První jízda - 2016 Ducati 959 Panigale

30. listopadu 2015 v 7:41

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Milagro

Velikost textu: smaller normal bigger

Prý je to entry level supersport od Ducati. Ha ha ha. Vždyť má 157 koní, proboha! Jakkoliv taková hodnota může vypadat šíleně, fabrika to nepřehnala a my dobře víme, že špetka koření navíc nikdy nemůže uškodit. A přesně to Ducati udělala menší Panigale. Přidala koně, zlepšila vyvážení a výsledkem je možná nejpoužitelnější dvouválcový supersport všech dob. ...

A přitom je nová 959 původně úlitbou bruselských ekomentálů, kteří na výrobce uvalili nadcházející a mimořádně přísnou normou Euro4 pořádné trápení. Všechny ty změny na původní 899 jsou vlastně kvůli požadavkům EU a my bychom měli hlasitě vyjevit svoje znechucení, jenže to by byla chyba.

Kromě toho, že motor Superquadro je teď účinnější a netrhá tolik ušní bubínky (alespoň podle oficiálních informací, naživo pořád řve jako pominutej, i když k nějakému ztišení bezesporu došlo), vedlejším efektem je taky větší palebná síla. Výkon a točivý moment navíc přece není nic, kvůli čemu bychom měli nadávat. A jestli chcete připomenout, že ty dvě koncovky výfuku po straně nejsou zdaleka tak sexy jako laufy na velké 1299, máte samozřejmě pravdu. Pokud to nepřenesete přes srdce, můžete si koupit originální koncovky od Akrapoviče nebo se odstěhovat mimo Evropskou unii. Tam jde totiž 959 koupit i s výfukem pod motorem. Jaká nespravedlnost!

 

Stará známá

Malá Pani byla a stále je výborná motorka. Dokonale vyvážený mix správné rychlosti, ovladatelnosti a použitelnosti v reálném světě bez dokonale vyžehlených autodromů. Pro koho je surovost 1299 jednoduše moc a jeho život bez Panigale nedával valný smysl, měl možnost užít si sexy svezení na menším objemu. A popravdě řečeno, v mnoha ohledech je „malá“ doopravdy lepším strojem. Na pilota neklade přemrštěné nároky a po většinu času se chová tak, že vám strachy nelezou oči z důlků. Což 1299 velmi lehce dokáže.

Není pravda, že by 899 nejela – jejích 148 je prostě akorát. Řečí čísel se má celá věc takhle – u nové motorky poskočil objem na 955 kubíků a výsledkem je devět koní navíc a zvýšil se i točivý moment. Není to nijak dramatické posílení, ale pořád je to dost na to, abych z nich měl šimrání v podbřišku. Je jasné, že poznat v izolaci o maličko vyšší výkon je téměř nadlidský úkol. Navíc když 959 má o zub menší rozetu, z čehož plyne delší sekundární převod a jeho výsledkem je klidnější chod při cestovní rychlosti. To je fajn.

Na druhou stranu, motorka bude při akceleraci o maličko línější. Je to pořád velice rychlá strojovna, ale když za ni naplno vezmete, nedočkáte se žádného kopance do břicha. Otáčky narůstají plynule bez jančení a nečekejte žádný frenetický výstřik výkonu před zásahem omezovače. Nevím, čím to je, ale nemůžu se ubránit dojmu, že by zkrátka mohla být o maličko víc útočná. V režimu Race je odezva plynu velmi přímá a na nic nečeká, na silničnější Sport je znát, jak moc ji elektronika drží na vodítku. Účinná, tak bych ji nazval.

 

Nenechá se rozhodit

959 nemá ráda styl, který můžete aplikovat na 1299, tedy „zabrzdit-zatočit-zamířit-vypálit“. Tady jde hlavně o rychlost v zatáčce a maximální snaha o co nejplynulejší průjezd. Prvotní zatočení není nijak dramaticky rychlé a kvůli posezu s maximem váhy na širokých řídítkách vyžaduje řádné pobídnutí, aby se vydala hledat vrchol zatáčky. Může za to o kousek delší rozvor a také nenastavitelný tlumič řízení, který je podle mě zbytečně tuhý, což je cítit už na místě, když za rejdy vezmete. Na druhou stranu, díky tomu má motorka uprostřed zatáčky neochvějnou stabilitu a jemně nastupující výkon znamená, že se k plynové rukojeti můžete chovat hrubě.

Motorka má tolik mechanického gripu, že ani nespoléhám na pomoc elektroniky a už ve druhé rozjížďce přepínám kontrolu trakce na minimální intervenci. O 4mm níže posunutý čep kyvné vidlice prý pomáhá k lepší přilnavosti zadního kola a já v tuhle chvíli nemám důvod se hádat. Na konci cílovky mám vymotanou šestku a držím jí dál jako hluchej, takže rychlost přes 260 km/h.


... kompletní článek najdete v dalším čísle Motohouse 1-2/2016

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 20 komentářů

Chudas 5. prosince 2015, 17:53 | 1 0

Moc duvodu neni
Jakozto ex majitel rikam ze moc duvodu menit za 959 neni...jak uz Karel spravne uvedl...duvod proc existuje je z 70% kuli EU4. Takze Vam vsem co si ji koupite, nejlepsi investice bude koupit na ebay laufy z 899 a mate vyhrano: 1. Zvuk 2. Mate dole celkem 6kg, k cemu je kdyz ta motorka ma o 9koni vic, kdyz ty trubky to seberou..... Jinak 4mm na pivotu už mela 1199R a tam to pry pomaha maximalne!! 899 neni v zadnym pripade agresivni motorka co by potrebovala vic trakce na zadni kolo zde to beru jako fajn doplnek jako antihop kterej taky neni 2x zvlast nutnej......jinak komentare jako ze je to ****** a jak to nejede a jak je zbytecna necham bez komentare, bud ji chces a mas na ni nebo drz usta tecka ;-)

Radek Houška 1. prosince 2015, 20:20 | 0 0

Marc
Třeba já fandim Marcovi, to je zabiják! Lorenzo jezdí bezvadně, nejde mi moc ale pod fousy. Takovej Rossi si vyžral to, co sám zasadil a po právu! Měl tahat a nebřečet jako holčička. A každej ať si nosí jakou helmu chce, Karlos má tudle už snad druhou třetí sezónu myslim. Replika Shoei MM93 je ale jinde Karlosi, to bys jako zkušenej borec měl vědět :-)))))) ;-)

Karel Táborský 1. prosince 2015, 20:12 | 3 0

@ mara
Jo, Jorge se na podiu a tiskovce choval jako debil, o tom není sporu. V druhý polovině sezony byl na trati ale nejlepší ze všech a neudělal nic špatnýho. Není to prvoplánovej sympaťák, ale čím víc ho lidi nemají rádi, tím víc mu já fandím ;-)

Ale dík za názor.

mara 1. prosince 2015, 19:49 | 0 2

skopek
Pěknej bajk, o tom žádná. Ale co ta testmanova helma? To je tak škopek na chcaní po tom, jak se lorenzo ukázal...

Stano 30. listopadu 2015, 20:18 | 0 0

pro JH
Jak je jednoduchý udělat ze sebe blbce, viď :-)

drapal1 30. listopadu 2015, 19:32 | 3 0

Pro JH
Když motorky netestují, kdo teda sedí na Ducati na fotkách výše a v časopise. Když se ti časopis a web nelíbí, tak si kup mateřídoušku a doma si to vychutnej a neotravuj tady. Lidi jako ty mají všichni rádi. Házet špínu na ostatní, to je opravdu hrdinství. Až dokážeš to, co kluci s časopisu, pak můžeš kritizovat. Prozatím by bylo vhodné držet zobák.

Pavel 30. listopadu 2015, 19:20 | 0 0

Šoupaná kůže
Ta pokřtěná PSI záležitost těm fotkám dodávala takovej ten chlapáckej nádech... Nechal bych pro testy BMW ;-)

JH 30. listopadu 2015, 19:09 | 0 4

Somík
Vy,jakožto Motohouse jste zaujatí úplatní lháři a mystifikátoři!
Píšete o motorkách,aniž by jste na nich jezdili!Hanba a pokrytectví vám není cizi!Hold co je psáno je i dáno,proto asi máte úspěch u stejnejch dementů jako je ta vašě redakce!!!

Somik 30. listopadu 2015, 17:14 | 3 0

Stop!
Dle kodexu našeho webu mažu poslední příspěvek pana JH, kterej byl teda dost přes lajnu jakéhokoliv slušného chování. S takovejma útokama na ostatní si jdi laskavě jinam, na to tady neni nikdo zvědavej! Díky.

Fanda 30. listopadu 2015, 15:12 | 0 0

!
Nádherné fotky a vidím novou kombošku u Karla. Moc povedené! Zdraví, Fanda

Top Max 30. listopadu 2015, 14:02 | 1 0

Pár hezkých detailů
Bezrámová konstrukce je úžásná, stejně tak i zbytek Panigale 959. Stejně tyhle stroje jezdí hlavně na kafíčka v Pařízský, takže je jedno, že to vlastně není nijak zázračný svezení.
Chtěl bych jí spíš do garáže, na koukání. Jinak si vystačím s CBR600.

Rubino 30. listopadu 2015, 12:20 | 0 0

new model
Mám 899 a rozhodně budu měnit. Na 959 jsem čekal celý rok. Díky za dojmy Karle.

Hradní pán 30. listopadu 2015, 12:13 | 1 2

Akrap
Ten doplňkovej výfuk je ještě hnusnější, než série. Šmankote, jak to mohli vůbec pustit do výroby??????????

Jenom trdlo si koupí takovej křáp. Nedá se s nim závodit, nejede to. Akorát je docela pěkná, jinak nic víc.

Dave 30. listopadu 2015, 11:05 | 0 0

2016
Ducati opět konkurenci ujela na několika frontách. Malá Panigale bude boží na okruhu, ale já si počkám na čopr Diavela ;-)

Angel eyes 30. listopadu 2015, 10:45 | 0 3

Panigale
899 jsem řídil a byla děsná. Jestli je tohle podobný, bude děsná taky. Pomalej motor, línej podvozek, blbý brzdy. Nic pro mě za ty prachy.

Max 30. listopadu 2015, 10:08 | 0 1

Ducatista
Tak si kup nebo se jdi léčit

DTPák 30. listopadu 2015, 9:08 | 4 0

959
Nechápu to navyšování objemu. K čemu. Měli by se vrátit k 748. Hlavně cenu bude asi brutální.

Ducatista 30. listopadu 2015, 9:04 | 2 0

tolik krásy
Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci Já ji chci !

afro-r1 30. listopadu 2015, 8:32 | 0 0

Ten
Ten vyfuk ma japonska verze odjakziva.
(japonci meri hluk z prave strany)

Petra 30. listopadu 2015, 7:53 | 0 0

Skvost
Panigale bude vždy skvost a může mít jakkoliv tvarovaný výfuk. Je to sen!


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist