První jízda: Honda Crosstourer

15. května 2013 v 15:02

Autor: Jan "Somik" Somerauer
Fotografie: Honda

Velikost textu: smaller normal bigger

Kategorie cestovních endur se během posledních let rozrůstá tryskovým tempem. Svoje polínko do ohně přiložila letos i Honda, z jejíž nabídky zmizelo stařičké Varadero, aby udělalo místo pro novinku s překvapivou specifikací - čtyřválec v Crosstoureru. A my už víme jaký je. ...

Právě jsem se vrátil z Hradu...ne, vlastně ze Španělska. Honda tam sezvala novináře z celého světa, aby je seznámila s asi nejpodstatnější letošní novinkou ve svých řadách, cestovním endurem Crosstourer. Po všech možných prezentacích nás čekalo to důležité - 200 km parádně rozložených mezi dálnice, silnice první třídy i zakroucené horské silničky. Nechyběla dokonce ani krátká enduro vložka.

A začnu tím nejpodstatnějším, proč otálet? Nebudu zastírat, že jsem k tomuto modelu byl poněkud skeptický a že mě čekalo obrovské překvapení. Honda udělala skvělý kus práce, tahle motorka je úžasná. Nejen, že se může směle postavit všem svým přímým konkurentům, ale většinu z nich hravě strčí do kapsy.

U Hondy byste tak nějak očekávali, že bude dobře fungovat. Že se na ni posadíte a budete hned jako doma, že se bude chovat poslušně, nebude vás děsit, prostě nejhodnější kočička. Ano, tak to přesně je. Co by ovšem většina z nás nečekala, že by cestovní enduro této značky mohlo také být neuvěřitelně zábavné. A světe div se, ono je!!

 

Kdo by tipoval, že čtyřválec nebude pro takovou motorku tím pravým ořechovým, pletl by se (stejně jako jsem se spletl já). On není 4vál jako 4vál - konfigurace V4 přináší obrovské výhody. Za prvé je motor neuvěřitelně kompaktní, což dovoluje motorce, aby byla v těch správných partiích (spodní část, sedlo) úzká. Takže přesto, že Crosstourer nepůsobí jako žádný drobeček, nesedíte na něm jak na gynekologickém křesle, ale parádně ho čapnete mezi stehna a vodíte jako pocitově menší motorku.

Za druhé...a to bylo pro mě největším překvapením...motor má úžasný charakter. Ne, nebojte, neupsal jsem se, ani teď nesedím v jednom z pokojů psychiatrické léčebny. Samotnému mi to jde docela těžko přes pusu (teda prsty), ale je to tak. Tenhle motor má charakter! Je silný, živý, parádně si chroptí a i přesto, že jede bez zaváhání od spoda až nahoru, neni to žádnej nudnej patron. Chováním i zvukem je velmi podobný poslednímu boxeru od BMW jen má ještě víc síly - 129 koní a 126 Nm v porovnání s 110 koňmi a 120 Nm u BMW. A nejsou to jenom čísla, ale také osobní dojem.

Že se budete moct v poklidu projíždět a kochat nebo nasadit slušnou dálniční rychlost a pádit do dáli, byste asi čekali. Ovšem, že se s touhle motorkou svezete i sportovně, to už asi tušil málokdo. A po pondělní projížďce vám můžu s čistým svědomím říct, že nejen, že si s Crosstourerem pěkně vypláchnete mozek adrenalinem a budete se tlemit jak malí parchanti, ale také to, že ve správných rukách tahle motorka spráší v zatáčkách kde co. Nevěříte? Chápu, taky jsem nevěřil, ale je to tak. Kromě silného motoru je tady také skvělá ovladatelnost.

Velmi omílaným problémem této motorky byla od jejího představení hmotnost - 275 kilogramů (provozní) je v této kategorii nejvíc a dokonce víc, než vážilo Varadero. Já ale dodávám výrazné jenže. Po spoustě let, kdy na tiskovkách a prezentacích Hondy posloucháme řeči o mass centralization (centralizace hmoty) musím uznat, že tady se jim to vážně povedlo. Motorka působí těžkým dojmem pouze pokud s ní manipulujete na místě, jakmile se rozjedete, je to všechno pryč. Je cítit, že váha sedí přesně v tom místě, kde má a Crosstourer je i v rychlých překlápěčkách velmi dobře ovladatelný.

I přesto, že Honda otevřeně mluví o tomto modelu jako o kategorii Crossover, tedy jakémsi ekvivalentu automobilů SUV, dostali jsme možnost vyzkoušet ho mimo asfalt. A to bylo další velké překvapení. Se šotolinovými cestami si Crosstourer nejen v pohodě poradil, ale byl také zábavný. Má sice kontrolu trakce, ale ta se dá snadno vypnout. Motorka se pak na nezpevněném povrchu velmi dobře kontroluje. Škoda snad jen to, že TCS nemá možnost nastavení ve stupních, to by pak umožňovalo zábavné driftování i těm, kteří to standardně nezvládají. Každopádně velká pochvala systémům kontroly trakce i ABS, oba jsou skvěle nastaveny, neotravují vás a zasahují až opravdu v krajní nouzi.

Ovšem jestli Crosstourer v něčem překvapil, pak je to volitelná automatická dvouspojková převodovka DCT. Honda na ní hodně zapracovala a z ucukaného protivného automatu na VFR dokázala udělat něco neuvěřitelně příjemného. Nahoru řadí přesně tam, kde byste řadili vy, dolů to chce v některých případech pomoci tlačítkem, ale...a teď pozor...novináři, kteří od začátku prohlašovali, že automat je blbost (včetně mě), uznali, že by o něm při koupi Crosstourera minimálně uvažovali a mezi méně skeptickými se dokonce našlo i pár takových, kteří by DCT bez váhání brali. Chápu, že se tomu z pohledu čtenáře bude špatně věřit, ale dávám vám za to ruku do ohně, tahle převodovka je výborná.

Pokud vám přijde, že je toto krátké shrnutí plné slov skvělé, parádní a překvapení, nepletete se. Sám jsem velmi překvapen, ale tahle motorka je prostě skvělá a parádní. A to dokonce tak, že jsme se se všemi kolegy novináři shodli na tom, že na první pocit je minimálně stejně dobrá, ne-li lepší, než etalon této třídy BMW R 1200 GS. Ne, nedělám si z vás srandu! Víc samozřejmě prozradí srovnávací test těchto dvou strojů, který momentálně vidím jako absolutní nutnost. Každopádně na test ze Španělska se můžete těšit v MH 5/2012.


Motor

Typ:   kapalinou chlazený čtyřválec do V
Objem:     1237 cm3
Vrtání/zdvih:   81 x 60 mm
Kompresní poměr:  12:1
Výkon:     129 koní v 7750 ot./min.
Točivý moment:    126 Nm v 6500 ot./min.
Počet rychlostí:    6 nebo DCT
Sekundární převod:  kardan
 
 

Podvozek

Rám:      hliníkový litý Diamond
Přední odpružení:  nastavitelná USD vidlice, 43 mm
Zadní odpružení:    dvojice nastavitelných tlumičů
Přední brzda:    2 x 310 mm disc, kombinované ABS
Zadní brzda:      276 mm disc, kombinované ABS
Pneu přední:     110/80-R19
Pneu zadní:    150/70-R17
 
 

Rozměry / Hmotnost

Rozvor:     1595 mm
Výška sedla:  850 mm
Objem nádrže:   21,5 litrů
Provozní hmotnost:    275 kg (285 kg u DCT)
Cena:     od 334900 Kč
Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg e-mail

Galerie

Honda Crosstourer galerie

Celá galerie

Datum publikování: 21.2.2012

Diskuse: 22 komentářů

Jaryn 22. prosince 2012, 11:05 | 0 0

Crosstourer vs BMW 1200 GS
Vážení, sice jsem se zapojil trochu s křížkem po funuse, ale Crosstourer jsem si pořídil bez automatu na podzim 2012 po 6 letech na Transalpu. Snil jsem samozřejmě o BMW1200 GS. Tak jsem si jej půjčil, svezl se a sesedal jsem s jakýmisi rozpaky. Zřejmě jsem čekal za půl mega od motorky ověnčené superlativy něco neobyčejného. To se však nekonalo. Pak jsem si půjčilv Praze na Jarově Crosstourera a troufám si říct, že rozhodnuto bylo takřka po prvním kilometru. Podzímních 500 km ( víc jsem nestihl ) mě moji volbu jen potvrdilo. Crosstourer je minimálně stejně tak dobrej, jako GS, né li lepší. Kompletně vybavenej o 150 - tis. levněji. Ovšem kdo se nutně musí ukazovat s modrobílou vrtulkou na nádrži, aby byl in, tomu se to bude těžko vysvětlovat.

Klasik 10. srpna 2012, 12:58 | 2 0

Srovnání GS - Triumph - Honda
A tohle jste viděli? http://www.youtube.com/watch?v=o76UDHpa-po&feature=related

Pokud tedy pobíráte tu pro mne lépe znělou brtitskou angličtinou

Somik 23. února 2012, 17:36 | 2 0

Somik
Ta spotřeba (vidíš, jsem úplně zapomněl napsat) - hrozně bych to neviděl. Většina motorek se během testu držela na 8 až 8,2 litru, jedna 7,5 a já prase 8,7. To sice není málo, ale nutno vzít v úvahu, že se jelo 200 km v opravdu svižném tempu, dost se stálo s puštěnym motorem a taky probíhlao focení, což je na spotřebu největší peklo (plnej plyn do dvou zatáček, otočit a to samý třeba 10x). Takže si troufnu odhadnout, že v reálném světě při normálním ježdění to bude tak 6 - 6,5 litru, což sice není na úrovni GS, ale na dvanáctistovku s takovým výkonem je to super... Nicméně to je fakt nástřel, uvidíme po standardním testu.

Bajk dz majk 23. února 2012, 15:40 | 0 0

hezká honda
Se zájmem sem si počet.Moc dobře popsaný test.S tím odboucháváním GS bavoru bych ale ještě počkal.Zajímá mě názor Somíka,jestli to teda ví,kolik ta motorka žere?Někde sem četl,že prý hrozně!Dík

teo 23. února 2012, 8:37 | 1 0

teo
No tahle motorka má dobře našlápnuto... Co se týče té "centralizaci hmoty" je to opravdu alchymie a umění konstruktérů. Moje osobní zkušenost s Banditem 650S a Hondou CBF 1000 F. Váží stejně, ale na místě nebo ve velmi malé rychlosti máte u Bandita pocit jako když stojíte na chůdách a na koulích máte přivázané 10 Kg závaží a u Hondy ani člověk neví, že má něco 240 Kg mezi nohama a i úplný amatér ( já :-D ) se dokáže bez větších problémů otočit na silnici bez šlápnutí na zem a kamarád s FZ1 to má vždy ještě s couváním ( to je otázka rejdu, ale jen pro představu ). Myslím si, že Honda to má za ta léta opravdu vychytané ( umění rozložení váhy) a nebál bych se tabulkových hodnot. Cena je myslím velmi konkurence schopná a nová DCT bude určitě fungovat skvěle. Když se tak koukám na všechny ty blbů vzdorné systémy, tak si říkám, že na jednu stranu to je skvělé ( u začátečníků-prvních tak 3-5 sezon, to bude zachraňovat životy ), ale na druhou stranu já osobně mám rád svůj život jen v mých rukách i za cenu snížení pravděpodobné bezpečnosti. Známe jak klasická PCčka jsou náladová a nechtěl bych se dočkat toho, že vlivem nějakého vnějšího zdroje (vibrace, voda, prach, bláto, ...) se při předjíždění ta elektronika splaší a přestane dodávat benzín do válců...

Somik 22. února 2012, 20:09 | 1 0

Somik
To Trejsič: Máš pravdu, reakce všech přítomných kolegů novinářů byly velmi překvapené. Jednotlivými částmi i celkem dokázala tahle motorka opravdu vrátit Hondu na špičku dnes tolik důležité kategorie. Už chci vychladnout :)))
To Braník: Teď se musím Karola zase trochu zastat. Nepřijde mi, že by útočil konkrétně na CT, ale spíš na celou kategorii. To co píšeš o hmotnosti je na jednu stranu určitě pravda. Mám kamaráda, který měří asi 160 cm, váží tipuju tak 70 kg a sedlá KTM 990 Adv. většinou plně naloženou a ve dvou. A s většinou bikerů kolem si vytírá pr... Nicméně druhá strana mince je reálný dopad hmotnosti - zkus se někdy svézt na motorce (a nejlépe v terénu), která váží 150 kg. Jiná hra. Nedá se to srovnávat, ale chápu, jak to Karol myslel.

Branik 22. února 2012, 19:20 | 1 0

Predsukdy
Zdravicko pan Karol. Neda mi nezareagovat na prispevok. Co sa tyka hmotnosti motocyklov tak je to velmi osemetna zalezitost ktoru podla mna nie je mozne zovseobecovat. Uvediem banalny priklad "do 260 je lahke a nad je tazke :D". Z mojho pohladu je to vsetko v hlave a trosku aj v muskulature. Ja jazdim 11 rocne Varaderko kde sa hmotnost velmi priblizuje k vahe CT. Uvediem tiez, ze to je moja prva motorka a nikdy som na ziadnej inej nejazdil. A cuduj sa svete, Varadero jazdi nadherne, vodi sa jedna radost. Nahanat krcovitych mladeznikov na strojoch roznej sili v zakrutach niet problem. Len clovek musi odburat alebo aspon do uzadia potlacit strach. AAANO strach alebo aspon prehnany respekt zapricinuje fakt ze sa ludom klepu kolena ked vidia 270 kil a zavrhnu stroj bez ohladu na jeho kvality. To je faktor nazvem ho hlavovy. Potom je tu faktor svalovy. Ruku na srdce, kolko krat sa za sezonu stane ze clovek masinu polozi?? Ja som teda celkom drevo a nestalo sa mi, ze by som ju pustil viac ako 3-4 krat za sezonu (netvrdim ze to tak maju vsetci) a este sa mi nestalo ze by som ju nepostavil spat (chce to len trochu cviku ktory inak ako lahkymi polozeniami do ruk nedostaneme). Aj tu citim priestor pre otazku "kolko ten asi najazdi??". Priemerne 12 000 KM rocne vacsinou po spevnenych povrchoch. Ano, takze nemozem vediet nic o tom ako sa dviha Yamaha v pieskoch Australie alebo BMW na Long Way Down (chudacik Ewan, ved mal zo sebou len cely stab a 2 sprievode vozidla). Ale vy zase len malo o tom co je odburat predsudky a ist si skusit skvele masiny aj napriek ich istym technickym parametrom. Osobne som presvedceny o tom, ze rozdiel 30 kil voci BMW alebo inej motorke pocas jazdy nikto nespozoruje. A ci budem zo zeme dvihat Supertenerku, Stelvio NTX, DMS alebo KTM 990 A zapotim sa pri tom vzdycky rovnako. Opakujem sa ale zamere: Vsetko je to v hlave. Hauk

Trejsíč 22. února 2012, 18:06 | 1 0

Štika v rybníku ?
Asi nejen pro mně je velikým překvapením, jaká diskuze se rozproudila prekticky ihned po zveřejnění prvních pozabtků z jízdy. Myslím, že už dlouho nezpůsobila žádná Honda takový "poprask", jako Crostourer. Podle prvních informací to vypadá (oproti očekávání) na tvrdý boj o špičku segmentu. Hondě se asi povedlo zvednout hozenou rukavici a tvrdě a nekompromisně se vrátit do hry tam, kde ji spousta lidí po zveřejnění technických údajů (okořeněných automatem) odepsalo. Já osobně jsem nesmírně zvědav, jak dopadne přímé srovníní s nejlepšími a jak se bude prosazovat DCT? Za odvahu dávám Hondě palec vysoko nahoru. Zase jednouo stroj hodný největšího výrobce motocyklů na světě. Snad se opět Hondy vyrovnají "Evropě" v charakteru a bude se psát o tom, že tyhle mašiny mají opět pořádný koule...

Somik 22. února 2012, 17:00 | 0 0

Somik
To Míra: No, to právě nevim. Abych řekl pravdu, po svezení na CT se ve měn odehrávají prapodivné procesy:))) Například dnes ve dvě ráno jsem se vzbudil s myšlenkou, že to nemůže být jen srovnávák GS vs. CT, ale i se SM T jakožto vrcholem zábavy... Ale pravda je, že SM T je pořád mnohem víc motard...

Mira 22. února 2012, 16:25 | 0 0

První jízda: Honda Crosstourer
Somiku, nadšení z Tebe přímo stříká :). Pořád je SM T No uno?

Somik 22. února 2012, 15:48 | 0 0

Somik
Karol: P.S. Ten Hondí dvouválec jsem málem oplakal, VTR mám hodně v oblibě a Varadero mam taky rád. Ale tenhle motor je důstojným nástupcem i když má o dva hrnky víc...

Somik 22. února 2012, 15:46 | 0 0

Somik
Karol: Tak to pak ano, chápu. Je pravda, že jsme se se všemi CZ a SK novináři shodli na tom, že malý Adventure KMTce chybí, to máš naprostou pravdu. Co se týče vlastností Crosstourera mimo asfalt, zatím to opravdu beru s nadhledem, jezdili jsme jen šotolinu na silničních gumách a jen krátce. Doufám, že se nám podaří dostat testovačku na nějakých TKC nebo tak podobně, abysme viděli, co v ní je. Ale pravda, že to stále bude mnohem víc silniční motorka, než offroad.
Díky za názor. Měj se fajn.

Karol 22. února 2012, 14:11 | 0 0

Somíkovi
Nič v zlom , Somík, viem, že Ty si na veľké mašiny, k mojej reakcii len to, že si tam zaradil fotku jak si to tam niekto práši v stupačkách cez nejakú divočinu, tak o tom som hovoril, keď som kritizoval tú jej hmotnosť. A myslel som, podľa reklám a propagácie, že to má byť priamy konkurent veľkej GS, preto som ich porovnával. Ak nie, tak majú predsa už to VFR 1200, to by malo splniť to, o čom hovoríš.
Je fakt, že na dlhšie cesty mimo asfalt je aj R1200GS dosť veľká mašina, ale aspoň sa posnažili a išli s váhou dole, tu je to naopak. Len to som chcel povedať. Iste, na expedičné cesty sú našťastie ešte iné stroje, napríklad také F800GS alebo Triumph 800XC sa zdajú, že ich tvorcovia trochu chápu, čo sa asi deje mimo asfalt. A podľa mňa je veľká škoda, že KTM prestalo robiť LC4 Adventure, s tým sa naozaj dalo cestovať po šotoline.
Skúšobnú jazdu nechcem, dík, to kamarátovo Varadero som si požičal len raz a už som si to netúžil zopakovať. Mám naozaj radšej ľahšie stroje, dokonca aj na asfalte.
Ale verím, že to môže byť super stroj, len tam mali radšej zmodernizovať ten starý dvojvalec, ale teraz sa šetrí unifikáciou.
Len toľko, maj sa.

Makak 22. února 2012, 13:39 | 0 0

Kontrola trakce
prý funguje opravdu skvěle na rozdíl od GS. Na šotolině se rozjede i hotentot. Palec nahoru. Už se těším na svezení.

Pavel Horáček 22. února 2012, 12:56 | 0 0

Honda
Pro tuto motorku jsem byl rozhodnut už při jejím představení.Ráno jsem si přečetl test u konkurence, teď tady a všude čtu prakticky jen chválu od těch co ji měli možnost projet a to mě jen utvrdilo v tom, že si ji jdu objednat.
Moc se na ni těším a tento článek ve mne jen ještě více rozproudil to moje těšení.

Kylián 22. února 2012, 12:48 | 0 0

honda je hnus
Strašně ošklivá motorka, jako všechny nový Hondy kromě fireblejda. Ale sem rád za info, který sem píšete

Somik 22. února 2012, 11:17 | 0 0

Somik
Karol: Nemůžu, než říct, že až do podnělka jsem s Tebou plně souhlasil. Ano, uznávám, že si dovedu představit, že z pohledu čtenáře zní ty věty o centralizaci hmoty, jako klišé, ale opravdu to zafungovalo. Nikdo netvrdí, že to je lehká motorka jako XT, to ne a ani Honda o té motorce otevřeně nemluví jako o cestovním enduru. Na druhou stranu musím dodat, že ta motorka působí bytelně, což se nedá říct o všech v této kategorii. Leckdy by měl jeden strach se s tím vydat dál a někde s tím prásknout, aby se to nerozlámalo jak Kinder vajíčko. Ale jak říkám, ještě v neděli bych se pod všechna slova podepsal, dnes už ne. Zkus si někde domluvit testovací jízdu, zajímalo by mě, zda změníš názor. Díky za něj...
DC: Ale prosim Tebe:)))

kulasec 22. února 2012, 11:14 | 0 0

Honda Crosstourer...
Ta hmotnost je fakt na zamyšlenou. Když si ještě hodí kufry bude s tím ,,cestovatel" zápasit i na parkovišti.

Karol 22. února 2012, 9:22 | 0 0

Ďalší mamut na cesty všetkých druhov
Hondy som nikdy nemusel, ale vývoj, ktorý zvolili, ide podľa mňa úplne opačným smerom, než by mal ísť. BMW to pochopilo a po inak skvelých mastodontoch 1150GS to prepracovali a na 1200GS išli s váhou riadne dole a nie ako Honda, ktorá naopak tie kilá postupne len pridáva a najnovšie je to až 285kg. Čo s tým chce jazdec robiť mimo asfalt? A keď to naloží výbavou, je tam dosť cez 300kg. Potom to picnú do kategórie cestovné enduro, veď to má tie špicové kolesá evokujúce hard jazdu a iné serepetičky. Keď to položíš, a to položíš určite, tak musíš mať aspoň dvoch silákov, aby si zas mohol pokračovať. Ja som jazdil po Austrálii s XT600 o 100 kg ľahšou a mal som čo robiť dostať to na kolesá, keď sa to na nespevnenej ceste položilo, najskôr dole všetky kufre a potom žily na krku na prasknutie. Mali by si v Honde pozrieť, ako zápasili so svojimi bavorákmi McGregor s Boormanom v Mongolsku a potom sa nad tým zamyslieť, ako by mal vyzerať stroj na brázdenie ciest všetkých druhov šíreho sveta. Toto vypadá skôr ako paródia a mali to nazvať GrandTourer a vynechať to Cross. Milujem tie slová o centralizácii hmoty a že po rozjazde je stroj ako pierko. Kamarát mal Varadero II a položil ho niekoľkokrát a vždy pri manipulácii na mieste alebo najčastejšie pri dojazde, kde stačí došľapnúť na zvažujúcu sa krajnicu a už to letí dole, ak nedrepuješ 400kg. A to je veľký chlap. Takže, nasmerujte evolúciu na chudnutie, alebo si prekategorizujte produkty, odporúčam vrele.

Branik 22. února 2012, 9:00 | 0 0

Podakovanie
Diiks Somiku...to som presne chcel pocut...myslim ze zacinam rozmyslat o vymene..pekny den..

Zobrazené záznamy: od 1 do 20 (celkem 22)
Stránka: 1 2 »

Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist