První jízda MH: nová Honda CRF1000L Africa Twin

23. března 2016 v 19:54

Autor: Radek Michna
Fotografie: Honda

Velikost textu: smaller normal bigger

Okamžik pravdy. Vzpomínáte si ještě na ten pocit očekávání, nevědomosti a příjemných pocitů, než jste splynuli se svou první partnerkou či partnerem v jedno tělo? ...


Den 1 | silnice, šotilnka

Podobný pocit prožívám právě i já zde, v Jihoafrické republice, nedaleko Kapského města. Přede mnou stojí do jedné řady seřazená skutečně sexy lajna zbrusu nových Afrik! Tak strašně jsem se na ně těšil. Vždyť jsem doma jednu z jejich legendárních předchůdkyň i měl – a jak jsem byl panečku spokojenej! Všechny mé smysly podprahově tuší, že to bude dobré, nicméně jak moc, to mám právě zjistit!

Není třeba chodit kolem horké kaše… Nová Africa nezapře svou předchůdkyni nejen jménem, ale ani chováním a především pak emocemi. Pokud jste někdy vlastnili, nebo jen jeli na původní AT, budete ihned tak zvaně doma. 

 

Už po nastartování slyšíte a zároveň cítíte naprosto identický zvuk i vibrace, jaké produkovala předchozí XRV 750. Já vím, že CRF1000L je řaďák, ale díky přetočené klice o 270 stupňů se projevuje jako véčko své předchůdkyně. Jak zvukem, tak plochou křivkou kroutícího momentu!

Jednoduše řečeno, vemte starou AT, nadopujte jí vyšším výkonem o 50℅ a víte, na čem jste.

Její ergonomie jezdce v žádném směru neomezuje a to jak v sedě, tak především za jízdy ve stupačkách. Řidítka v Hondě navrhli příjemně široká a přes to, že jsou rovněž uchyceny v silentblocích jako u XRV, netrpí na ztrátu zpětné vazby od předního kola.

Jako mototurista velmi oceňuji dnes vzácnou vlastnost strojů a to že i v teplotách okolo 35 stupňů celsia, které tu panují, neobtěžuje svého páníčka odpadním teplem od motoru.

Ten se zároveň projevil jako šetřílek, neboť v testovacím režimu, kdy se jezdí přeci jen jinak, než když cestujete, svítila na budících po dnešních 293 po Jihoafrických kilometrech, spotřeba pouhých 5,8l na 100km. Jsem přesvědčen, že při klasickém cestování sosne maximálně 4,5 l.

 

Výborně rovněž funguje i ochrana před větrem. Tedy spojení slov "turbulence za předním štítkem" CRF 1000L zkrátka nezná, takže pocitová rychlost je mnohem nižši, než ta reálná... Nejednou se nám během pocitové 80tky zobrazovala na tachometru čísla výrazným způsobem převyšující 130km/h. 

První metry testování jsme strávili v sedle Africa Twin s automatickou převodovkou, ze které jsem měl před usednutím strach, ale původní obavy se okamžitě rozplynuly i díky novému režimu G, který pracuje ve smyslu podobnému reklusu, což znamená, že motorka necuká při ubrání či přidání plynu a umožňuje dobrou kontrolu stroje na nezpevněném povrchu.

 

Zkoušeli jsme módy D i S+, ale vůbec nejlépe se motorka chovala v režimu M, kdy neprotestovala ani v omezovači, tím chci říct, že v režimu Manual nedochází k automatickému přeřazení. To se hodí v okamžiku, kdy je důležité, aby zůstal zařazen správný rychlostní i za cenu lehkého přetočení motoru.

Naladění podvozku původní Africu Twin výrazným způsobem předčí a nebojím se říci, že v tuto chvíli se jedná o nejpoužitelnější podvozek a šasi pro jízdu v terénu na cestovním enduru vůbec!

 

Je toho tolik, co bych vám o nové Africe chtěl říct. Ovšem na to si budete muset počkat do dalšího vydání Motohouse, protože psaní na mobilu, ze kterého nyní píši, je mnohem pomalejší než první dojmy a myšlenky A přitom hlavou mi všechno frčí tak rychle…

Den 2 | Off-road

Už první metry ve stupačkách nové Africy evokují dojem, že člověk jede na výrazně lehčím stroji. Geometrie podvozku společně s plně nastavitelným odpružením odvádí tak dobrou práci, že si jezdec nepřipadá jako na cestovním enduru, ale jako na enduru ostrém. Veškeré návyky, které aplikujete na ostrém enduru můžete snadno aplikovat i na novou CRF1000L.

Ergonomie ve stupačkách je naprosto bezchybná a umožňuje jezdci naprosto volný pohyb a to jak při nutnosti zatížení zadku, tak v případě přesunu na kolo přední.

Motor reaguje na povely plynové rukojeti naprosto čitelně a nechá si líbit i nehorázné podtočení v úrovni volnoběžných otáček. Z těch se velmi ochotně sbírá až do svého maxima, což v praxi tvoří velmi široké použitelné otáčkové spektrum.

I v případech, kdy se jezdec s Afrikou odlepí od země na odskocích, reaguje Africa naprosto čitelně a ani pružící elementy nenaráží na své limity.

Celkově vzato se CRF1000L cítí mimo zpevněný povrch až překvapivě dobře a umožňuje skutečné svezení v terénu, ne jen obyčejné přemisťování z bodu A bodu B. Nejde o přejezd, ale o skutečnou jízdu v terénu se všemi výhodami powerslidů, brzdění na limitu apod.

Pokud ovšem nutně potřebujete slyšet aspoň jedinou věc, která by vám mohla na nové Hondě vadit, tak je to rozhodně to, že jí ještě nemáte v garáži!

Já se zamiloval! GAS

 

CELÝ TEST NOVÉ AFRICA TWIN ČTĚTE MOTOHOUSE 1-2/2016

...na stáncích od 28. prosince 2015

 


 
Honda CRF1000L Africa Twin, technická data ...ZDE

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 46 komentářů

!GAS! 12. ledna 2016, 17:18 | 1 1

peterk0
Srovnání se nabízí, ovšem oba stroje míří na různé zákazníky.

KTM 1190 R je mnohem silnější a agresivnější, zatímco Africa je mnohem více vyklidněná, příjemná a méně unavující.
V terénu co do podvozku, jsou si hodně blízké obě dvě.

Na kravení, adrenalin a blbnutí bude lepší KTM, na cestování a výlety zase CRF 1000 L. Záleží do jaké kategorie patříš.

peterk0 5. ledna 2016, 15:18 | 0 1

srovnani
Ahoj GAS, co porovnanie s KTM 1190 ADV R? Ktoru by si bral a preco, pripadne hlavne rozdiely a cielova skupina, zaujima ma tvoj sukromny názor, dik!

!GAS! 13. prosince 2015, 19:07 | 0 0

Vibrace
To PetrAt: Jsou citit, ale jen jemne. Podobne tem co mela stara XRV.

abs 13. prosince 2015, 17:48 | 1 0

vibrace pro petr
Cau, samozrejme sem to nejel, ale prelousk sem vsechny reporty co sem nasel (v AJ teda jen) a treba visor pise, ze si sotva neceho vsim: "and the engine vibrations barely there" a vsichni pisou ze motor je jak samet "engine is smooth"

PetrAT 13. prosince 2015, 15:55 | 0 1

vibrace
!GAS!i . stihl jsi odsledovat vibrace ?
Kde? Jak moc? Jak moc jsou otravné ? ......

muzicek 12. prosince 2015, 13:40 | 0 0

africa
koukam, at jasna volba ;)

!GAS! 11. prosince 2015, 7:45 | 0 0

sedlo
to IPetr: Ahoj Petře. Nejprve mi dovol, abych smekl klobouk před nájezdem Tvé ex CB. To je úctyhodná hodnota. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že přes 100 tis km má v ČR většina 10 a více let starých motorek, jen na tacho stále září hodnota cca 22 tis km. :-)

Co se týká sedla, jezdil jsem to standardní = prostřední a dosál jsem na zem naprosto bez potíží. Dokonce lépe než u své ADV a lépe než na XT1200Z, když jsem jí testoval. Jeho polstrování je "bohaté" měkostí i komfortem připomínající mé soukromé exR1200GS.

IPetr 10. prosince 2015, 23:54 | 1 0

Výška a pocitová šířka?
Ahoj GASi, píšeš že máš 173cm, jezdil jsi normální výšku sedla nebo tu sníženou?
Jak ti připadá pocitově široká? Tak trošku cestuji na své GSX1400 a protože je mi líto jí trápit po Gruziňských cestách typu Mestina-Ušguli nebo Arménských stepích, tak je už rozhodnuto, že na delší výlety to chce nějaké cestovní endurko. BMW nechci už jen proto, že ho má každý. V Miláně se mi hrozně líbila Yamaha XT1200 ale na letošním Motoroutu jsem na ní seděl je to bachratá bestie, která navíc celkem papá. (Na mé čtrnáctce jezdím dálky pod 5 a zvykat si na větší spotřebu fakt nechci)
CRF mi přijde podle obrázků že bude užší, ale obrázky někdy kecají.
No uvidíme jestli mne na živo nezklame, do dnes vzpomínám na mojí CB750F2 s najetými 190tis když jsem jí prodával. Mimochodem stále jezdí a na jaře měla najeto bez pár km 250tis a na motor nebylo sáhnuto. Díky za info Petr

Honza Karásek 10. prosince 2015, 16:06 | 6 0

to Koráňos
Kdepak, GAS jezdí hodně dobře - pro enduro je u nás specialista. A proto taky třeba vede naší cenduro škoulu, protože to fakt umí. Potvrdí ti, kdo ho znají. Byla to dobrá volba. Navíc GAS měl Africu v minulosti doma, takže k má co říct dvojnásob

;-)

Koráňos 10. prosince 2015, 16:01 | 0 2

chyba lávky
Měli ste tam poslat jezdit Karla. !GAS! jezdí tak na půl gas...škoda.

!GAS! 10. prosince 2015, 14:40 | 0 0

svetla
Světla svítí obě bohužel jen když jsou puštěná dálková. Na potkávací je to tedy pirát.

PetrAT 10. prosince 2015, 12:13 | 0 0

světla
!GAS! :
Nevšiml sis jak to je se světly ?
Svítí jen jedno ?
Nebo jedno a obroučka toho druhého ?
Někde bylo vidět , že svítily obě světla

!GAS! 10. prosince 2015, 8:32 | 0 0

filtr a teziste
to PetrAT: Nádrž a to jak její tvar, tak její umístění, jsem ani při plném stavu nijak negativně nevnímal. Možná to vyvažuje to umístění akumulátoru za motorem, kdo ví.

K filtru se leze ze strany po sundání bočního plastu u nádrže, ovšem v praxi jsme to neměli možnost vyzkoušet. Tedy není to tak, jak to měla původní XRV.

Tazdevil 10. prosince 2015, 4:17 | 1 0

Mám objednáno...
Od 25. 11. 2015 mám objednáno. Testy jen dopřesňují můj pocit při prvotním osobním setkání a ozkoušení... Teď se jen dočkat jara... :o)

PetrAT 9. prosince 2015, 22:07 | 0 0

filtry
Zkoušeli jste se dostat k těm vzduchovým filtrům ?
Jak to je složité ?

PetrAT 9. prosince 2015, 22:04 | 0 0

těžiště
Jak jsi vnímal tu nádrž, která je zase nahoře ?
Když to porovnáš se starou AT

!GAS! 9. prosince 2015, 16:26 | 1 1

kdy
To Budoucí majitel: Dostupnost strojů má být dle Hondy na přelomu únoru / března 2016.

Budoucí majitel 9. prosince 2015, 15:53 | 1 0

Jakou barvu ???
Jakou barvu kdo bere ??? Ja cerveno-cerno-bilou variantu. Kdy uz bude v Praze na showroomu ???

!GAS! 9. prosince 2015, 15:51 | 0 0

PetrAT
Kufry jsme na živo vůbec neviděli, takže neumím objektivně soudit.

Místo pod sedlem je poměrně slušné i když možná trochu hůře využitelné než bylo u XRV např. u baterky.

PetrAT 9. prosince 2015, 11:12 | 0 0

"jaký to má kufr" ?
Jak to vypadá s prostorem na nářadí , lékárničku .... ?
Stará AT měla spoustu místa pod sedadlem
.
Co to dvoudílné sedlo ?
Nebylo by lepší jednodílné jako u staré Afry ? (teda až na to nepohodlí)

Zobrazené záznamy: od 1 do 20 (celkem 46)
Stránka: 1 2 3 »

Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist