0

Bomba !!!!
Článek dobrý, fotky krásné! MULTISTRADA1200 je legenda, mám doma sice krátce, její "první generaci" ale jsem z ní natolik překvapený, že neznám jediný stroj, za který bych měnil. Zvládá všechno s komfortem GT! ;-) A po DUCATI streetfighter se mi zdá, že je daleko jemnější, použitelnější a na režim urban zvládá všechno už od dvou a půl tisíc! Takže pod 4tis. ot./min. se s ní určitě bez problémů domluvíte! O nějakým "zjemňování" nemůže být řeč! SF bylo kladivo, tohl eje balzám na duši a ta nová bude asi ještě o kousek dál.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist