Letos již pátým rokem odstartovala agentura Racetrack.cz okruhovou sezónu tradičním prvním podnikem v Chorvatské Rijece. Krátký páteční endurance, víkendové sprinty na 6-8 kol, tři dny open pit-lane za slunečného přímořského počasí dělají z tohoto startupu každý rok oblíbenější a navštěvovanější akci i když letos to s tím počasím nebylo tak úplně růžové
Otevíračka okruhové sezóny na Automotodromu Grobnik v půlce března je už vlastně tradicí a každým rokem se zájem o ni zvyšuje. Letos zcela předčil veškeré očekávání a do Rijeky se přihlásilo přesně 60 jezdců, což je oproti loňsku více než dvojnásobek. Jistě má na to velký vliv časový plán celé akce, kdy se všechny tři dny jezdí systémem open-pit, tj. že na dráhu můžete najet a vyjet kdykoliv si zamanete což je ideální hlavně v případě, že chcete například nastavit svoji motorku do ideálního setupu, anebo chcete trávit na dráze jen tak dlouho jak je vám příjemné. Letos to ale mělo jeden háček, přes poměrně příjemné teploty a celkem slunečné počasí trápil Chorvatsko téměř celé tři dny velmi silný vítr a tak došlo během víkendu i ke krátkému přerušení jízd. Nedá se ale nic dělat, počasí holt neporučíme.
Ve čtvrtek večer bylo depo otevřeno od 18.00 a právě v tu dobu začínala většina účastníků zaplňovat Grobnický paddock. Někteří vybalovali za neustávajícího a silného větru ze svých dodávek nejen motocykly, ale i lyže, když se cestou na okruh stavovali v alpách a skloubili tak dva koníčky do jednoho prodlouženého víkendu. Páteční dopoledne se neslo v duchu volných jízd a tréninků, většina jezdců si po zimě začala postupně znovu zvykat na svůj motocykl, někteří testovali zcela nové stroje. Patřili k nim také účastníci závodů na přírodních tratích.
Z našich jezdců to byl například Petr Bičiště, který přijel testovat své zcela nové BMW S1000RR a nebo německé želízko v ohni pro letošní IRRC Matti Seidel, kterému dělal sparringpartnera nám též dobře známý sympaťák z příroďáků a účastník TT na ostrově Man, Stefan Holz. Volné jízdy skončily v 15.00, kdy přišel na řadu dvouhodinový endurance, který se startoval systémem Le Mans. Na rošt se postavilo 22 dvou až čtyřčlenných teamů, kteří si to mezi sebou rozdali na trati, kde se ještě v roce 1990 jelo mistrovství světa MotoGP a která pamatuje jména jako Schwantz, Doohan, Rainey nebo Mamola. Pořadí a umístění našich teamů naleznete v následující tabulce:
# | Název týmu | Kol |
1 | Dalton team | 50 |
9 | Pelech team | 45 |
11 | Jelen | 45 |
12 | Buritos | 44 |
13 | Šubrt racing | 44 |
14 | Divočáci | 42 |
17 | Vajnerovic | 41 |
20 | Jagermaister team | 39 |
21 | LTR | 11 |
Sobota se nesla v podobném duchu jako pátek, takže o něco příjemnější teploty ale stále silný nárazový vítr. Dopoledne se opět jezdilo systémem open-pit, ale před polední pauzou už byly vložené dvě kvalifikace Superpole 600 a 1000 určené pro účastníky odpoledních závodů. Odpolední závod pak byl poznamenán několika pády hned v prvním kole a tak musel být o hodinu později restartován. V něm se pak po pěkném souboji umístili v kategorii SSP jezdci v pořadí:
# | Jméno | Motocykl | Čas |
1 | T. Čadek | Yamaha R6 | 01:46.328 |
2 | T. Peterka | Honda CBR 600RR | 01:46.289 |
3 | J. Šubrt | Yamaha R6 | 01:48.970 |
4 | T. Šubrt | Yamaha R6 | 01:48.191 |
5 | K. Bartoň | Kawasaki ZX6R | 01:52.945 |
kategorie jezdců silnější třídy SBK pak vypadala následovně:
# | Jméno | Motocykl | Čas |
1 | T. Borovka | Suzuki GSXR 1000 | 01:42.290 |
2 | R. Smoleňak | Suzuki GSXR 750 | 01:46.051 |
3 | L. Václavovič | Honda CBR 1000RR | 01:46.950 |
4 | R. Pokorný | Honda CBR 1000RR | 01:48.437 |
5 | J. Řasa | Yamaha R1 | 01:48.805 |
Přestože na neděli už slibovala předpověď počasí lepší podmínky než na oba dny předchozí, vítr snad ještě zesílil a proto se jezdilo opravdu obezřetně. Nicméně ale jezdce to neodradilo a tak stejně jako v sobotu absolvovali dopolední kvalifikaci. Těsně po ní byly jízdy kvůli velkému větru do oběda přerušeny a odpolední závody byly sloučeny do jednoho. V tom jsme měli také naše zástupce a nejlépe z nich dojel Petr Bičiště, kterému nové BMW evidentně sedlo a vyjel si tak v závodě King of Grobnik krásnou bronzovou příčku. Stejně pěkně zajel i mladý a nadějný Tomáš Šubrt, který se umístil se svojí Yamahou R6 na perfektním 6. místě. Nutno jen připomenout, že časy odpovídají z obou dnů ztíženým povětrnostním podmínkám.
# | Jméno | Motocykl | Čas |
1 | J. Ronchetti | Yamaha R1 | 01:36.591 |
2 | I. Radulović | Suzuki GSXR 1000 | 01:36.958 |
3 | P. Bičiště | BMW 1000 | 01:37.243 |
4 | M. Martin | Honda CBR 1000RR | 01:38.243 |
5 | A. Florean | Ducati | 01.40.313 |
6 | T. Šubrt | Yamaha R6 | 01:42.195 |
Tím tento úvodní podnik sezóny 2015 skončil a účastníci se vydali na cestu domů. Myslíme si, že pro všechny z nich to bylo letos první svezení a testování nejen sebe ale i techniky na nadcházející sezónu. Během akce došlo i k několika zraněním ale nakonec s dobrým koncem a tak doufáme, že se všichni zase brzy uvidíme na dráze a to už za měsíc 20. dubna 2015 na úvodním podniku Racetrack.cz na mosteckém autodromu. Ten na nás chystá i některá překvapení v podobě zrekonstruovaných boxů a dalších novinek se kterými se můžete seznámit během Motoshow autodromu Most která se uskuteční v neděli 5.4., na kterou jste samozřejmě srdečně zváni. Více informací o této akci Vám přineseme v následujícím článku.
Foto: racetrack.cz