První jízda - 2016 Yamaha XSR900

2. února 2016 v 9:21

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Yamaha

Velikost textu: smaller normal bigger

Yamaha XSR900 není stará motorka, která si hraje na novou. Není to ani nová motorka, která si hraje na starou. Je tady proto, abyste se cítili dobře. To totiž bohatě stačí. A my jsme se na ní byli projet na Kanárských ostrovech. ...

Někdo si evidentně vzal do hlavy, že když nemáte motorku pro hipstery, v dnešním světě nemáte jednoduše šanci na úspěch. A to mi přijde divný. Pamatuju si doby – a není to zas tak dávno – kdy se motorky neškatulkovaly a nedívali jsme se na ně jen jako na módní doplněk. Možná jsem konzerva, ale tahle uměle vytvořená móda mě nevoní. Většinou slibuje moc a nedoveze nic. Mám radši skutečný věci. Svět, ve kterým není nutný být zatraceně cool, abyste se mohli cítit dobře. A XSR přesně taková motorka je. Nesnaží se za každou cenu zalíbit, nepotřebuje ani dvěstě stránkový katalog plný obrandovaných cetek, který nepotřebujete. Jí totiž bohatě stačí, když se na ní projedete. A tomu říkám správnej přístup! Řada Sport Heritage Yamahu správně nakopla a sází nám jednu skvělou mašinu za druhou. XSR má totiž na to, aby ostatním ukázala, co a jak.

Svět je v pořádku

Sedám na ni a před sebou mám krásně tvarovou nádrž s tím nejlepším lakem, který kdy kdo vymyslel. Ve žluté je jednoduše okouzlující. Ještě jsem se ani nedotknul startéru a už mám dobrou náladu. Yamaha totiž dala dohromady ingredience, které nemůžou zklamat. Tak předně, je tady pořád ten brilantní tříválcový řadový motor s dostatečnou silou na vyhoupnutí předního kola do oblak i na trojku a pocit solidnosti s technickou propracovaností, který máte z každého detailu. Je vidět, že se s ní někdo zatraceně hýčkal a není vyrobena stylem „to je dobrý, další.“ Veškeré detaily jsou propracované a jenom těžko hledám něco, na co bych mohl ukázat prstem a spustit smršť nadávek. Líbí se mi ty kruhové tvary odkazující na legendární stroje sedmdesátých let, kterých je na motorce několik.

 

Kdy to tam dát?

Už po prvních kilometrech vím, že tady mi bude dobře. V hlavě mi zní písnička od Beach Boys „I get around“ a v mém světě je všechno v naprostém pořádku. Motorka poslouchá a protože nesedím utopený v sedle, mám skvělý přehled a pocitovou převahu nad celým strojem.

A pak to poprvé pořádně otevřu. Motor bez zaváhání mocně zatáhne a mašina doslova vyskočí dopředu. Těch 115 koní a hlavně víc než 80 Nm je zatraceně znát. Dřív bylo zvykem, že pokud jste chtěli stylovou motorku, museli jste oželet rychlost. Obojí bylo téměř nemožné dostat, nebo to mělo minimálně nějaký háček. XSR má ale evidentně svoji hlavu a jde na to jinak. Servíruje rychlost super-naháče a balení, do kterého je velmi lehké se zamilovat.

Bože, jak já zbožňuju tříválce. Mají všechno, co od motoru kdy budu potřebovat. Tah už od volnoběhu, který nikde nepovoluje a dokonce se nebojím říct, že je tady i výkonová špička za hranicí devíti tisíc. Paráda. Motor se chová pocitově dost hrubě, ale nikdy nepošle do řídítek nebo stupaček nechtěné vibrace. Při prudkém přidání začne chrčet a dočkáte se i toho pověstného radostného „grrrrrr“. Sílu dává okamžitě a v momentě, když ji potřebujete. Není to divoký zvíře, který klade na pilota zvýšené nároky, ale řídit se musí. Na první dva kvalty se jenom těžko ubráníte tomu, abyste nepřizvednuli předek a udrželi ho tam, jak dlouho je libo. XSR je v tomhle vážně moc dobrá a o to větší škoda je, že jsme měli wheelie při focení zakázaný. „Neslučuje se to se zaměřením motorky,“ byla vše vysvětlující odpověď jednoho z japonských inženýrů, když jsem jen nechápavě kroutil hlavou a nahlas vyjadřoval svoji nelibost.

 

S pepřem v zadku

Na silnici je ale XSR absolutně suverénní. Každou vteřinu mí dává najevo, že tady je všechno v úplném pořádku a při rychlé jízdě nezačne okamžitě couvat od kouta. Oproti MT-09 jsou tlumiče o kousek tvrdší, aby podpořily o 4 kg vyšší hmotnost (lehký plast nahradil hodnotnější plech, který vypadá prostě líp). Když jsme začali trochu tlačit na pilu, měl jsem pocit nedostatečného zatížení předku, takže řízení bylo pomalejší, ale stačilo víc pracovat tělem a XSR najednou ožilo. Není to jen motorka na machrování, ona i výborně jezdí. Z předku jsem cítil úplně všechno – dokázal bych snad poznat, jestli ta přejetá ještěrka byla holka nebo kluk. Na brzdách je cítit přenos váhy dopředu, ale motorka pode mnou nezmizela, jako je to běžný u podobně zaměřených strojů.

 

... celý test si přečtete v Motohouse 4/2016

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 13 komentářů

Somik 2. února 2016, 21:08 | 0 0

@Ten co ví
No, nejradši bych jel obě, ale bohužel se to překrývalo :) Tak holt musel Kája... A v integrále jezdim na cruiserech odjakživa. Já se, čeče, v těch otevřenejch nějak necejtim dobře.

Somik 2. února 2016, 21:06 | 0 0

@Ducati fan
A povíš nám prosím, co je na XSR900 víc plastového, než na Scrambleru? Já jsem zřejmě nepoučen :)

Kylián 1. února 2016, 14:31 | 1 0

hezká
Opravdu krásnej stroj s motorem, co má správnej počet válců. A ty brašny v hovnový barvě jsou brutus!

Ten co ví 1. února 2016, 14:09 | 0 0

Obrácený pozice
Karel na Yamaze v otevřeným kokosu, Honza Somrauer v USA na Diavelu v integrálce. Borci, máte to nějaký prohozený, nezdá se vám maličko ?

Karel Táborský 1. února 2016, 12:41 | 2 0

@ Rennie
Rozdíl je hlavně v posezu, rozložení váhy a pocitu při řízení. Jestli je jiné naladění motoru nějak výrazné nejsem schopný posoudit - to bych obě motorky musel mít vedle sebe. Nicméně velké rozdíly tam myslím nebudou.

Sj 1. února 2016, 12:16 | 0 0

názor
Jen ta žlutá Kennyho barva jinak na tom není nic :/

Twin 1. února 2016, 11:57 | 3 1

?
A co je na Scrambleru ikonickýho?

Ducati fan 1. února 2016, 11:45 | 0 5

Rok Scramblera
Na ikonického Ducati Scramblera nic nemá a rozhodně ne tahle plastová japonečka!!!

Pedro 1. února 2016, 10:54 | 1 0

MT
Přeji všem podobným jezdcům v otevřených přibách dlouhého života.

Vláďa Nos 1. února 2016, 10:48 | 0 0

music
Ty vole ta muzika, vy máte dost :o))))))) Ale zasmál sem se, to jo.

Rennie 1. února 2016, 9:55 | 3 0

Test
Motorka se mi líbí a je dobře popsaná. Jak velký rozdíl je to od MT-09? Na ní jsem jezdil, tak mě to zajímá.

kopecky petr 1. února 2016, 9:47 | 0 4

kvazi retro
Bože, kdy tohle už skončí

Radek Houška 1. února 2016, 8:55 | 2 1

MT
Konečně skutečná motorka do Yamahy. Mě ale postačí menší 700, mám rád dvouválcovou koncepci.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist