Japonsko u nové MT-09 mluví o své temné straně, ale tenhle nový tříválec je tak dobrá mašina, že temnou stranu probudí v úplně každým, kdo vleze za její řídítka a naplno otočí heftem. Připravte se na hodně divoký zážitky!

“To přece nemůže být motorka z Japonska,” proběhne mi hlavou už po prvním kilometru. Ne, tohle je živočišný, rozdováděný a nesmírně precizní. První zprávy o nový MT-09 tvrdily, že to má být veselá motorka, která vám nemá zruinovat bankovní konto. Yamaha ale nějakým nedopatřením (nemůžu uvěřit tomu, že by to snad udělali schválně) postavila tu nejzábavnější motorku, která kdy z jejich fabrických bran vyjela.

První test v ČR: Yamaha MT-09

Dejte ji povel a ona zareaguje okamžitě s krystalickou čistotou. Nástup výkonu, zatáčení i brzdy – na MT-09 je všechno pohotové, bez prodlevy nebo zaváhání. Samozřejmě, celou tuhle show na sebe strhává naprosto fantastický tříválcový motor, do které jsem se zamiloval už po několika prvních sekundách potom, co jsem ho natočil. Je to chuligán, totální pako. Nejdřív se sice tváří krotce, ale jakmile otočíte plynem o víc než polovinu, dostaví se masivní tah doprovázený hrubým soundtrackem, který ale tichá výfuková koncovka drží možná až moc zkrátka. I tak vás ale neustále pobízí k tomu, abyste jeli rychle a dělali kraviny…

První test v ČR: Yamaha MT-09

MT-09 je hyperaktivní mašina, ale myslím to v dobrým. Není jako rozlítaný dítě, který neposedí, ječí na vás a mlátí hračkama. Jenom jde do všeho tak nějak rychle. Elektronický plyn YCC-T má tři možnosti nastavení – standardní režim, A pro ostřejší nástup a B, který je o maličko línější. To všechno je fajn, protože si máte pořád s čím hrát, ale na jakýkoliv mód je reakce plynu pořád dost prudká a i sebemenší otočení z plně zavřeného plynu s motorkou škubne. Milimetrový pohyb jakoby byl čtvrt otáčky… Nepomůže nic, ani vymezení vůle heftu. Na tohle si budete muset chvilku zvykat, ale na druhou stranu to není nic, co šikovný motorář nevyřeší na pár minut na brzdě.

První test v ČR: Yamaha MT-09

První test v ČR: Yamaha MT-09První test v ČR: Yamaha MT-09

I přesto mě tenhle agregát nesmírně baví, protože má sílu vždy a všudě, na jakékoliv otáčky a prakticky od volnoběhu. Pokud jde o dodávku výkonu, tohle je jeden z nejlepších motorů vůbec. Připravte se na to, že pokud normálně nejezdíte po zadním, MT vás to naučí – na první tři kvalty k tomu nebudete potřebovat asistenci spojky, což je něco naprosto nevídaného. Předek je opravdu velmi lehký a při jízdě cítíte, že je na něm málo hmotnosti. Někdo by mohl tvrdit, že je motorka lehce nervózní, ale mě ten malý pohyb v řídítkách vyhovuje – podvozek je tuhý, ale přesto vám dodává lehce rozpoznatelné informace o tom, co se pod vámi děje. Přední vidlice je ale hodně měkká a při brzdách se mašina citelně potápí, což jde vyřešit změnou nastavení, ale nemůžu říct, že by mi to nějak přehnaně vadilo. Na nerovnostech si motorka maličko povyskočí, místo toho, aby hrbol zarazila do země železnou pěstí, ale to se dalo díky váze čekat. Není to nepříjemný, prostě se tak chová.

První test v ČR: Yamaha MT-09

Motorku nejvíc baví okresní silnice se spoustou zatáček, kde nejvíc profituje z toho, že je se svými 188 plně natankovanými kilogrami doopravdy velmi lehká. Dá se s ní házet z jednoho náklonu do druhého, což jde díky akorátně širokým řídítkům s radostí. Tohle je bajk, se kterým se neperete, ale řídíte ho! Najít hranici přilnavost je snadné i díky velmi dobrému obutí do Bridgestonů S20. Čím rychleji jedete, tím motorka víc ožívá. Radiální brzdy dělají úžasnou práci, protože kombinují sílu a cit, aniž by byly zbytečně kousavé. Příplatek na ABS je dvacet tisíc, ale naše motorka ho neměla, takže jsme si užívali i citlivě kontrolovaných brzdných smyků a zvedání motorky na přední kolo. To jde díky vychytané geometrii snadno.

Yamaha se nenechala zlákat potřebou navěsit na ní fůru kabelů, které budou ovládat elektronické pomocníky a díky tomu se MT cítí hodně analogově. Jako ze staré školy, abyste to správně pochopili. A to je samozřejmě dobrá věc.

První test v ČR: Yamaha MT-09

Nebudu lhát, jezdil jsem na ní jako naprostej idiot. Přední kolo bylo v kontaktu se silnicí jenom ve chvíli, když jsem chtěl zatočit a totálně si užíval ten fantastický motor spojený s ovladatelností jízdního kola. MT-09 se povedla a pokud bych měl ukázat na jednu jedinou věc, která se mi nelíbí, tak to bude ucukaný plyn. Nevím, proč se výrobci pouští do přepínatelných jízdních režimů a místo toho raději neudělají jeden, který bude bez chyby.

Když totiž máte odezvu, která se dá bez problémů kontrolovat, nepotřebujete neustále něco přepínat. Elektronické fičury jsou fajn a baví mě, ale tady to šlo vyřešit asi o maličko líp.

První test v ČR: Yamaha MT-09

 

Nicméně, za 199 990 korun je tahle mašina koupě tísíciletí a až se na ní svezete, dáte nám za pravdu. Zpracování je precizní, vypadá neokoukaně a sranda za řídítky je jenom těžko popsatelná… Bravo Yamaho, s MT-09 je svět vážně o dost veselejší místo pro život. Pokud máte rádi motorky a radost spojenou s jejich řízením, MT je stroj, který vás musí zajímat!

První test v ČR: Yamaha MT-09


 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno