Nová MT-07 je důkazem toho, že s Yamahou se něco děje. Dokonce i sami zástupci firmy přiznávají, že za posledních pět let tahle fabrika neudělala žádnou extra super pecku, věc zcela neslýchaná. To se ale vloni příchodem fantastického tříválcového funbiku MT-09 změnilo a nula sedmička by se měla na téhle vlně nadšení svézt.

Jedeme klidným tempem kolem pobřeží a mám skvělej pocit. Ba co víc, výbornej pocit. Ne kvůli tomu, že jsem se dneska slastně povozil, ale proto, že tahle motorka má na to, aby zachránila stále ještě pomalu skomírající motorový trh u nás. Vážně si to myslím, protože je jedním slovem skvělá!

Mít možnost koupit za 129 tisíc fungl novou velkou japonskou motorku je něco, co zasluhuje neutuchající potlesk. A nemyslete si, že je ošizená. Tohle je kvalitní strojovna, hezká, cool, a navíc moc chytře postavená. Všechno, co vidíte nebo na co si můžete sáhnout, je fajnový. Rám je pěknej, jsou tady stylový ráfky a lehce vypadající prdelka. Dokonce tady chybí i odpornej jekl, který někteří výrobci vydávají za kyvnou vidlici. Jasně, pokud budete hledat, najdete ne zrovna parádní gumy na stupačkách nebo levně vypadající přepínače s debilně umístěnými blinkry a klaksonem. Jinak asi ale nemůžu stěžovat a motorka vypadá svěže a neokoukaně. Má zkrátka šmrnc.

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE

 

Motor za jedna!

Nemá cenu to prodlužovat, téhle mašině vládne její motor. Řadový dvouválec s přesazenými ojničními čepy má stejnou koncepci jako na TDM, ale samozřejmě je mnohem modernější. Pocit z jízdy je jednoduše skvělý. Má líbezný zvuk (taková mini erjednička) a už po pár metrech poznáte, že tady si dal někdo sakra záležet. Pocitově je tohle mnohem silnější projev než slibovaných 74 koní z prospektu. Jasně, že z výfuku nejdou při každém přeřazení modré plameny, ale tenhle motor prostě musíte respektovat a uctívat ten mimořádně nadšený charakter. Jede, nevibruje a hezky vrčí. Jakou má maximálku? Odhadem to bude lehce přes dvěstě, ale dneska jsme tam rychle nejezdili. Mimořádně silný tah poleví až za hranicí 150 km/h, kde už docela dost fouká a nepřítomnost větrného štítku funguje jako velmi spolehlivá zarážka na plyn…

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE

Možná vás to vůbec nebude zajímat, ale dostalo mě, jak jde nulasedmička skvěle na zadní. Může za to slušný točák ve správných otáčkách, chytře vymyšlená geometrie a celková lehkost (179 kg plná), díky které je Yamaha pořádně hbitá. Nejsou tady žádné záludnosti, motorka poslouchá, reakce na plyn je jemná a cukání jako na MT-09 se tady nekoná. Je to nenáročná kočička, přehazujete si ji v ruce a cítíte, jak se jí to líbí. Jízda na ní je zkrátka senzační, plná svěžesti a úsměvů. Není to jenom dříč, který vás bude vozit poslušně se sklopenou hlavou do práce. S Yamahou si každé svezení parádně užijete, a to je prostě víc než dobrá zpráva!

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE 

Na silnici

Jak jsem z motoru a ovladatelnosti nadšenej, tak za tvar a šířku řídítek bych někoho nejradši praštil. Ty jsou totiž mimořádně úzký, což má za následek ne zrovna přirozenou pozici v sedle. Pro prcka nebo méně zkušeného pilota to nebude tak znatelný, habánové budou ovšem hlasitě nadávat. Není to v žádným případě konec světa (navíc je to velice lehce řešitelný), ale říct vám to musím. A přitom by stačilo tak málo. „MT-09 má správnou šířku řídítek, tak proč ne 07čka?“ ptám se v perfektní lajně seřazených japonských techniků. Je prý kompromis, díky kterému se motorka bude pohodlně řídit co největšímu počtu lidí. No, dobře. Stejné odpovědi se mi dostává i při zmínce, že brzdy by mohly být ostřejší s razantnějším nástupem. Mají dobrou sílu, jen vyžadují pevnější stisk. OK, to se dá pochopit.

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDEYamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE

A když už pomlouvám, tak si musím ulevit ještě na vrub digitálnímu budíku. Ten je vážně hezký, ukazuje všechno potřebné včetně zařazeného kvaltu, venkovní teploty nebo spotřeby, ale dole umístěný otáčkoměr je absolutně mimo zorné pole a koukat na něj jsem rezignoval už po pár kilometrech. MT se dá ale dobře řídit „na ucho“, takže to zas takový průšvih není.

Dobrý pocit jde z podvozku, který posílá do řídítek ty správné odezvy. Když jedete v klidu, motorka se příjemně pohupuje. Jakmile na ni zatlačíte, zadní péro vás jemně plácne přes ruku a naznačí, kde jsou limity slušnosti. Nevadí mi to, je to čitelné a MT-07 rychlou jízdu zvládá. Jenom na ni nesmíte jít s agresí, to se jí nelíbí. Jako u každé motorky i nulasedmička odmění plynulou jízdu bez zbytečně tvrdých brzd. Zadní tlumič je nastavitelný, takže je tady i potenciál k jemnému doladění podle pocitů a potřeby a zrovna tady si dokážu představit, že přitáhnutí pružiny bude k dobru věci.

 Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE

Běžte si ji koupit, hned!

Myslím to vážně, neotálejte. Za takovou cenu je to strašně moc motorky a není jasné, jestli zase nějaký chytrák nehne kurzem koruny, což by samozřejmě mělo neblahý následek na finální cenu. MT-07 je z určitého pohledu revoluční motorka, která dokázala, že levný nemusí nutně znamenat ošizený.

Není to hračka na pár dnů v roce, je to opravdová mašina. Dobře vypadá, výborně jezdí, je na ní v porovnání s některýma konkurentama 100x větší sranda, nežere a provozní náklady budou doslova směšné. Možná mám dětinské nadšení a rozzářené oči, ale přesně takovou motorku jsem čekal a chtěl. Znova opakuju, že za tyhle prachy je to naprosto bezkonkurenční nabídka.

Yamaha MT-07, Motohouse FIRST RIDE 

Celý test bude v Motohouse 4/2014!

 

Kdo jí dal sílu

* Nový dvouválcový agregát o objemu 689 cm3 s paralelním řazením válců je v motorce zasazen tak, aby se těžiště celého stroje dostalo nízko nad podložku.

* Agregát využívá koncepci Crossplane, tedy přesazení čepů klikové hřídele o 270°. Zaujme tak nejenom výkon, ale i jeho projev a zvuk.

* Křivka výkonu a převody jsou voleny tak, aby měl jezdec pocit razantního nástupu výkonu. Pozitivní pro praktické užití je nejvíc fakt, že max. točivý moment najdeme už v 6500 otáčkách.

 

Tělesná proporce

* Lehký trubkový rám a trubková podsedlovka kombinovaná s litou nosnou částí

* Asymetrická banánově prohnutá kyvná vidlice s kloubovým odpružením

* Zadní 180 mm široká pneumatika

* Váha pouhých 179 kg v základu

Yamaha MT-07

Foto: Yamaha

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno