Říct o něčem, že je to to nejlepší, je velmi odvážné prohlášení. Jde totiž většinou o dost subjektivní názor. Jenže co naplat, jsou motorky, na které když si sednu, mám v tom momentě pocit, že tohle opravdu je to best. Jednou z nich vždy byla R 1200 GS Adventure a letos k tomu mám ještě o důvod víc

Bavoří GS, ať už v základní verzi, nebo v „dálkoplaz“ výbavě Adventure, mají dvě jedinečné vlastnosti. Tou první je jejich perfektní využitelnost, univerzálnost. Rozhodně to nejsou ty nejlepší motorky do terénu; najdete spoustu jiných, se kterými se lépe svezete na okreskách a i pro rychlé dálniční přesuny si můžete vybrat lépe. Jenže… GS umí všechny tyto disciplíny když ne výborně, tak minimálně chvalitebně.

Podle mého názoru nenajdete žádnou jinou motorku, která by zvládla na jedněch gumách zdolat motokrosovou trať a na druhých o chvilku později řádit v zatáčkách, případně na okruhu (O. K., dalo by se mluvit ještě o KTM 990 Adventure a s hodně přivřenýma očima možná o dalších pár kouscích z této kategorie). Že jsem se zbláznil? Ne, rozhodně ne. S GS se to na okruhu dá a viděl jsem střelce, kteří na tomhle mastodontu dost nechutně zatápěli supersportům.

Druhá z těch jedinečných vlastností vlastně hodně souvisí s tou první. Jde o umění přesvědčit. Znám dost lidí, kteří na tuhle motorku koukali přes prsty, ať už kvůli její velikosti, nebo kvůli kultuře, která ji obklopuje. Jenže… pak se svezli a změnili názor. Nejeden z nich se pak i zbavil svojí staré motorky a mazal do BMW objednávat GS. Obrácený případ znám jenom jeden, ale to už vám Gas řekne sám…

Inovace 2010

Z úvodních slov je vám asi jasné, že tuhle motorku mám prostě rád. Ale přichází další jenže. A je to pozitivní „jenže“, protože letos je ještě lepší. Dostala totiž, stejně jako standardní GS a cestovní RT, nový motor se dvěma vačkovými hřídelemi na válec. Inovovaný model poznáte na první pohled podle jiných hlav s hranatějšími víky a dvoubodovým uchycením namísto čtyřbodového u starších modelů.

A jak je změna znát na jízdním projevu? Papírová hodnota maximálního výkonu se sice zdvihla o pouhých pět koní na finálních 110, ale narostl také točivý moment (ze 115 Nm na 120 Nm), a především se změnil charakter motoru. Pocitově se rychleji roztáčí a více táhne, je razantnější. Najednou je z toho poklidného bručouna docela solidní sportovec. A to je přesně to, co potřebujete, abyste se z každého výletu vraceli s úsměvem od ucha k uchu.

Do této změny skvěle zapadá další novinka modelu 2010, elektronicky řízená klapka výfuku. V reálu to přináší tak dobrej zvuk, že jsem na první benzince za Prahou stavěl a díval se, co že to dali v BMW na tuhle testovačku za laďák. Nelžu. Zvuk je sytější, hlučnější a při zavření plynu si motor občas pěkně práskne do výfuku. Nevím, jestli to všichni cestovatelé a bahňáci ocení, ale mně se to líbilo moc.

Na poli i ve vinglu

Námi testovaný model byl v plné palbě. Ve výčtu doplňkové výbavy nechyběl alarm, chromovaný výfuk, vyhřívané rukojeti, LED blinkry, palubní počítač, přídavné světlomety, držáky pro kufry a především flotila elektronických strážců v čele s RDC (kontrola tlaku v pneu), integrálním ABS, kontrolou trakce ASC a elektronicky nastavitelnému podvozku ESA. Jednomu by té elektroniky mohlo přijít až moc, ale při jízdě ji spíš oceníte, než zatratíte. Kontrola trakce je příjemným společníkem nejen na silnici, ale také do terénu, kdy si v módu Off-road může zařádit opravdu každý. ASC pustí zadní kolo i do smyku, ale jen do jisté míry. Ten kdo to v terénu umí, ohrne nad takovou funkcí nos, ale pro nás amatéry…

Když už je řeč o terénních schopnostech GS Adventure, je rozhodně potřeba se zmínit o podvozku. Ten je totiž podle mého největší devízou téhle motorky. Na první pohled se jí zaleknete. Vysoká jako kamion, široká jak tank, když se posadíte, jste ve výškách, kde se obvykle vyskytují jen řidiči dodávek, a pokud natankujete, ztěžkne vám od dalších32 kilogramů(mimochodem natankovat za 1000,- se vám asi jinde nepovede, ale hlášený dojezd610 kmvám bolest od pokladny vynahradí). Jenže jakmile se rozjedete a podržíte ji pod plynem, všechny tyhle myšlenky se ztratí. Jasně, rozhodně to není štíhlá soutěžní čtyřistapadesátka, ale promotávat se lesem nebo klidně i endurovou tratí je hračka. Nesmíte zastavit. Při jízdě máte pocit, jako by celá motorka byla o třetinu menší a lehčí.

A přesně tenhle pocit přetrvává i na silnici. Usadíte se jak milostpán do křesla za obrovské plexi, chopíte se širokých řidítek, vyberete si jeden ze tří módů podvozku (tedy tvrdost) a pak už to vše necháte na něm. A věřte mi, že když přejedete první koleje, retardéry nebo nerovnosti, budete se tlemit do helmy jak malí. Tam, kde jindy přibrzďujete a projíždíte opatrně, s ní můžete vletět bez rozmyslu, podvozek udělá kouzlo a jste z toho venku, více méně aniž byste o něčem věděli. Když pak přiletíte do zatáčky, odhodíte ostych, nakloníte, motorka si lehce přidřepne a drží a drží a drží…

K tomu si připočtěte ten skvělý motor, jemnou a dobře odstupňovanou převodovku, brzdy, které brzdit umí, a narozdíl od některých starších modelů to dělají s citem, a dostáváte koncentrovanou motorkářskou zábavu. Ano, s více než 220kilovým mastodontem. Ano, BMW.

Dáno vývojem

Přiznám se, že si u psaní tohoto testu připadám tak trochu neobjektivní. Vždyť pořád jenom chválím, žádná kritika. Jenže… ať pátrám, jak pátrám, nenacházím na téhle motorce nic, co by mi jen trochu vadilo. Po dálnici nemám problém držet pořád 180 km/h(jasně, v Německu) a díky podvozku a plexi jsem v pohodlí. Na okresce se skvěle bavím, v terénu jakbysmet. Jasně, kultura kolem téhle motorky mě úplně nebaví a nemůžu říct, že bych k ní tíhnul srdcem. Ale tady vítězí mozek, a ten říká, že nemám co vytknout, a to se mi nestává často. Čím je to dáno? Že by třiceti roky intenzivního vývoje a naslouchání potřebám zákazníků?


 

Technika

DOHC = Double OverHead Camshaft – dvě vačkové hřídele na válec
Motor v letošním GS (a R 1200 RT) převzal hlavy DOHC z modelu HP2 Sport. Novinkou jsou dvě vačky poháněné řetězem, kdy každá vačka ovládá jeden výfukový a jeden vstřikovací ventil. To umožňuje kompaktnější tvar spalovacího prostoru, a tím efektivnější spalování a průtok plynů. Hodnota se sice zvýšila o pouhých pět koní, vzrostl ale také točivý moment, a to především od 5000 otáček výš. Vrcholných 120 Nm nyní dosahuje v 6000 ot./min.


 

Názor druhého jezdce – Co na to Gas?

Lidé se mě ptají, proč jsem své novotou vonící BMW R 1200 GS vyměnil za historickou Hondu Africa Twin. Jak jsem mohl dát přednost archaickým jízdním vlastnostem před těmi geniálními a jak můžu vůbec snést ten titěrný výkon 60 koní, když mi předtím v boxeru mezi nohama cválala celá stovka hřebců?

Po letošním vrknutí na novém Advikovi DOHC musím konstatovat, že už téměř netuším. Nový Adventure od BMW dělá vše, co bych od podobného stroje čekal. Skvěle zatáčí, ještě lépe brzdí, pohodlný je víc než otoman v mém obýváku a ten motor…

Jenže během focení jsem nucen několikrát zastavit u Somika na konzultaci a pak znovu uvézt stroj do chodu. Vzhledem k tomu, že je testovaný exemplář vybaven ABS, TCS a ESA, jsem po každém vypnutí motoru nucen absolvovat zdlouhavou proceduru načtení diagnostiky motoru, po nastartování pak musím delší dobu podržet tlačítko pro deaktivaci protiskluzu, a když už je v režimu OFF, znovu to samé absolvuji pro deaktivaci ABS, a než se mi to vše podaří povypínat, sluníčko už zapadá za horizont.

Ano, je mi jasný, že pokud mi na mašině podobný věci vaděj, nemusím si je objednávat, což jsem taky u svého ex-GéeSa učinil. Žádný ABS, žádný protiskluz, žádný el. podvozek. Chtěl jsem mašinu prostou jakýchkoliv el. bazmeků, aby mně na cestách po vzdálených krajinách nepodala ruku nějaká el. blbost. Přes veškerou snahu eliminovat el. serepetičky jsem se ve Španělsku stal obětí dobře známého EWS… antény imobilizéru, a proto dnes jezdím na vykopávce víceméně prosté jakýchkoliv elektronických „vychytávek.“ Možná namítnete, že elektronikou je dnes prolezlé naprosto vše, a já s vámi souhlasím, nicméně při pohledu na aktuálního Advika se ptám, není toho už příliš? Co přijde příští rok? Adaptivní tempomat? Noční vidění? Hold asistent usnadňující rozjíždění v kopci? Pominu-li však svůj zarytý odpor k elektronice, nemůžu než uznat, že BMW R 1200 GS Adventure je asi nejlepší motorka současnosti. Otázka však zní – je BMW R 1200 GS Adventure i nejlepší motorka všech dob?

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno