TEST: Ducati Monster 821 vs. Honda CB650F

6. září 2016 v 9:36

Výběr ideální motorky není lehká práce. Obzvláště, když dumáte nad nějakým malým užitečným naháčem ...

V tomto segmentu „střední nahé třídy“ se jedná asi o nejčastější dilema. Kterou z nich zvolit? Uživatelsky vstřícnou Hondu, nebo přeci jen charismatičtější Ducati? Raději pohodlnou plavbu na loďce ušité z hadích ocásků, nebo si spíš rovnou sednout zadkem na rozpálenou plotnu a ucítit závan pekelného smradu? Strávili jsme s nimi dva společné dny a pokusili se zbavit všech zažitých předsudků. Toto bude čistě uživatelský test s cílem vám tyhle dvě svěží potvůrky prodat. Na vás pak bude, po které sáhnete.

Dopředu varujeme, dobré jsou obě! Jen každá holt tak trošku jinak…

 

 

1/ Drsná tvář vs. jízdní vlastnosti

Ducati je podstatou charismatičtější, o tom není potřeba polemizovat. Pokud se ale z dálky zaměříte na 821, neopustí vás dojem, že Monster je vlastně poměrně malá motorka. To může být docela překvapení, protože u Hondy je to až opačně. Tam čekáte prcka a překvapí vás dost velká motorka.

Každopádně u obou je velikost a váha tou největší předností. Obě se na silnici ovládají jako dětské hračky a užijete si je hlavně v zatáčkách. Ducati působí malinko ucelenějším tužším dojmem, Honda je příjemnější v nastavení pro delší cesty. Obě fungují nejlépe, když začnete trochu víc tahat a nenecháte je v klidu – pak odvádějí svou práci naprosto skvěle a vy si můžete ubrousit kolena.

 

2/ Chod motoru, spojka

Obě dvě motorky mají spojku ovládanou klasicky, mechanicky (tj. lankem). U Ducati je to o maličko těžší práce. Ovšem spojková páčka je naštěstí dlouhá, takže je v ní páka a oproti velkým sestřičkám vlastně paráda. Na Ducati se zkrátka nadřete víc a ve všem, to je známý fakt. K plynulým rozjezdům budete muset na Monsteru daleko víc spojkovat, při jízdě ve městě si hlídat každý kvalt. Honda je v tomhle mnohem víc plyšová.

Dvouválec Ducati se celkem dle předpokladu chová o chlup brutálněji. Příjemně reagující Honda naopak daleko víc žadoní po otáčkách. Zatímco u Monstera si řeknete někde u 6000 otáček, že už té surovosti bylo dost, Hondu poženete mnohem, mnohem dál.

Jednoduchá měření: Ducati se s maximálkou přehoupla přes 200 km/h, Honda ve špičce ne. Naopak ve zrychlení jsou si na desetinu vteřiny podobné, obě zrychlí z 0 na 130 km/h za méně než 8 vteřin. U Ducati je však ideální pásmo točivého momentu od 4000 otáček, u Hondy začínejte raději až nad 7000 ot./min.

 

3/ Posez, řídítka

Ducati má řídítka podstatně širší. Jezdec je na nich položen, což navozuje dojem, že vás budou strašně bolet ruce. Pozice těla je však otevřená, tedy s rychlostí (odpor větru) tento dojem postupně opadá. Výška sedla je u Mostera variabilní 785–810 a díky jeho tvarování není problém dosáhnout na zem.

Honda je na první pocit jakoby vyšší, což je dáno úhlem řídítek. Výška kohoutku sedla 810 mm. Sedíte víc narovnaní a zdá se, že je to i pohodlnější. Při vyšší rychlosti ovšem zápasíte víc s větrem. V praxi se dá odpozorovat, že obě motorky jsou stavěny na max. 140 km/h, pak už přestává zábava a začíná dřina!

 

4/ Spotřeba

Ducati na tom nebyla vůbec zle. Testastretta 11° o objemu 821 kubických centimetrů si i při ostřejší jízdě řekla jen o něco nad 5 litrů!

Oproti Hondě to není zas tak diametrální rozdíl. I když je jasné, že Japonci právě spotřebu vyzdvihují jako jednu z největších předností modelu CB650F. Při poklidné jízdě tedy zvládnete na Hondě i okolo 4 litrů, při svižném tempu se stěží dostanete nad 5. A stejnou cifru Honda vykáže i při pravidelném poskakování po městě.

S tím souvisí reálný dojezd, obě motorky mají totiž nádrž o kapacitě 17,5 litru (resp. 17,3), počítat tedy musíte s tankováním na každých 250 až 300 kilometrů.

 

 

 

5/ Budíky, zpracování

Ducati má velký přístrojový LCD panel s komplexním zapracováním všech informací. Dominuje velká číslovka rychloměru, otáčkoměr se na šířku „načítá“ po horizontále. Připočtěte hodiny, teploměr vzduchu a chladicí kapaliny, 2 denní počítadla, počítadlo rezervy paliva, upozornění na servis, zobrazení zvoleného jízdního režimu, nastavení ABS, nastavení DTC, přípravu na DDA+, imobilizér, kontrolky: neutrál, směrová světla, dálkové světlo, omezovač otáček, nízký tlak oleje, rezerva paliva, aktivace DTC.

Parádní. Ale LCD se zkrátka někdy ve slunci špatně čte. Což ostatně platí i pro Hondu, která rovněž vsadila na křemíkové zobrazení, tentokrát ve formě dvou malých okének v plastové kapličce. Japonská klasika je sice v nabídce fibrin trochu víc strohá, ale to nejpodstatnější je opět správně upřednostněno – dominuje velký rychloměr, dobře se orientujete v otáčkách, na pravé straně pak ukazatel paliva a aktuální čas.

 

6/ Zvuk

Vůbec nebudeme hanět Hondu. Její zvuk je dost přirovnatelný k supersportům. Úpěnlivý, naléhavý, dostatečně hlasitý, alespoň co se týče vyššího otáčkového spektra. Zde platí, že tyhle dvě motorky jedou naprosto stejně, jak zní! Ducati totiž na silnici působí v přímém porovnání obhroubleji, možná až neotesaně. Obzvláště ve městě, mezi domy, italské kladivo rozhodně nepřeslechnete (což je dobré kvůli bezpečnosti!).

 

7/ Výbava

Není to nic, co by nebylo ve všeobecné povědomosti. Dvouválec je hrubší. Stačí omylem zatáhnout necitlivě za plyn a letíte. Proto tu je kontrola trakce a možnost jejího nastavení. A vy ji užívejte, protože je tu ku pomoci.

Honda má reakci motoru milejší, snad i proto zde tato elektronická opora chybí. Ostatně, mezi kupci jsou stále tací, kteří ryzí kontakt se zadním kolem upřednostňují.

Honda má ABS v příplatku, Ducati ve standardní verzi. Ani jedna z motorek nemá nastavitelné přední tlumení, můžete pouze seřizovat zadek podle úrovně zatížení.

 

8/ Pro jednoho? Pro dva?

Tady budeme se srovnáním velice rychle hotovi. Ducati je pro individualitu a sedlo pro spolujezdce je tu jen jako nouzovka (proto také značka nabízí jeho elegantní plastový kryt). Pokud chcete a budete jezdit ve dvou, daleko větší prostor a pohodlí naleznete za řídítky Hondy.

 

9/ Co jim vytknout?

U Ducati museli při přípravě tohoto modelu slevit trochu ze své exkluzivity. Některé díly tady nejsou tak „vymazlené“, jak to známe z prémiových modelů, což ale nevadí. Budete ji milovat a je tu prostor pro úpravy. Nejvíc nám však chybělo, že Ducati neměla kolo se zadním bočním zavěšením. Zkrátka by ho měla mít.

U Hondy zůstane navždy ve vzduchu otázka evidentní kastrace poměrně potentního cebrového motoru a myslím, že majitelé malých Hornetů tohle své značce asi nikdy neodpustí. Ale zpracování tradičně skvělé, byť montáž CB650F se už neděje v Japonsku (Thajsko), to abyste se navíc nezděsili nad techničákem, až si začnete poprvé číst.

 

10/ Cena, hodnota

Cenovka na Ducati 10 490 eur znamená v přepočtu něco málo nad 300 000 Kč. To je asi ten největší rozdíl těchto dvou motorek. Honda se v základu prodává už od 189 900 Kč a s ABS lehce nad 200 000 (a to dokonce v testované líbivé trikolóře!). A tady se bude lámat křemen, protože ve střední třídě je stovečka už podstatný rozdíl! Záleží na vás, na co se cítíte.

Při pohledu na trh ojetin mohou však kupci obou modelů zůstat naprosto v pohodě. Obě se drží v ceně. Po obou je hlad i s nějakým tím najetým kilometrem. Opět ovšem každá ve své cenové hladině.

 

VERDIKT

Jsou z jednoho koše, ale jsou to naprosté protipóly. Obě vás však budou bavit a obě dokonale umí přesně to, proč si je budete pořizovat. Je v nich radost mládí, lehkost nerozvážnosti, jsou v nich ale i rozumně uložené peníze.

Po které sáhnete? Pokud jste dočetli až sem, myslím, že už jste rozhodnuti.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 3 komentáře

JC 6. září 2016, 14:40 | 0 1

prejezd
zdar panove, prozradite, kde se nachazi tenhle vas "skakaci prejezd", prosim? ;)
Jinak palec pro 821 a paradni clanek.
Diky!

Zmulin 6. září 2016, 12:51 | 2 0

Cena
Kucí,nekoupíte nějaký Eura?Jestli je u vás 10490,-za víc než 300k,tak vám prodam kolik chcete

max 6. září 2016, 9:36 | 0 0

!
Nejnudnejsi honda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist