Co uděláte, když vám normální litrový superbike nestačí? Vezmete nařachlou prkenici a pořídíte něco lepšího. Nejspíš něco s přílepkem R anebo SP.

Abyste dokonale pochopili, jakou motorku máme dnes před sebou, je nutné vydat se na velmi rychlý výlet do historie. Honda staví Fireblady od roku 1992, kdy přišla s něčím naprosto nevídaným. Originální, výkonná a nesmírně lehká motorka pobláznila celý svět. Všichni najednou chtěli sportovní biky, protože Blade ukázal, že už není nutné jezdit na sice rychlých, ale bachratých a neohrabaných GPZkách. Od té doby se jich prodalo jenom těžko uvěřitelných 215 000! Je tedy více než zřejmé, že před námi dnes stojí skutečná legenda. Motorka, kterou si Honda nemůže dovolit pokazit. Za ty roky dokázala úplně všechno – vyhrát světové tituly ve WSBK, Endurance nebo úžasných 21 vítězství na Isle of Man TT. Jenže za celou dobu své existence tady ještě nikdy nebyl model, který by hlásal: „Fireblade, který se zrodil na závodní dráze.“ Až teď, Fireblade SP.

 

V čem je konkrétně SP?

Máte pravdu. Na papíře skutečně vypadá jenom jako lehce vymazlená verze standardní motorky. Není tady nic, co by zavánělo černou magií. Tak jednoduché to ale nebude. Když se podíváte pořádně, všimnete si drobných rozdílů, které na silnici znamenají zcela jiné zážitky, než jaké byste mohli celkem oprávněně očekávat. Je tady speciální motor, který je továrnou zbaven prakticky všech výrobních tolerancí a je postaven s ohledem na konkrétní motorku. Na podvozku vás praští do očí zlaté vidlice a zadní tlumič od Öhlinsu a jsou tady naprosto fantasticky vypadající monoblokové brzdy Brembo (možné za příplatek i s elektronickým ABS).

Změnami prošly i odlehčené zlaté ráfky, vrchní brýle, zadní podsedadlová část, plexi a také mapování motoru. A samozřejmě, přehlédnout se nedá ani božský lak. V porovnání s ním vypadá klasická „repsolka“, kterých je všude plno, už poněkud okoukaně. Tohle je zcela jiná liga, a když jsme ho fotili při západu slunce na cílovce brněnského okruhu, byla to chvíle, která se mnou zůstane hodně dlouho. Možná vám to přijde jako kýč, ale kdybyste tam byli s námi, cítili byste to taky. Nádherná motorka. Nejkrásnější Blade všech dob!

 

Nehledejte chyby

Přál bych vám to zažít. Sednete na motorku, ujedete prvních pár metrů a okamžitě víte, že tohle je prostě „správně“. Mám pocit, jako by byl každý díl dodatečně zkontrolován a vylepšen. A rozhodně to není tak, že by byl standardní Fireblade nějak ošizený, nebo dokonce zanedbaný! Rozdíl na SP ale poznáte ihned, hlavně na podvozku. Kvalita odpružení je bezprecedentní, a to v jakékoliv situaci nebo jízdním režimu. Je jedno, jestli jen tak v klidu popojíždíte po parkovišti, nebo motorku tlačíte do takového náklonu, až se tep začíná zrychlovat.

Fireblade v každé situaci předvádí ohromnou porci vyvážení, ze které jasně poznáte, že se na ní pracovalo celá desetiletí. Znám motorky, které jsou rychlejší, ostřejší a sofistikovanější, ale žádná z nich si není tak jistá tím, co dělá, jako právě tenhle Blade. Honda si je sakra vědoma toho, že jakkoliv SP přiostřila a nastrojila do nóbl komponentů, nesměla z něj udělat něco, co by ztratilo jejich legendární plyšovost. A je to znát. Motorka se chová přesně tak, jak očekáváte. Jistě, předvídatelně a nezáludně. A taky je pořádně rychlá. Porce 172 koní se nikdy nebude chovat přehnaně civilizovaně, ale na Bladu máte pocit, jako když je můžete téměř všechny využít. Dokonce i na silnici, což může sice vypadat jako holé šílenství, ale ve skutečnosti je to naprostá pohoda.

 

Motor přede a fascinuje

SP mě v každé situaci zahrnuje klidem a šeptá do ucha, že je všechno v naprostém pořádku. Motor má docela dlouhé zpřevodování, takže jeho nástup není nijak zběsilý, a tím pádem se dá výkon plující na zadní kolo čitelně dávkovat. To má pochopitelně za následek, že pojedete rychle, i když vám to tak nebude připadat. Do červeného pole na 13 000 otáčkách se motor vytáčí naprosto plynule, navíc s pocitem absolutní neprůstřelnosti a trvanlivosti. Některé motorky dodávají svůj výkon s maniakálním řevem a vibracemi, Fireblade SP je podobně rychlý, ale pořád zůstává bezproblémově řiditelný. Když továrna tvrdí, že motor vyladila speciálně pro tuhle motorku, nemám pocit, že by si nějak přehnaně honila triko. Je vážně skvělý, i když mně osobně chyběl systém pro rychlořazení, který by zážitek posunul o další level dál. SP by si ho zasloužilo, když už přichází bez dalších elektronických pomocníků, hlavně v podobě chybějící kontroly trakce.

 

Fireblade na okruhu

Mohli byste si myslet, že to bude pro Hondu obrovská nevýhoda, a pravděpodobně budete mít pravdu. Na okruhu mi to ale překvapivě vůbec nevadilo. Jistota z podvozku je jednoduše dech beroucí. Naprosto přesně víte, do čeho jste investovali svoje ne zrovna malé finance. Odezva předního kola je fantastická – jako byste jeli dlaněmi po asfaltu a četli jimi každou změnu ve struktuře silnice. V místech, kde jiné litrové superbiky nahání strach, jede Fireblade bez zaváhání. Prostě se velmi dobře řídí. Je jako trpělivý partner, který bude dlouhé hodiny naslouchat vaší představě o velmi rychlé, ale pořád bezpečné jízdě.

Jakkoliv mi nepřítomnost kontroly trakce nevadila, na okruhu mi několik posledních rozumně uvažujících buněk v mozku velelo, abych jel možná o trochu opatrněji, než bych si to dovolil na elektrikou překypujících hyperbicích. Na druhou stranu je nutné říct, že řídit v dnešní době motorku s tak dobrou mechanickou přilnavostí a nefiltrovanou dodávkou výkonu je osvěžující. Je to důkaz naprosto precizního vyvážení, které umí jenom Honda. Každá součástka je vyvinuta tak, aby fungovala v dokonalé harmonii se zbytkem, a to mě jednoduše baví. A vás to bude bavit taky!

Jakkoliv je sériové nastavení podvozku špičkové, při použití na závodním okruhu máte prakticky nekonečnou možnost jemného doladění podle vašich konkrétních představ a potřeb. Kvalitní odpružení se pozná podle toho, jak je schopné reagovat na drobné změny, a tohle umí Öhlins nejlíp na světě. Garantuju vám, že i jeden jediný klik na předních vidlicích poznáte. Stejně skvěle se chovají i brzdy, které poskytují obrovskou, a přesto jemně dávkovatelnou sílu. Elektronické ABS ani neřešte, nepotřebujete ho.

 

Pět hvězd

Honda ve svých materiálech tvrdí, že se SP narodilo na závodní trati. My říkáme, že má kryt zadního sedla a žádné stupačky spolujezdce. Není to ultimativní okruhová střela, se kterou rozmetáte traťové rekordy na všech dráhách světa. SP je dokonalé vyladění stroje, který už v základním provezení nebezpečně atakuje úroveň bezchybné motorky. Je rychlý, pohodlný a precizní. Vypadá speciálně, jezdí speciálně a dokáže z průměrného pilota udělat řidičského boha. Téměř. Je to výsledek více než dvacetiletého vývoje, který prostě nemůže zklamat. Je to pětihvězdičková motorka. Možná šesti.


Jak udělat ze standardního Blada vymazlené SP?

Pokud vás zajímá, jaký výkonový nárůst přináší speciálně konstruovaný motor, možná budete maličko zklamaní. Jsou to pouhé dva koníky navíc. Zmenšením výrobních tolerancí částí motoru ze standardních třech gramů na pouhý jeden gram se dosáhlo hlavně čistšího a hladšího chodu. Honda se zaměřila spíše na podvozkové komponenty, kde standardní vidlice BPF nahradily Öhlins NIX30 a vzadu je pak špičkový monoshock TTX36 s možností 22 kliků nastavení komprese a odskoku. Klasické brzdy Nissin jsou vyměněny za monoblokové třmeny Brembo M4. Honda si za verzi SP řekne 459 900 korun, což se může zdát jako moc, ale při pečlivém prostudování brožurky zjistíte, že za všechny tyhle prvotřídní komponenty zaplatíte navíc jen 80 000. A to je rozhodně méně, než kdybyste si ho chtěli postavit sami. A navíc, SP dostanete v tom nádherném pérohonícím laku, který sám o sobě za ty prachy navíc podle nás stojí…

Brzdové třmeny Brembo M4

cena: cca 35 000 Kč

Vidlice Öhlins NIX30

cena: cca 40 000 Kč

Centrální tlumič Öhlins TTX36

cena: cca 35 000 Kč


Foto: Jan Stárek (okruhari.cz)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno