První jízda – 2015 Yamaha YZF-R1

4. dubna 2015 v 11:51

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Yamaha

Velikost textu: smaller normal bigger

Nová Yamaha R1 znamená ve vnímání rychlosti opravdovou revoluci. Ještě nikdy tady nebyla motorka, která by tak přesvědčivě smazávala rozdíly mezi sériovkou a opravdovým speciálem. ...

Je čas na ujasnění některých věcí ohledně Yamahy R1. Původní motorka z roku 1998 znamenala zbourání všeho, co do té doby platilo. Byla krásnější, výkonnější a lehčí než cokoliv jiného. Zkrátka lepší. Za těch více než patnáct let prošla řadou upgradů, které ji bezesporu vylepšovali, ale také posunovali z pozice čistě požitkářského stroje pro fajnšmekry do vůbec ne vzteklého superbiku vhodného spíše na silnici. Ale s tím je teď konec!

 

Nepoznávám ji

R1 z roku 2009 znám jako málokterou motorku. Za dva roky jsem na ní najezdil přes 20 tisíc kilometrů a s rukou na srdci můžu říct, že mě bavil každý z nich. Byla to klidná kámoška, která dávala důvěru. Pohodlná, nekousavá a v každé situaci ujišťující, že je všechno v naprostém pořádku. Měl jsem ji moc rád. Kdo dával přednost reálným schopnostem před tou poslední vydřenou desetinkou na okruhu, neměl si na co stěžovat. Jenže, oproti drsně nastupující konkurenci neměla dost výkonu, a to ji v očích mnoha drsných závodníků už předem diskvalifikovalo. Co na tom, že dokázala vyhrát celou řadu národních i světových šampionátů. Doba je taková, že pokud nemáte 200 koní, jakoby jste snad ani neexistovali. A tenhle nelichotivý osud ji bohužel neprávem potkal.

 

Tabulková magie

Mít odvahu říct, že R1 rozseká veškerou konkurenci, na to už si musíte být sakra jistí. V tomhle okamžiku by bylo velmi jednoduchý vytáhnout technický tabulky plný obrovských čísel a pěkně si je srovnat. Kdo je má největší, tak musí pochopitelně vyhrát. Jenže to by byla jen půlka příběhu. Většina z výrobců udává velmi podobný údaje, ale z vlastní zkušenosti víme, že daleko důležitější než ohromný titulky vykřikující "Já jsem ten nejrychlejší" je, jak si s takovou náloží výkonu dokážete poradit. Mít kontrolu trakce je určitě fajn, ale nesmí se zapomínat na to, že dobrý podvozek poskytující spoustu citu je daleko důležitější než desítky čudlíků na řídítkách.

 

Vzteklina!

Dost ale řečí kolem, stejně vás nejvíc zajímá, jak nová R1 jezdí. Hostitelem téhle přehlídky rychlosti je australský okruh Eastern Creek. Na silnici se pro tentokrát vykašleme, protože by to zavánělo nesmyslně tučnou pokutou nebo nedobrovolným uvězněním. Tady četníci nemají  pro rychlou jízdu vůbec žádné pochopení a na zástup rozeřvaných eRjedniček hrdě panáčkujících na zadním kole by pohlíželi jako na samotné posli z pekla.

První důležitá věc – je fakticky maličká. Přesně taková, jako má správná sportovní motorka být. Žádné zbytečnosti, rozměrné kapoty nebo obtloustlé boky. R1 je čistě okruhově zaměřená mašina a podle toho taky vypadá. Sedlo je relativně vysoko, řídítka mají správnou šířku i rozevření. Kolena ale nejsou zbytečně zalomená a dokonce i plexi je vyšší kvůli lepšímu odvádění větru a celkové aerodynamice. Neodvážím se říct, jestli nebude na silnici při volnějším tempu působit zbytečně nahrbeně (jako třeba současná R6), ale moje tělo netrpělo ani ve chvílích, kdy nás v relativním klidu vodil guide a ukazoval ideální stopu na okruhu. Zpracování a dramatický smysl pro detail se vyrovná i těm nejlepším Italům a je jasné, že si Yamaha s designem pohrála.

Kontroverzní lampy pod čumákem sice vypadají podivně, ale LEDky jako oči komiksových hrdinů naprosto žeru. Podlouhlá světla tě dokážou nemilosrdně probodnout přísným pohledem masky Ironmana. A ten hluboký lak je naprosto okouzlující. Je to produkt, ze kterého cítíte už na dálku kvalitu a nebude vám vadit, že jste za něj utratili tolik, protože tady vidíte, kam jste svoje peníze investovali. Hned po výjezdu z pitlane se ukazuje, že R1 je příjemný společník. Jednička už není tak nesmyslně dlouhá a jemnost motoru mi téměř vyrazila dech. Skvělý soundtrack přetočených ojničních čepů zůstal, ale je tady mnohem větší civilizovanost. Pod krásnou, moderní a neokoukanou slupkou ale třímá něco, co umí na požádání a bleskově projevit své zvířecí pudy.

 

Stačí jenom lehké a nevinné pobídnutí a R1 vypálí jako střela. To není motor, to je prostě raketa. Nástup a schopnost okamžitě zrychlit je jednoduše k neuvěření. Původní erjednička byla docela ostrá, ale proti novému modelu to je úplný beránek. Na nejostřejší režim A s výkonem otočeným na 1 je vcelku obtížné ten nášup krouťáku na první dva kvalty kontrolovat. „Sakra, není až zbytečně moc zbrklá?“ napadá mě okamžitě. Vůbec ne, ale musel jsem si na to počkat až do odpoledne, kdy technici vyndali z boxových garáží neuvěřitelně sexy vypadající model R1M na nejnovějších slickách od Bridgestonu, které tu hyperaktivitu dokázaly naplno využít....

Stačilo jedno kliknutí tlačítka na levém řídítku a nástup motoru je přesně takový, jaký jsem si vždycky přál. Pryč je to počáteční škubnutí, které uprostřed zatáčky v plném náklonu zrovna moc důvěry nepřidá. R1 se sbírá okamžitě, ale s jemností, která dává důvěru jet rychle. Rychlost, s jakou motor proletí středním polem digitálního otáčkoměru, je fascinující. Žádná prodleva, nebo čekání – jen nepolevující akcelerace, štěkání výfuku a řev, který mě doprovází až ke čtrnácti tisícům.

Celý test si přečtete v Motohouse 4/2015


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 28 komentářů

Pepa 10. června 2015, 16:28 | 0 0

R 1 - 2015
je jen pěkná,nic víc,naživo jsem ji ale zatím neviděl,co se týká techniky ,výkonu a podvozku ,tak bude asi skvělá. Nejhezčí R1 je zatím pořád jasně ročník 2007-8 a asi i co se týká výkonu a podvozku. Za tuto nesmyslnou cenu bych si novou R1 2015 nikdy nekoupil!!

Tomik 1. března 2015, 15:07 | 0 0

Pristrojovka
Mne se celkem libi...az na tu pristrojovku. Asi jsem starej, ale klasicke kulate budiky jsou nenahraditelne, tohle vypada trosku jak nokia N-gage.

Kreyson 28. února 2015, 20:09 | 2 0

první svezení R1
Škoda,ze ty komentáře kazi pozeri jako Jakub a další podobni... Tesim se na cely test, urcite to bylo krásné svezení a nova R1 bude nepochybně důstojným pokračovatelem tech mimořádných sportovních ikon, které miluje cely svet.

mara 28. února 2015, 11:00 | 0 0

R1
Nádherná mašina, design, technologie, absolutní bomba! Cena je vyšší, něco stál vývoj a taky je na tom hromada elektroniky, což na předchozí nebylo.

Jakub 27. února 2015, 21:34 | 0 0

to Jim
To je tak, když komentáře píšeš v adminu (CMS), "Jime" :)
Jinak Jakub jezdí do Kolbenky v Audi A4 Allroad 2011 a doma má GS 1200 2010 a jednu KTM. Co je to Kolbenka vůbec? :) Brnečko mě nezajímá, ale v MH prostě chci akční fotky. Mám snad právo bejt nejen spokojenej ne?

Jim 27. února 2015, 19:43 | 0 0

světla
A modří již ví, že světla to má trochu jinde...
Možná to bude v provozu dobrý a paradoxně bezpečnější osvětlení. Takhle nízko by ty reflektory neměly tolik oslňovat protisměr.
Jsem na ní zvědavej. V reálu by to mohla bejt elegance sama. Dvě z minulých generací R1 byly fakt nádherný.
I když krása je opravdu jen v očích toho, kdo se dívá.

Jim 27. února 2015, 19:37 | 1 0

Jakube Jakube
Udivujete mne Sire. Na čem si to Vy prdáte do kolbenky, že máte takové požadavky na mého milého Carlose?
Za kolik Brnečko?
Loket bych si dovolil dát na něčem vlastním, co už jsem si alespoň pár dní osahal a na známé trase.
Ne na takovýhle svini a hned při prvních jízdách na neznámym okruhu, kde musím sledovat ostatní provoz...
Kdybych to teda uměl.

Jakub 27. února 2015, 15:47 | 1 1

Karel Táborský
Loket. Pak pořádný wheelie. Po zadním přes horizont po závodnicku a nějaký jiný gestikulace při jízdě než "palec nahoru a střel mě do hlavy". Smykem aspoň do zatáčky ... Děkujem.

ferenc 26. února 2015, 21:14 | 0 0

članek
jo a Kadle čekám pořádnou recenzi v novem čísle!!!! :-)

ferenc 26. února 2015, 21:12 | 0 0

xicht
Ten čumák mě dá asi hodně zabrat než mě učaruje. Ale to mě sralo i u BMW a MV Agusta, teď se jich nemůžu nabažit. Snad to pochopíme. Jinak fajne článek.

AdamR1 26. února 2015, 20:47 | 2 0

R1racing
Těch 220 koní ve verzi R1M musí být už docela dost ne? Co tak malé srovnání s S1000RR 2015 a Ducati panigale 1299 ? Jasně není to jen o výkonu, ale o elektronice, motorce jako celku a zvládnutí těch 220 kobyl. Ale tak aspon pár slov, k chápaní jak to jede v přímce s konkurentama výše uvedenýma ? Nebo bude něco takového v novém čísle MH?

Karel Táborský 26. února 2015, 18:13 | 1 0

@ Jakub
Příště řeknu fotografům, že stojí blbě... Můžu prosím vědět, co by sis konkrétně představoval? Fotek máme všichni kvůli špatnýmu počasí málo.

Tak třeba se ti bude líbit onboard video, i když podle posledních reakcí tady asi taky ne.

Ardan 26. února 2015, 18:06 | 0 2

WTF?
Strašně hnusná motorka. Jak fároš z 90. let v laminátovejch kapotách od Kopala.

DTPák 26. února 2015, 17:53 | 0 0

R1
Je to můj sen a článek mě jenom utvrdil v tom, že si ji jednou pořídím.

Jakub 26. února 2015, 16:35 | 0 2

Víc akce
Trošku pomalý fotky. Škoda. Taková motorka...

Stano 26. února 2015, 16:14 | 0 1

světla
Nechci drbat hlouposti. Je to okruhová motorka. Ale jedno mi do hlavy nejde. Vždycky jsem bral svělo u motorky jako hodně důležitej bezpečnostní prvek. Motorka má být přeci vidět z dálky, herdek! A co jak tohle?
Jasně si R1 nikdy nekoupím určitě, ale docela by mě mrzelo, kdyby se to tímto směrem vydalo i u dalších motorek

? 26. února 2015, 10:34 | 0 1

?
Má to cenu za tu cenu?

Luciffer 25. února 2015, 17:34 | 2 2

Shoda podmětu s přísudkem
Poslové z pekla jsou pořádní tvrďáci takže za mně Y ;) Jinak pěkný článek.

R 25. února 2015, 16:56 | 1 0

cena
Ježíši ta cena. ...-(((((((((

Somik 25. února 2015, 15:13 | 3 2

Ceny
YZF-R1 529 990,- Kč
YZF-R1M 669 990,- Kč

Zobrazené záznamy: od 1 do 20 (celkem 28)
Stránka: 1 2 »

Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist