Servis: Jak měnit brzdové destičky

3. září 2015 v 10:34

Autor: Ervín Krajčovič
Fotografie: autor

Velikost textu: smaller normal bigger

Pokud porovnáte procento času, který strávíte na motorce, a procento času, který brzdíte, vyjde vám opravdu malé číslo. Brzdy jsou ale ohromně důležitou věcí, proto je potřeba se o ně starat. My vám teď poradíme, jak vyměnit brzdové destičky ...

Lidský mozek je skvěle vymyšlená věc, která se dokáže přizpůsobit měnícím se podmínkám. Jedním z dobrých příkladů je slábnoucí brzdný účinek vaší motorky – smysly se tomu prostě přizpůsobí, a tak se může občas stát, že to ani nemusíte zaregistrovat. A potom můžou přijít problémy. Slábnoucí brzdové destičky nejenom snižují brzdný účinek motorky, ale zvyšují pravděpodobnost přehřátí kapaliny a následné vadnutí brzd. Pár nových destiček vám nezruinuje bankovní konto a vyměnit je není nic složitého. Takhle se to dělá…

Servis: Jak měnit brzdové destičky 
  1. Příprava nářadí

Budete potřebovat sadu klíčů (klasické téčko pomůže celou věc urychlit), kterými povolíte brzdové třmeny od vidlic. Dále pak ploché kleště na vyndání válečků, šroubovák a prkýnko na odmáčknutí pístků (pokud nemáte přípravek). Při práci se vyplatí vzít si rukavice, protože prach z brzd je docela svinstvo. Na čistění třmenů doporučujeme teplou mýdlovou vodu a starý kartáček na zuby. Můžete použít i čistič brzd, ale nepoužívejte jiné agresivní odmašťovače, které by mohly poškodit gumičky. Připravte si i trochu nové brzdové kapaliny pro případ, že ji bude potřeba vyměnit.

Budete potřebovat sadu klíčů (klasické téčko pomůže celou věc urychlit), kterými povolíte brzdové třmeny od vidlic. Dále pak ploché kleště na vyndání válečků, šroubovák a prkýnko na odmáčknutí pístků (pokud nemáte přípravek). 

  1. Zvednutí motorky

Dejte mašinu na přední stojan, který zvedne přední kolo. Existují různé druhy, my máme stojan od firmy Tamoto, který zvedne motorku za spodek vidlic. Použít se dá i ten do krku řízení, ale u něj někdy bývá problematický přístup k brzdovým třmenům. Pokud přední stojan nemáte, dejte motorku na boční stojan, nahněte ji na sebe a podložte dřevený hranol pod výfukové svody. Je to sice trochu pakárna, ale jde to.

Dejte mašinu na přední stojan, který zvedne přední kolo. Existují různé druhy, my máme stojan od firmy Tamoto, který zvedne motorku za spodek vidlic. Použít se dá i ten do krku řízení, ale u něj někdy bývá problematický přístup k brzdovým třmenům. Pokud přední stojan nemáte, dejte motorku na boční stojan, nahněte ji na sebe a podložte dřevený hranol pod výfukové svody. 

  1. Povolení třmenů

Povolte brzdové třmeny (pokud to někdo nedorval „na krev“, mělo by to jít relativně lehce), sundejte je z kotoučů a odjistěte pojistné plíšky. U některých motorek je potřeba vyndat kolo, jinak kvůli ráfku třmeny nesundáte.

Povolte brzdové třmeny (pokud to někdo nedorval „na krev“, mělo by to jít relativně lehce), sundejte je z kotoučů a odjistěte pojistné plíšky. U některých motorek je potřeba vyndat kolo, jinak kvůli ráfku třmeny nesundáte. 

  1. Čistota půl zdraví

Brzdové třmeny pořádně vyčistěte, nejlépe v mýdlové vodě. Potom je utřete hadrem. Zkontrolujte, zda pístky chodí naprosto volně. Zarezlé pístky mohou propouštět brzdovou kapalinu a v extrémním případě vést až k selhání brzdového systému. Pokud třmeny vypadají opravdu špatně, možná bude čas na jejich kompletní generálku. Vyčistěte i pojistný váleček – jestli je na něm koroze, jemný smirkový papír ho pomůže zjemnit.

Brzdové třmeny pořádně vyčistěte, nejlépe v mýdlové vodě. Potom je utřete hadrem. Zkontrolujte, zda pístky chodí naprosto volně. Zarezlé pístky mohou propouštět brzdovou kapalinu a v extrémním případě vést až k selhání brzdového systému. Pokud třmeny vypadají opravdu špatně, možná bude čas na jejich kompletní generálku. Vyčistěte i pojistný váleček – jestli je na něm koroze, jemný smirkový papír ho pomůže zjemnit. 

  1. Hladina kapaliny

Zatlačte šroubovákem přes malé dřívko pístky co nejvíce do třmenu, pokud doma nemáte přípravek na jejich odmáčknutí (pozor na jejich poškození). To zvedne hladinu kapaliny v nádobce, takže se podívejte, zda je jí tam dostatek. Pokud byla nádobka plná, když byly destičky na půlku sjeté, nebude potřeba ji dolévat. My doporučujeme měnit kapalinu preventivně minimálně každé jaro. Pokud jezdíte hodně (a svižně), tak raději dvakrát v sezóně.

Zatlačte šroubovákem přes malé dřívko pístky co nejvíce do třmenu, pokud doma nemáte přípravek na jejich odmáčknutí (pozor na jejich poškození). To zvedne hladinu kapaliny v nádobce, takže se podívejte, zda je jí tam dostatek. Pokud byla nádobka plná, když byly destičky na půlku sjeté, nebude potřeba ji dolévat. My doporučujeme měnit kapalinu preventivně minimálně každé jaro. Pokud jezdíte hodně (a svižně), tak raději dvakrát v sezóně. 

  1. Nové desky

Namontujte nové destičky a ujistěte se, že ve třmenu dokonale sedí. Dbejte na to, aby se na destičky nedostala žádná mastnota – to by mohlo snížit jejich účinnost. Zajistěte destičky plíšky a válečky a potom je znovu odmáčkněte co nejvíce od sebe. Nasaďte třmen na vidlici a dotáhněte ho v ideálním případě momentovým klíčem.

Namontujte nové destičky a ujistěte se, že ve třmenu dokonale sedí. Dbejte na to, aby se na destičky nedostala žádná mastnota – to by mohlo snížit jejich účinnost. Zajistěte destičky plíšky a válečky a potom je znovu odmáčkněte co nejvíce od sebe. Nasaďte třmen na vidlici a dotáhněte ho v ideálním případě momentovým klíčem. 

  1. Napumpujte

Několikrát zmáčkněte brzdovou páčku, aby si destičky pořádně sedly ještě před tím, než sundáte motorku ze stojanu. Známe několik lidí, kteří na tohle zapomněli a potom se moc divili, když někomu po pár metrech projeli kufrem.

Několikrát zmáčkněte brzdovou páčku, aby si destičky pořádně sedly ještě před tím, než sundáte motorku ze stojanu. Známe několik lidí, kteří na tohle zapomněli a potom se moc divili, když někomu po pár metrech projeli kufrem


 

TIP na závěr: nejlepší účinnosti brzd pomůžete tím, když zmáčknete páčku tak, aby v brzdovém systému vzniknul tlak, povolíte brzdovou nádobku a necháte brzdu stlačenou přes noc. To pomůže vytlačit všechny zbylé mikrobublinky z brzdové kapaliny nahoru a vy tak celý systém dokonale odvzdušníte. Uvidíte sami, jak moc páčka přes noc ztvrdne.

nejlepší účinnosti brzd pomůžete tím, když zmáčknete páčku tak, aby v brzdovém systému vzniknul tlak, povolíte brzdovou nádobku a necháte brzdu stlačenou přes noc. To pomůže vytlačit všechny zbylé mikrobublinky z brzdové kapaliny nahoru a vy tak celý systém dokonale odvzdušníte. Uvidíte sami, jak moc páčka přes noc ztvrdne.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 12 komentářů

píča 7. dubna 2015, 12:13 | 1 1

hovno
tohle zvládne doma každej jouda. Jedině servis napíše - dejte si to do servisu

Michal 25. dubna 2014, 13:20 | 1 0

brzdovka
Je to jako u auto pokud je s ABS nesmíte kompletně vytlačit starou brzdovku, do ABS pumpy se dostane vzduch a pak se to odvzdušní jen nějakým napojení na pc, s příkazem zapnutí čerpadla v abs. Já měním tak, že postupně odpouštím starou a dolévám novou, nikdy nenechám soustavu aby nasála vzduch

moron 23. dubna 2014, 17:04 | 3 4

moron
Kluci, když nechám přes noc zmáčklou páčku, tak si přece nic nepomůžu. Brzdová pumpa je jenom pístek co tlačí do kapaliny utěsněnej gumovýma kroužkama. Přespřílišný tlačení těm kroužkům taky škodí. Kdyby ty kroužky byly špatný, páčka by se propadala = neudržely by tlak kapaliny a ta by se mi vracela zpátky do nádobky. Takže dle mě, jediná možnost jak brzdy odvzdušnit je přes odvzdušňovák. Některý motorky je docela porod odvzdušnit, vzduch se drží různě v ohybech hadic, nebo přímo ve třmenu, tam už to chce vychytat způsob jak na to :)

daniel 23. dubna 2014, 16:11 | 1 3

Treba vedieť
Vedieť si vymeniť platničky a odvzdušniť brzdy by mal byť základ pre každého jazdca. Predsa sa najlepšie spolahnem na brzdy keď si ich opravím sám, neveril by som na 100% servisu nech je aký koľvek. Je už neskoro sedieť na motorke na ktorej mechanik zabudol napríklad len dotiahnuť momentom brzdové prasiatka lebo ho vyrušil kolega a vy si to ženiete 180 km/h po dialnici. Pouvažujte či sa Vám takéto info niekedy nezíde a potom kritizujte. (Paleček)

Jirka 23. dubna 2014, 14:56 | 0 1

Hydroskopická
Kapalina sece hydroskopická je, ale po nalití do nádržky už je stejně propojená s ovzduším tak přes to dáš nějakou látku a je to :-)

Sj 23. dubna 2014, 14:17 | 4 0

servis
Taky si myslím, že lidi by měli o svý motorce vědět trochu víc, než jen kde se leje benzín a kam mají jet na servis

David 58 23. dubna 2014, 13:53 | 2 2

lidi
Nedělejte z lidí úplný kretény! Proč bych si nemohl vyčistit brzdy doma sám???

Ten co ví 23. dubna 2014, 13:14 | 5 0

pohoda
Dělám to takhle u každý svý motorky, nic na tom není, pokud nejseš úplně lelito. Trik se zamáčklou brzdou je starej, ale funkčí

Paleček 23. dubna 2014, 13:11 | 1 12

ABS
Radit lidem takový věci byste vůbec neměli. Tohle všechno už je práce pro servis, obzvášť v době ABS.

John 23. dubna 2014, 12:43 | 1 1

brzdovka
Hele, kluci a není náhodou brzdovka hydroskopická? Pokud vím, tak je, takže když necháte osšroubovanou nádobku, bude se do brzdovky dostávat vzdušná vlhkost což snižuje její bod varu, ne?!

Dave 23. dubna 2014, 12:07 | 1 0

páčka přes noc
tu zmáčknutou přední brzdu jsem zkoušel a nepomohlo to, furt je páčka gumová, počkám na pancířový hadice a zkusim to znovu ...

zverzak 23. dubna 2014, 11:28 | 2 0

super ako vzdy
Ja som takto zabudol na zadnu brzdu a kedze ju vobec nepouzivam, tak som potom pozical motorku a hele tamten sa s nou skoro vykladol, ked mu to nezoplo na prvy raz :(


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist